Simonis werkt met gemodificeerde Avant 'om de batterij heen' |
|
|
|
Bart Mullink,
dinsdag 21 juli 2020 |
|
| 481 sec |
Hele dag bestraten en ondergronden egaliseren kan ook met elektrische machines
Dat de nieuwe elektrische shovel van Simonis Bestratingen een Avant zou worden, was geen verrassing. Het merk is al favoriet bij Simonis sinds de marktintroductie in de jaren negentig. 'De Rolls Royce onder de knikladers', noemt de Medemblikse ondernemer het. Sidney Simonis ontdekte dat elektrisch werken goed mogelijk is, maar dat de kennis om het succesvol te doen lang niet vanzelfsprekend is.
Sidney Simonis op de Avant E6 |
Juist als de verslaggever van De Hovenier aanschouwt hoe Simonis Bestratingen in een nieuwbouwwijk in Heerhugowaard aan de slag is met zijn nieuwe elektrische Avant E6, dient zich nog een nieuwsgierige bezoeker aan. Dat blijkt bedrijfsleider Pepijn Kok van collega-wegenbouwer KWS te zijn. Hij is onder meer belast met innovatie en duurzaamheid. 'Hoe lang doe je met een volle accu?', zo steekt Kok van wal met een vraag die gezien het onderwerp voor de hand ligt. Maar Sidney Simonis denkt daar anders over. De vraag is voor hem een kapstok waaraan hij een heel ander verhaal ophangt. Een verhaal dat gaat over de nog wijdverbreide misverstanden rond elektrisch werken. Want een accu is niet zoiets als een volle tank, maakt hij duidelijk. 'Zoals bij een dieselmachine, dat je er gemakkelijk even een jerrycan bij gooit.'
|
'Met elektrisch materieel ben je duurzaam, dat levert opdrachten op'
| |
|
Als je even wat beter nadenkt, krijg je daar veel voor terug, is de boodschap voor de wegenbouwer. Wat de opgave ook is: bestrating, egaliseren of welke klus dan ook, het is allemaal geen probleem, meent hij, als je het maar goed aanpakt. Hij legt uit: 'Je moet om de accu heen werken.' Dit houdt in: weten wat het verbruik is bij verschillende soorten werk, de machine zo aanpassen en gebruiken dat er geen elektriciteit wordt verspild en ten slotte zo nodig in de loop van de dag bijladen. 'In hoeverre dat laatste nodig is, weet je van tevoren en dat kun je dus plannen. Volgens de fabrikant volstaat voor de E6 in de meeste gevallen één keer bijladen, ook bij continu gebruik. Dat kan dan bijvoorbeeld tijdens de lunchpauze. Of vaker op een dag en dan eventjes, bijvoorbeeld tijdens de koffiepauzes.' De fabrikant noemt een werkduur van twee tot zes uur. Simonis verklaart algauw zes uur vooruit te kunnen als hij 'om de batterij heen' werkt, vaak zelfs een hele werkdag. 'Je gebruikt hem niet altijd constant.'
Hoveniers
Simonis is een pionier in zijn branche. Zowel de bestratings- als de egaliseermachine die hij aan de Avant hangt, bleek niet te vinden tussen de in totaal circa 190 aanbouwwerktuigen die Avant standaard levert. Avant Machinery, de importeur voor Nederland en België, verklaart dat de Finse fabrikant de machines over de hele wereld levert, maar dat de manier waarop in Nederland en België wordt bestraat, daarbuiten weinig voorkomt. Walter Boonen van Avant Machinery: 'Avant wil graag luisteren naar en inspelen op vragen van klanten, zoals Simonis, die als experts voor specifieke vraagstukken op hun werkgebied komen te staan. Daarom hebben we besloten om ook zo'n bestratings- en egaliseermachine te gaan aanbieden.' Hoewel bij opdrachten voor hoveniers ook vaak sprake is van de aanleg van tegel- en klinkerpaden, ziet Simonis een hovenier niet gauw zelf een bestratingsmachine aanschaffen. 'Bestraten is geen specialisme van hoveniers. Vaak doen ze het wel, maar ze kunnen het ook uitbesteden, aan ons bijvoorbeeld. Dan komen wij met de machine. Zo houden zij tijd over waarin ze aan een andere opdracht kunnen beginnen en verdienen zij uiteindelijk ook meer.' Het gebeurt eigenlijk te weinig, en dat komt volgens Simonis door het onterechte idee bij veel hoveniers dat ze alle taken het beste zelf kunnen uitvoeren. 'Wij komen graag langs voor het straatwerk, al is het maar kort.'
| Voorbeeld van 'om de accu heen' werken met de E6, tijdens een werkdag met twee tussentijdse oplaadmomenten |
|
|
|
'Hoveniers kunnen meer uitbesteden. Wij komen graag langs, ook voor even'
| |
|
Modificaties
Voor de modificaties op zijn machines werkt Simonis samen met leverancier Notenboom Techniek, die in samenspraak met klanten zoals Simonis toepassingen voor machines ontwikkelt die de fabrikant niet standaard aanbiedt. Zo kwam er achter op de E6 een hydraulische vacuümmachine voor de aandrijving van de pneumatische bestratingsmachine, die voorop wordt gemonteerd. De egalisatiemachine werd ook gemodificeerd voor de Avant. Simonis, trots: 'We kunnen hiermee lasergestuurd en CO2-neutraal egaliseren. Ik durf gerust te stellen dat verder niemand op de wereld dat doet.' Door de modificaties aan de shovel en de aanbouwwerktuigen die hij met Notenboom ontwikkelde, is volgens hem een uniek product ontstaan. Hij ziet de toepassingen ook wel buiten Nederland en België van pas komen. Want voor deze vacuümmachine maakt het niet uit of je nu op zijn Nederlands-Belgisch bakstenen en tegels legt of bijvoorbeeld granieten keien. 'Dat maakt voor de techniek in principe niet uit.'
| Richard Notenboom |
|
|
Hergebruik
Simonis is nu bezig met de bestrating rond een tijdelijk schoolgebouw op de Heerhugowaardse nieuwbouwlocatie De Draai. Hier verrijzen de komende jaren 2700 nieuwe huizen. Het schooltje dat vooruitlopend hierop is neergezet, is bedoeld voor tijdelijk gebruik. Het kan zijn dat over een jaar of vijf alles weer wordt opgebroken. Dan is de bestratingsmachine volgens Simonis ideaal om de bestrating niet, zoals vaak gebeurt, helemaal te slopen, maar in plaats daarvan een nieuwe toekomst te geven. 'Met de rubberen zuignappen trekken we de stenen zonder schade omhoog.' Dat gaat heel anders dan wat hij veel ziet: dat ze met een shovelbak worden opgeschept om daarna beschadigd op een hoop te belanden. Op het rooster van de machine worden de stenen met wieltjes nog wat horizontaal heen en weer bewogen, zodat het zand eraf valt. Op die manier gaat alles schoon en keurig in het gelid op een pallet: 'Klaar voor hergebruik.'
Economischer werken
Slimmer werken is economischer werken, weet Simonis, en daarvan moet hij het hebben in zijn veelvuldige rol van onderaannemer. 'Want je verdiensten liggen niet in meerwerk.' De elektrische machine is economisch door de lage gebruikskosten. Door naast het bestraten ook het maken van het zandbed en het bijrijden van materialen aan te nemen, kan hij naar zijn zeggen het werkproces zo optimaliseren, dat hij extra verdient en de hoofdaannemer kosten bespaart. Want op het gebied van werkaanpak valt in zijn sector nog veel te winnen; daarover hoef je hem niets te vertellen. 'De faalkosten zijn er veel te hoog.'
|
'Met slimmer en efficiënter werken valt veel vooruitgang te boeken'
| |
|
Demo
In februari dit jaar haalde Notenboom Techniek als Avant-dealer de eerste E6 in huis om hem te kunnen gebruiken als demonstratiemodel, vertelt Richard Notenboom van het bedrijf. 'Enkel een shovel, zonder de aanbouwwerktuigen. We hebben gezegd: ga er maar mee aan de slag, kijk wat je ervaringen zijn en welke mogelijkheden je ervoor ziet; dan kunnen wij kijken of daarvoor een oplossing valt te bedenken. Op basis van de wensen van klanten zijn wij aan de slag gegaan. We zien onze klanten dan als partners en proberen gezamenlijk te komen tot oplossingen die aan alle wensen voldoen.' Dus, onderstreept hij, ook economische wensen en in dit geval ook het elektrische aspect. De demonstratiemachine viel in de smaak. Simonis roemt het ontbreken van het gebruikelijke tractormotorgeluid en is het eens met de boodschap van Avant dat de E6 vergeleken met een diesel ook economisch is. 'Als je je manier van werken er tenminste goed op afstemt. Daar komt bij dat de mogelijkheid om elektrisch te werken meer opdrachten kan opleveren, bijvoorbeeld omdat bij aanbestedingen in toenemende mate ook duurzaamheidseisen worden gesteld. Maar eigenlijk is hij geschikt voor alle opdrachtgevers die de stilte en het ontbreken van emissie waarderen.' Dat maakt de machine ideaal voor meer beschutte en zelfs afgesloten ruimtes. Verder komt de E6 bij Simonis als geroepen voor een binnenkort te starten 'volledig groen' project in het Noord-Hollandse Langedijk. Dankzij deze machine valt te voldoen aan de voorwaarden die daarbij werden gesteld.
| Trottoirbanden plaatsen. Rechts Sidney Simonis, op de machine medewerker Martijn |
|
|
Willie Wortel
Na de E6 bestelde Simonis bij Notenboom ook het dieselaangedreven zusje uit de 600-serie, ter vervanging van een verouderde shovel van hetzelfde type. Diesel blijft erin, ook om opdrachtgevers beide opties te kunnen bieden. Elektrisch en diesel zullen regelmatig samen op één werk te zien zijn, bijvoorbeeld de ene met de bestratingsmachine eraan en de andere met de egaliseermachine, oftewel de laser exact level. Die is zo geavanceerd dat elk profiel, vlak of rond, ermee kan worden gemaakt. Dat geldt zowel voor grond, zand als puinbanen, schetst Richard Notenboom van het Willemstadse bedrijf, dat standaardmachines aanpast om ze geschikter te maken voor specifieke gebruiksdoelen. Bij het gereedmaken van de dieselmachine voert hij ook wat vernieuwingen door, zoals een afstandsbediening die met een klik afneembaar is en in de plaats komt van de vertrouwde, aan de shovel gemonteerde variant. 'Zo werken we op allerlei manieren aan speciale toepassingen en mogelijkheden om een taak beter, sneller, economischer, arbotechnisch verantwoorder of milieuvriendelijker uit te voeren. We helpen bedrijven die pionieren met nieuwe ontwikkelingen, zoals elektrisch werken of andere alternatieven voor de verbrandingsmotor, die in de toekomst hoe dan ook steeds meer plaats zal moeten maken voor iets nieuws. Waterstof komt eraan. Oplossingen moeten zich in de praktijk bewijzen', weet hij. 'Het is fantastisch dat we met bedrijven als Simonis de kans krijgen die te ontwikkelen.' Notenboom maakt geen compleet nieuwe ontwerpen, trouwens; dat zou niet economisch zijn. 'Wij herbouwen standaardmachines tot maatwerkoplossingen voor specifieke doelen. Dat doen we op basis van wensen van eindgebruikers. Voor hen zijn we een soort Willie Wortel.' Als een nieuwe toepassing is bedacht en beproefd, heeft Notenboom die voortaan ook beschikbaar voor andere klanten. 'We hebben er zo'n 120 tot 140 in het rek liggen. Gegadigden kunnen die komen bekijken, uitproberen, bestellen of huren, alles wat ze e maar mee willen doen. Ze zijn beschikbaar.' Daarnaast zegt hij nog over een veertigtal 'specials' te beschikken die niet standaard worden gepresenteerd, maar wel leverbaar zijn. 'En als je kijkt wat wij daarnaast nog aan maatwerkoplossingen doen, dat is zoveel, dat is bijna niet op te sommen.'
Goede instructies belangrijk
Simonis vindt de Avant het beste merk voor zijn sector vanwege de kwaliteit en gebruiksvriendelijkheid. Hij roemt vooral het lage zwaartepunt, waardoor de knikshovels met een zware last voorop niet voorover kantelen op het moment dat de machine knikt. Avant is vooral sterk in de groene sector. Straatmakers gebruiken het merk minder; die worden traditioneel meer bediend door Giant en Knikmops. Maar met de nieuwe toepassingen en een goede gebruiksinstructie moeten ook zij volgens Simonis aan de Avant te krijgen zijn. Notenboom is het met Simonis eens dat het succes van veel innovatieve oplossingen in de praktijk sterk afhankelijk is van goede gebruiksinstructies, vooral bij nieuwe toepassingen. 'Dat is een gezamenlijke taak voor de afnemers, leveranciers en fabrikanten.'
|
'Succesvolle toepassing van de techniek vergt een goede gebruiksinstructie'
| |
|
Economisch, aangenaam, veilig
Elektrisch materieel zoals de Avant E6 dankt zijn economische voordeel vooral aan lagere gebruikskosten, schetst Walter Boonen van Avant Machinery. Verder is het onderhoud eenvoudiger. 'Elektrische motoren zijn nagenoeg onderhoudsvrij. Wel moeten de hydraulische olie en filters periodiek worden vervangen en in de E6 zit ook nog een luchtfilter voor de batterij. Het verschil is duidelijk merkbaar in de onderhoudskosten; de prijs van een onderhoudsbeurt ligt minstens 50 procent lager.' Daarnaast nemen de kosten voor energie volgens Boonen met 75 procent af ten opzichte van diesel. 'Doordat er geen emissie is, nemen ook de gebruiksmogelijkheden toe en is er minder geluidsoverlast. Dat is aangenamer én veiliger voor het personeel.'
De E6 is het tweede elektrische model van Avant. Het eerste dat werd ontwikkeld, was de E5, die met een accuduur van twee uur bij intensief gebruik precies was toegesneden op het gebruik in stallen: de dieren van voer voorzien, overdag bijladen en 's avonds weer voer geven. Met de E6 heeft Avant nu een elektrische shovel voor een veel bredere doelgroep. De E5 had een agm-batterij. Die is twee keer zo zwaar en laadt veel trager op dan de lithium-ionbatterij waarmee de E6 is uitgerust. Met de snellader gaat die in een half uur van 20 naar 80 procent en naar 100 procent in een uur.
|
Specificaties Avant E6:
|
Hefvermogen: |
900 kg |
|
Hefhoogte: |
2,8 m |
|
Motorvermogen: |
13,6-13,8 kWh |
|
Rijsnelheid: |
0-10 km/u |
|
Ingebouwde batterijoplader |
'Liever op de kop dan op de kont'
Een zitplaats voor in plaats van op de kont - het is een eigenwijze oplossing die een Avant onderscheidt van andere machines met knikbesturing. Joris Kuenen van dealer Munsterman uit Varsseveld noemt het concept uniek en vindt het één van de redenen om Avant bij klanten aan te bevelen. 'De grote voordelen zijn dat je altijd vóór je werk zit en dat jouw lichaamsgewicht meetelt als contragewicht. Dat laatste zorgt ervoor dat de Avant geknikt bijna net zoveel kan tillen als wanneer hij recht staat.' Dat het knikpunt achter je ligt, is misschien even wennen voor de bestuurder, meent Kuenen. 'Omdat het de achterkant is die jou volgt. Maar deze constructie zorgt wel voor een maximaal hefvermogen en een hoge stabiliteit. Het is vrijwel onmogelijk om op de kant te gaan met de Avant.' De machine zit zo in elkaar dat het hefvermogen hoog is ten opzichte van het eigen gewicht. 'Dat is belangrijk als je de shovel regelmatig op een aanhanger vervoert. Een Avant hoeft maar 400 tot 500 kg meer te wegen dan het maximale hefgewicht. Als ik een shovel wil die 1500 kg kan tillen, gebruik ik een Avant die twee ton weegt. Met het gewicht van de trailer erbij blijf je dan nog onder de trekhaaklimiet van je bestelbus. Bij concurrerende merken moet ik voor hetzelfde hefvermogen een shovel kopen die drie ton weegt.' De vele aanbouwmogelijkheden (bijna tweehonderd) maken hem interessant, zo overweegt hij, voor bedrijven met wisselende werkzaamheden, zoals hoveniers en andere groenbedrijven. 'Vrijwel alles wat je op een werktuigdrager kunt hebben, is er ook voor de Avant. Zo hoef je misschien maar één machine te kopen in plaats van meerdere. Je kunt hem het hele jaar door inzetten voor uiteenlopende seizoengebonden taken.' Nu het assortiment is uitgebreid met de E6 en de zwaardere 800-serie, vindt hij het programma completer. 'In het verleden stopte het bij een hefvermogen van 1500 kg. Met de 800-serie erbij kunnen we een groter deel van de markt bedienen. Aan de onderkant was het merk al sterk, met een hefvermogen van 500-1000 kg.' Hij verwacht dat het niet lang zal duren voordat er ook elektrische varianten komen voor de zwaardere machines, de 700- en 800-serie. 'Vanwege aanbestedingseisen zal juist in de bouw, de gww en de groenvoorziening de omslag naar elektrisch wel gemaakt moéten worden.' Kuenen weet dat ook sommige bedrijven in de groensector hard zijn geraakt door de coronacrisis. Van vele is het werk niettemin niet stilgevallen. De huidige kortingsactie van Avant vindt hij een slimme manier om de handel te laten opbloeien in zo'n periode.
|
| Munsterman heeft een groot aantal Avant-machines klaarstaan. |
|
|
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|