Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

De Relly 1.3D laat maar weinig wielsporen achter op de dodenakker

ARTIKEL
TUIN- EN PARKTECHNIEK
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Broer de Boer, maandag 19 augustus 2024
223 sec


'Producent luistert naar ons'

De algemene begraafplaats Noorderduin in Zandvoort gebruikt nu ruim een jaar een minishovel Relly 1.3. De plaatselijke begraafplaatsbeheerder gebruikt de machine onder meer bij het delven en dichten van de graven. Jaarlijks betreft dat hier ruim vijftig begrafenissen.

Wempe Tuin- en Parkmachines uit Heemskerk, leverancier van de Relly 1.3
Wempe Tuin- en Parkmachines uit Heemskerk, leverancier van de Relly 1.3

De desbetreffende beheerder werkt al ruim twintig jaar op de gemeentelijke begraafplaats, die ongeveer vijf hectare groot is. Hij noemt onderhoud ervan dankbaar werk en hij voert het met passie uit. Het oudste, tevens bosrijke gedeelte van de dodenakker is ruim honderd jaar oud. In 1973 nam de gemeente een nieuw gedeelte in gebruik. Dit heeft een open karakter en een apart gedeelte hiervan is ingericht als dierenbegraafplaats. De beheerder vertelt over zijn werkplek: 'De bodem van de begraafplaats bestaat uit zand. Hier gaat het niet om opgebracht zand, maar zand zoals de natuur dat ooit heeft afgezet. We hebben dan ook geen last van grondwater.'

'We voeren het gedolven zand af naar het depot'

Over de graven en het begraven vertelt hij: 'De graven worden hier gehuurd. In principe kan dat hier zelf voor vijftig, honderd of zelfs tweehonderd jaar. Het oudste deel telt een graf dat nog uit de begintijd dateert. Graven ruimen we hier pas als de nabestaanden afstand van het graf doen. Afgezien van handgereedschap werken we met een beperkte hoeveelheid materieel. Zo hebben we een kleine Yanmar-graafmachine op rupsbanden. Met de zandknijpbak kunnen we tot 240 centimeter diepte een graf delven. Verder hebben we een wagen en een Relly-minishovel. Na het delven van een graf en voorafgaand aan de uitvaart voeren we het gedolven zand af naar het depot. Dat oogt namelijk veel netter bij zo'n ceremonie. We gebruiken daarbij een 750 literbak aan de Relly. Na de teraardebestelling vullen we hiermee het graf weer aan met zand. Aanvankelijk hadden we deze werkzaamheden uitbesteed, maar nu doen we dit weer zelf. Qua tijd zit daar ongeveer drieënhalf uur in per begrafenis.'

Werkzaamheden op het zanddepot

Keuze minishovel

'Een tijdlang hebben we gewerkt met een speciale Avant-grafdelver met uitschuifarm. Daarmee schoven we dan de opgeworpen zandhoop naast het graf weer in de grafkuil. Zoals we het nu doen, staat alles veel netter. De minishovel laat ook maar weinig sporen achter, ook niet op de paden in het oudere gedeelte, die uit grint bestaan. Je zult hier eerder de indrukken en draaisporen van de rupsbanden van de graafmachine zien dan die van de banden van de Relly-minishovel. Die is overigens uitgerust met zogenoemde grasbanden. Hoe we terecht zijn gekomen bij deze machine? Jamie de Vries, verkoper bij Wempe Tuin- en Parkmachines in het nabijgelegen Heemskerk zette ons op dit spoor. Ik ben bij hen te rade gegaan toen ik een andere aanpak van de begraafplaatswerkzaamheden voor ogen had. De keuze viel uiteindelijk op deze Relly 1.3 met een dieselmotor.'


'Mijn gevoel zegt dat diesels sterker zijn'

Men koos zeer bewust voor een dieselversie en niet voor de accuversie die Relly-producent Van der Schans sedert enkele jaren ook produceert. 'Ik ben van het oude stempel,' verontschuldigt de beheerder zich. 'En ik ben er gelukkig mee dat ik voor diesel koos. Mijn gevoel zegt dat diesels sterker zijn. En ik geef toe dat elektrisch prachtig is, maar ik ben huiverig voor de hoge prijs van de accu's zodra die vervangen moeten worden. Rust en stilte handhaven op onze begraafplaats [een veelgebruikt argument om juist voor elektrisch aangedreven te gaan, red.] is vanwege het relatief beperkt aantal begrafenissen nauwelijks aan de orde. En uiteraard staat de minishovel stil zodra er een uitvaart gaande is. We gebruiken de machine met laadbak uiteraard ook voor meer doeleinden, zoals voor de afvoer van snoeimateriaal. Over het geluid van onze twee fossiel aangedreven machines heb ik nog nooit klachten gehad. Overigens werken we wel met handgereedsschap dat op accu's werkt.'

Aanbouw en meedenken

Over welke aanbouwwerktuigen beschikt de Relly 1.3 op deze begraafplaats? 'Dat zijn er momenteel vier: een laadbak van 250 liter en een van 750 liter, lepels en een hijsjuk. Dat laatste gebruiken we bijvoorbeeld bij het verwijderen van zitbanken die in de grond verankerd zijn. Nu onze nieuwe minishovel zo goed bevalt en de werktuigen goed en gemakkelijk uitwisselbaar zijn, hebben we plannen om een puinbak, een borstelunit en een sneeuwschuiver aan te schaffen bij Wempe. Als leverancier denken ze met ons mee, wat overigens ook geldt voor de producent, De Schans. Overbelasting van de Relly bij de 750 literbak is niet meer mogelijk, doordat er een paar extra nokken zijn aangebracht. Hiermee wordt voorkomen ten eerste dat de bak te ver uitkiept en ten tweede dat je de banden kunt lekprikken. Omdat bij volle belasting, als kinderziekte, de machine dan wat voorover helde, heeft De Schans aan de achterzijde extra contragewichten aangebracht. Verder hebben ze zowel een trekoog als kogelbevestiging aangebracht om aanhangwagens te kunnen trekken. Ze werken ook nog aan de realisatie van een dak als beschutting tegen regen op onze machine.'


Veel aanbouwdelen mogelijk, zoals hegknippen met de Relly-minishovel

Droog achterwerk

Bij het werk op zo'n begraafplaats stap je vaak op en af. Dat gaat het gemakkelijkst aan de linkerzijde omdat de bedieningshandels en de joystick zich rechts bevinden. De chauffeursstoel heeft een vaste zitting en volgens de beheerder gaan ze die nog voor hen aanpassen. 'De zitting wordt dan kantelbaar, zodat de medewerkers geen nat achterwerk meer krijgen als ze opstappen wanneer het regent. Bij de keuze van het juiste hijsjuk heeft Wempe ons uitstekend geadviseerd. Ik heb mijn bevindingen omtrent deze minishovel altijd gedeeld met de leverancier en het maakt me oprecht blij dat daarmee iets gebeurt.'
Kortom, de beheerder van de begraafplaats in Zandvoort is een tevreden gebruiker van de Relly 1.3. En hij ontdekt steeds meer toepassingen voor de toekomst. Het nemen van de vele bochten op de begraafplaats gaat met gemak. Ook al steken de achterwielen iets uit, wat uiteraard de stabiliteit ten goede komt.


Elektrische aandrijving

Relly 1.0 Relly 1.3 Relly 1.8
Gewicht in kilo's 1250 1650 2500
Aandrijfhydrauliek in l/min 33 40 50
Snelheid in km/uur 16 18 20
Breedte in mm 1250 1250 1400
Spanning Volt 100 100 100
Vermogen 16kW 25kW 54kW
Hefkracht in kilo's 1000 1250 1800
Accu capaciteit in Ah 315/345 315/430 520
Accu vermogen in kWh 30/36 30/44 54

Diesel aandrijving

Relly 1.0 Relly 1.3 Relly 1.8
Gewicht in kilo's 1000 1350 1800
Aandrijfhydrauliek in l/min 33 40 50
Snelheid in km/uur 16 18 20
Breedte in mm 1250 1250 1400
Vermogen 25 pk 25/44 pk 44 pk
Hefkracht in kilo's 700 1000 1500
Kubota dieselmotor D1105 V1505/1505 CRT V1505 CRT

LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Webinar Beplantingsspecialist
maandag 25 november 2024
Groene Sector Vakbeurs 2025
dinsdag 7 januari 2025
t/m donderdag 9 januari 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Groenversneller
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER