Groenversneller weer van start! |
|
|
|
|
| 90 sec |
Derde lichting Groenversneller
Op maandag 11 oktober ging bij de Tuinen van Appeltern een nieuwe lichting hoveniers van start met Groenversneller. In dit bedrijfscoachingstraject gaan twaalf hoveniers aan de slag om hun bedrijf naar een hoger plan te tillen. Tijdens deze kick-offbijeenkomst stond voornamelijk het voorstellen centraal.
Wat kunnen de deelnemers verwachten en wat hopen ze zelf uit het traject te halen? Deze vragen stonden centraal tijdens de kick-offbijeenkomst in het Gelderse Appeltern. Bedrijfscoach Pieter Peelen, die het traject vormgeeft, gaf allereerst uitleg over de verschillende fases van een onderneming: van een idee tot een start-up tot een onderneming met twintig man personeel. Ook de deelnemers van Groenversneller bevinden zich in deze verschillende fases. 'Dat is juist de kracht', aldus Peelen. 'Dat maakt dat we van elkaar kunnen leren.'
| Bedrijfscoach Pieter Peelen behandelt de verschillende fases van bedrijven. |
|
|
Productiviteit is belangrijk
Peelen ging ook kort wat dieper in op de productiviteit - volgens hem een van de belangrijkste factoren voor een succesvolle onderneming. 'Toch vind je dit nergens terug op de balans. Ook als je het vraagt aan je accountant, weet die het niet te vinden', aldus Peelen. 'Maar de productiviteit van een onderneming zit vervlochten in alle aspecten. En slecht management leidt vaak tot een groot productiviteitsverlies.' Tijdens de eerste inhoudelijke bijeenkomst op 1 november bij Marxact wordt hier dieper op ingegaan. Op deze bijeenkomst staan namelijk de financiën centraal.
|
'De productiviteit van een onderneming zit vervlochten in alle aspecten'
| |
|
Voorstellen
Alle deelnemers stelden zichzelf voor aan de hand van hun eigen tuin, een leuke manier om kennis met elkaar te maken. Ook vertelden de deelnemers wat ze van de cursus hopen te leren. De leerdoelen liepen uiteen, maar veelgehoorde aandachtspunten waren digitalisering en automatisering, en daarnaast de kunst van het 'nee' zeggen. Deze drukke tijden zorgen enerzijds voor een luxepositie, want je hebt je klanten voor het uitkiezen. Maar hoe doe je dat? Wie zijn je klanten en hoe zeg je op een nette en professionele wijze nee? Ook dat zijn vragen die de komende tijd in het traject zullen worden behandeld.
Cadeautje
De deelnemers van Groenversneller werden ook nog verrast door Egbert Roozen van de Koninklijke Vereniging van Hoveniers en Groenvoorzieners. Hij reikte de handleiding 'De levende tuin' uit. Daarbij kregen de deelnemers zes maanden proeflidmaatschap van de VHG cadeau. Verder vertelde Roozen nog hoe de VHG als belangenvereniging opkomt voor ondernemers in de groene sector én wat de toegevoegde waarde van een lidmaatschap is voor hoveniersbedrijven.
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|