'De Relly 1.0 past uitstekend bij mijn opdrachten vanwege de compactheid' |
|
|
|
|
 |
| 201 sec |
Jos Olieman: 'Bizar sterk!'
Recentelijk vond een grote premium internationale vergelijkingstest plaats van minishovels. De Schans zond daarvoor de Relly 1.8 en de Relly 1.8E in. Bij producent De Schans zijn ze tevreden over de beoordeling van deze minishovels. In deze editie kijken we echter naar het hovenieren met een Relly 1.0 diesel.
| Hoveniersbedrijf Olieman schafte in 2024 deze minishovel aan |
De Relly 1.0 is al vier jaar op de markt en het meest geschikt voor gebruik in de hovenierssector, meer dan de grote 1.3 en 1.8 Relly-broers. Hovenier Jos Olieman van Hoveniersbedrijf Olieman schafte een jaar geleden een Relly aan. Hij vertelt dat hij al vanaf jonge leeftijd een passie heeft voor het hovenierswerk. Na schooltijd, maar ook in loondienst nam hij in zijn vrije tijd klussen aan. In zijn loods staan, naast handgereedschap, een minikraan, trilplaten, een steenzaagbank en zijn minishovel. De laatste draagt dus als typenummer Relly 1.0. Als aanbouwwerktuigen liggen er een grondbak, palletlepels, een tegelriek en een egalisatieraam bij. 'Naast aanleg en onderhoud van tuinen doet mijn bedrijf daar ook het straatwerk. Deze minishovel van De Schans komt me vooral daarbij goed van pas.'
Geoptimaliseerd
Waarom koos Olieman juist voor deze minishovel? 'Allereerst deed ik al ervaring op met de andere minishovel, onder meer de Knikmops, waar de Relly in beginsel veel op lijkt,' verklaart hij. 'D. van Breda bv in Geldermalsen is een subdealer van De Schans. En dat is maar tien minuten rijden vanaf mijn bedrijf; ook dat speelde dus een belangrijke rol bij mijn keuze. D. Van Breda is mijn vaste leverancier van materieel en hier heb ik ook materieel en aanbouwwerktuigen van, zoals bijvoorbeeld een stenenklem. Dus, ik heb van hen deze Relly 1.0 mogen testen. Wat vooral de doorslag gaf bij de aankoop, was de compactheid en de snelheid van de Relly. Zowel de rijsnelheid als het reageren van de hydrauliek gebeurde sneller en geoptimaliseerder dan bij de minishovels waarmee ik tot dusver ervaring had. Qua prijs verschilde deze minishovel niet veel van mijn tweede keuze, de Knikmops. Daarnaast werd deze Relly 1.0 af fabriek afgeleverd, gespoten in de kleuren die bij mijn werkbus passen, namelijk grijsantraciet. Zelf heb ik er, conform mijn huisstijl, stickers met groene accenten op aangebracht.'
 | | Opgeladen minishovel, qua kleur passend bij de werkbus |
|
|
Bizar sterk
Tot volle tevredenheid werkt hij zonder storingen inmiddels een jaar met deze machine: 'Het uitvlakken van een zandbed gaat me hiermee steeds gemakkelijker en sneller af,' merkt Olieman op. 'Ik kan er efficiënt mee werken en dat mogen mijn klanten ook in de doorberekening van de kosten merken. Deze Relly 1.0 is sterk en heeft een bizarre hefkracht. Hij doet nagenoeg niet onder voor de Relly 1.3 die iets minder compact is. Standaard rust De Schans zijn minishovels uit met één contragewicht. Ik heb dat zelf uitgebreid tot drie. Daarmee voorkom ik dat hij bij het heffen van een zwaar pak stenen met de achterwielen van de grond komt. Deze machine past uitstekend bij mijn opdrachten en ook vanwege de compactheid. Ik ben ervan overtuigd dat dit de versie is die de meeste hoveniers het best zal passen. Ik kan in elk geval overal bij, de minishovel is sterk en je kunt er heel gemakkelijk mee manoeuvreren in kleine ruimten. Qua banden heb ik gekozen voor een klein noppenprofiel, wat de minste sporen nalaat op een zandbed. Een tractorbandprofiel is niet van belang, omdat ik hem nauwelijks gebruik voor grondverzet op een vochtige bodem. Daarvoor heb ik namelijk, indien nodig, een minikraan op rupsbanden.'
 | | Deze minishovel werd op banden met een klein noppenprofiel gezet |
|
|
Geen Relly 1.0 E?
Hoewel ook deze hovenier veel met accuhandgereedschap werkt, heeft hij niet overwogen om te investeren in een accuaangedreven Relly 1.0. 'In deze vorm van hovenierswerk wordt dat niet verplicht gesteld,' licht Olieman toe. 'Ik heb qua bedrijfstijd meer vertrouwen in het afvullen van een dieseltank dan in het voortdurend opladen. Ik hoor overigens goede verhalen over deze elektrische variant, die je in twaalf uur helemaal kunt opladen. Echter, zo'n machine is misschien wel anderhalf keer zo duur. Dat verhoogt de kostprijs, die ik dan zou moeten doorberekenen aan mijn opdrachtgevers. Daarnaast heb ik voor een minishovel niet volop werk, wat dan eigenlijk een voorwaarde is. Mijn diesel-Relly blijft immers ook wel eens een aantal dagen achter elkaar in de schuur staan.'
De Relly 1.0
De Relly 1.0 kent een diesel- en een elektrische variant. De laatste heeft een accupakket van 36 kWh. De dieselversie heeft een driecilinder Kubota-motor, type 1105 met een vermogen van 25 pk. Standaard heeft de minishovel een neerklapbare beugel en de motorkap laat zich gemakkelijk wegklappen. Dit geeft een goed zicht op de motor en dat maakt het gemakkelijk om bijvoorbeeld filters te vervangen. Met een eigen gewicht van 1205 kilo heeft de machine een hefvermogen van ruim 1000 kilo. Beide versies hebben een maximale rijsnelheid van 16 kilometer per uur.
 | | Jan Willem Slegh |
|
|
De producent
Commercieel manager Jan-Willem Slegh van De Schans vertelt: 'We brachten ons eerste model in 2021 op de markt. Inmiddels heeft D. van Breda al dertien Relly's bij ons afgenomen, zowel voor eigen verhuur als voor de verkoop. Momenteel kan men uit maar liefst drie Relly-modellen kiezen: de 1.0, 1.3 en de 1.8. Alle drie zijn ze als dieselvariant en als elektrische minishovel te leveren. We hebben inmiddels een volledige productielijn en daarnaast hebben we ook een Nederlandse productiepartner gevonden met dezelfde mentaliteit als wij. Onze Relly 1.8 die in 2024 verscheen, deed mee aan een internationale vergelijkingstest van magazine Trekker. Hij scoorde het best geteste hefvermogen (2200 kilo), de beste zitpositie, de fijnste giekbediening en de stilste aandrijflijn.' Zie voor de test: https://trekkeronline.nl/2025/02/15-diesel-minishovels-getest-finse-norcar-wint/.
Hoveniersbedrijf Olieman De 26-jarig Jos Olieman werkt inmiddels drie jaar voor zichzelf, waarbij hij sinds zijn zestiende levensjaar ervaring opdeed bij twee werkgevers in het hoveniersvak. Hij kwam tot de conclusie dat ondernemen en zelf geld verdienen hem ook wel lag. Hij voert veel van de werkzaamheden uit met een flexibele schil van drie tot vier zzp'ers. Hoveniersbedrijf Olieman vinden we in het Gelderse Waardenburg. Olieman neemt qua tuinen bij voorkeur vooral aanleg- en onderhoudsklussen aan, waarbij ook bestratingswerk een rol speelt. En dat tot op een afstand van circa vijftien minuten rijden vanaf zijn vestiging.
|
| LOGIN
met je e-mailadres om te reageren.
|
|
|
| Er zijn nog geen reacties. |
|