Hovenier niet aansprakelijk voor dode aanplant tijdens hittegolf |
|
|
|
|
| 98 sec |
Geschillencommissie oordeelt: 'Het regelmatig watergeven van jonge aanplant is basiskennis'
De geschillencommissie deed vorig jaar uitspraak over een opmerkelijk eenvoudige zaak. Hierin werd vastgesteld dat een hoveniersbedrijf niet aansprakelijk was voor het doodgaan van de nieuwe aanplant tijdens een hittegolf. De klant had immers zelf moeten weten dat de planten regelmatig gesproeid moeten worden tijdens hete dagen.
In deze zaak speelt de hittegolf van 2018. Ook dit jaar zijn we weer getrakteerd op een flink lange hittegolf. Dit maakt de zaak weer actueel. Wat was hier aan de hand? Klant en hovenier spraken af dat er voor € 255 planten werden geleverd en aangeplant. Zo'n 9 dagen na de aanplant, klaagde de klant over dode beplanting.
Klacht van de klant
Volgens de klant is zij op twee punten onjuist geïnformeerd door de hovenier. In de eerste plaats heeft de hovenier geadviseerd de plantjes vlak voor een hittegolf te (laten) planten. In de tweede plaats hebben medewerkers van de hovenier gezegd dat de plantjes enkel in de avond van het planten besproeid moesten worden en daarna niet meer. Deze mededeling zou zijn gedaan in aanwezigheid van de zus van de klant. De klant verlangt een terugbetaling van € 160.
Standpunt van de hovenier
De hovenier weerspreekt de klachten. De hittegolf kon niet worden voorspeld, zodat hier ook geen rekening mee gehouden kon worden. Verder heeft de hovenier nooit gezegd dat de plantjes alleen die avond besproeid zouden moeten worden. Er is, zoals altijd, gezegd dat de plantjes met warm weer iedere avond besproeid zouden moeten worden. Hiernaast verwijst de hovenier naar artikel 8.3 VHG Hoveniers, waarin staat dat in geval van overmacht de vergoedingsplicht van de ondernemer beperkt is tot slechts 10%.
|
De hovenier verwijst naar artikel 8.3 VHG Hoveniers, waarin staat dat in geval van overmacht de vergoedingsplicht van de ondernemer beperkt is tot 10%
| |
|
Beoordeling
De geschillencommissie is het eens met de hovenier. Je kan niet stellen dat de hovenier geen redelijk en vakbekwaam hovenier is doordat hij de aanplant heeft gedaan in de voorloop van een hittegolf. Verder is het aan de klant om aannemelijk te maken dat de hovenier daadwerkelijk het foutieve advies zou hebben gegeven van slechts eenmaal watergeven. Want de hovenier betwist immers dat dit zou zijn gezegd. Het zou sterker zijn geweest als de klant een verklaring van de zus kon laten zien.
Maar zelfs al zou de bewuste mededeling zijn gedaan, dan is volgens de Geschillencommissie de klacht van de klant nog ongegrond. Het is immers een feit van algemene bekendheid dat jonge aanplant regelmatig moet worden besproeid en niet alleen de eerste avond. De klant had dus niet zonder meer op een eventuele andere mededeling van de medewerkers van het hoveniersbedrijf mogen afgaan. Dit had zij bij de ondernemer zelf moeten verifiëren. De Geschillencommissie oordeelt dat beide klachten van de klant ongegrond zijn.
|
'De enkele omstandigheid dat een hittegolf aanstaande was, is onvoldoende om te kunnen concluderen dat de ondernemer niet als een redelijk en vakbekwaam hovenier heeft gehandeld'
| |
|
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|