Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

'Elektrische kruiwagen maakt zwaar werk lichter'

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Tim van Dorsten, dinsdag 24 oktober 2023
120 sec


Hoveniersbedrijf Van Duren Groenservice heeft begin dit jaar een elektrische kruiwagen van Matador aangeschaft. Een half jaar later heeft eigenaar Robin van Duren de kruiwagen tijdens zo'n tien projecten ingezet. 'Met name bij projecten waarbij we veel moeten lopen.'


De Elektrical Profi-Max Wheelbarrow van Matador (foto: Matador)
Elektrische kruiwagen Matador
Zo'n zeventien jaar geleden is Robin van Duren met zijn bedrijf gestart en sinds 2010 richt hij zich met Van Duren Groenservice volledig op het ontwerp, de aanleg, renovatie en het onderhoud van tuinen. Niet alleen voor tuinen van particulieren, maar ook van bedrijven en overheidsinstellingen. Als oprichter en eigenaar van zijn bedrijf zorgt hij onder meer voor het inplannen van de projecten en het bestellen van materialen die nodig zijn om tuinen aan te leggen en te onderhouden. Afgelopen januari kwam hij in Hardenberg tijdens de Groene Sector Vakbeurs in aanraking met de elektrische kruiwagens. Op diezelfde vakbeurs, met specifieke aandacht voor onder andere hoveniers, tuin- en landschapsarchitecten en grootgroenvoorzieners, stond namelijk ook Matador, dat kruiwagens produceert. Ondanks de relatief hogere prijs van ongeveer 3000 euro per stuk, in vergelijking met de niet-elektrische kruiwagens, besloot Van Duren om toch één elektrische kruiwagen van de Brabantse producent aan te schaffen. 'Ik heb een bedrijf met drie medewerkers en daarom overweeg ik iedere grote aanschaf goed,' verklaart Van Duren. 'Ten opzichte van een niet-elektrische kruiwagen is een elektrische kruiwagen een flink stuk duurder. Een elektrische kruiwagen heeft wel als voordeel dat hij het zware werk voor mijn medewerkers een stuk lichter maakt. Dit zorgt ervoor dat mijn medewerkers minder lichamelijke klachten krijgen door de zware werkzaamheden.'
Van Durens keuze viel op de Electrical Profi-Max Wheelbarrow van Matador. Inmiddels heeft hij deze elektrische kruiwagen een half jaar in gebruik en deze kruiwagen bevalt hem goed. 'We hebben verschillende kruiwagens van diverse leveranciers geprobeerd en deze beviel ons het best,' vertelt hij. 'Dat komt met name doordat deze kruiwagen in gebruik weinig verschilt, in vergelijking met een niet-elektrische kruiwagen. Als we tegen de hendels duwen, gaat de kruiwagen sneller en als we aan de hendels trekken, gaat hij langzamer.'


'In gebruik verschilt deze elektrische kruiwagen weinig, in vergelijking met een niet-elektrische kruiwagen'

Robin van Duren gebruikt de elektrische kruiwagen van Matador gemiddeld wekelijks (foto: Van Duren Groenservice)
Robin van Duren en elektrische kruiwagen
Voor- en nadelen
De Electrical Profi-Max Wheelbarrow met een rode bak met een inhoud van 90 liter zet Van Duren gemiddeld één keer per week in. 'Het gaat dan met name om projecten waarbij we door de modder lopen, waarbij we veel moeten lopen en waarbij we met een zware vracht over een of meerdere hellingen moeten lopen,' licht hij toe. 'Ook als we veel stenen moeten sjouwen over een langere afstand, zetten we deze kruiwagen in. Daarnaast beschikt de kruiwagen over een wiel met een band die breder is dan de banden van onze niet-elektrische kruiwagens. Die bredere band maakt het onder meer prettiger en makkelijker om met de kruiwagen door losser zand te lopen.' De elektrische kruiwagen heeft echter ook een nadeel, vindt hij. 'De elektrische accu zorgt ervoor dat de kruiwagen iets zwaarder is.'

'De Electrical Profi-Max Wheelbarrow is zijn investering zeker waard'

Zuinige omgang

Tijdens zo'n tien projecten heeft Van Duren Groenservice de elektrische kruiwagen van Matador gebruikt. 'Liever had ik hem vaker gebruikt,' geeft Van Duren aan. 'De aanschafwaarde zorgt er echter ook voor dat ik zuiniger met de elektrische kruiwagen omga en deze kruiwagen dus liever niet dagelijks wil inzetten.' Hij twijfelt er nog over of hij een tweede elektrische kruiwagen gaat aanschaffen. 'De Electrical Profi-Max Wheelbarrow is zijn investering zeker waard,' vindt hij. 'Maar voor de dagelijkse werkzaamheden blijven we toch vooral niet-elektrische kruiwagens gebruiken. Ik denk vooralsnog dat één elektrische kruiwagen voor een bedrijf met drie medewerkers een goede hoeveelheid is.'

Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Foire de Libramont
zondag 28 juli 2024
t/m woensdag 31 juli 2024
Demo Forest 2024
dinsdag 30 juli 2024
t/m woensdag 31 juli 2024
PlantariumGroen-Direkt Najaarseditie 2024
woensdag 21 augustus 2024
t/m donderdag 22 augustus 2024
Groentechniek Holland 2024
woensdag 11 september 2024
t/m zaterdag 14 september 2024
Future Green City 2024 in Utrecht
maandag 23 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Groenversneller
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER