Nieuwe allianties voor Meesters in de Tuin |
|
|
|
|
| 189 sec |
'Hiermee hebben wij een heel interessant netwerk in handen'
In aanloop naar de nieuwste editie van Meesters in de Tuin 2024 liggen de voorbereidingen van dit evenement volledig op schema. Sterker nog: 'We zijn dit jaar een stuk verder in de organisatie dan voorgaande jaren', vertelt Niels in 't Veen, initiatiefnemer en organisator. En dat is ook wel nodig, want Meesters in de Tuin is niet alleen in omvang, maar ook in tijdsduur flink gegroeid.
'Verschillende sprekers uit Nederland én België zullen hun expertise delen tijdens de kennissessies.' (Beeldmateriaal: FYX Agency) |
'We zitten nu al op hetzelfde aantal sprekers en partnerexposanten als vorig jaar tijdens het evenement. Dat komt ook doordat we veel vroeger gestart zijn met de organisatie dan voorgaande jaren.' Dat geldt met name voor het aantal sprekers dat geboekt wordt voor lezingen en kennissessies, zegt In `t Veen. 'We zijn ook met partijen in gesprek over samenwerking bij de verdere invulling van de theaters en kennissessies. Daar verwacht ik nog mooie resultaten van, dit jaar.'
Belgische markt
In `t Veen doelt hier op twee grote samenwerkingsverbanden die dit jaar zijn opgestart. 'Het gaat het om een alliantie met CG Concept, een kennisplatform in de groene sector voor de Belgische markt, in combinatie met tuin- en landschapsontwerper De Bloeimeesters en Blikveld, een Belgische beroepsvereniging voor tuin- en landschapsarchitecten. Hiermee hebben we een heel interessant netwerk in handen, omdat nu voor het eerst ook de Belgische markt wordt aangeboord. Deze drie partijen gaan gezamenlijk één van de theaters adopteren, door verschillende sprekers uit Nederland én België hun expertise te laten delen tijdens de kennissessies. Dit zal ongetwijfeld meer professionals uit België aantrekken.'
| 'We creëren een mooie sfeer, waarbij we alle zintuigen prikkelen door geluid, geur en smaak' |
|
|
Focus op kennis
Een tweede partij die ook voor het eerst in het theater te vinden zal zijn, is de kennis- en netwerkorganisatie NL Greenlabel. 'Deze samenwerking is ook nog vrij vers en ik ben er erg trots op. Voor NL Greenlabel zijn wij het uitgelezen platform. Voor ons is deze partij interessant vanwege de inhoudelijke kennis en het uitgebreide netwerk waarover zij beschikken. Zij zullen de communicatie van Meesters in de Tuin binnen hun eigen netwerk verspreiden en één van de theaters gaan vullen met een keur aan interessante experts. Hiermee bekrachtigen we ook onze belangrijkste doelstelling: de focus op kennis en inhoud. Qua verpakking doen we het natuurlijk goed. We creëren een mooie sfeer, waarbij we alle zintuigen prikkelen door geluid, geur en smaak in een mooie en groene omgeving, maar daar kunnen we niet jarenlang op teren. Onze doelgroep gaat uiteindelijk voor de inhoud en daar hebben we dit soort partners voor nodig.'
|
'Hiermee bekrachtigen we onze belangrijkste doelstelling: de focus op kennis en inhoud'
| |
|
Consumentendag
Als pilot werd vorig jaar de consumentendag geïntroduceerd, met een uitbreiding op de vrijdag. 'We zijn niet ontevreden over het resultaat van vorig jaar, maar een onverdeeld succes was het ook niet', vertelt In `t Veen. 'Tijdens de evaluatie van het evenement stelden we ons de vraag of we met de pilot door zouden gaan of niet. We besloten om door te gaan, omdat je eigenlijk pas na drie jaar weet of iets werkt. Uit ervaring weten we dat de vrijdag voor consumenten niet de beste dag is, dus hebben we besloten om dit jaar de zaterdag er nog aan vast te plakken. Dit zet wel iets in beweging. We moeten het de tijd geven om uit te kristalliseren.'
Nieuwkomers
De voorlopige lijst van partnerexposanten bevat enkele opmerkelijke nieuwkomers. Zo heeft Ecri Living, een Nederlandse producent van handgemaakte kleipotten, zich aangemeld. Ook het Belgische Pierres et Marbres de Wallonie, een samenwerking tussen vijftien natuursteengroeves, is van de partij. Andere noemenswaardige deelnemers zijn MBI de Steenmeesters (marktleider op het gebied van tuinverharding), specialist in aluminium plantenbakken VerdiVista, ADEZZ en Studio Wae (expert in circulaire bestrating). 'Los van deze nieuwe partners heeft al 80 procent van de exposanten van vorig jaar zijn partnership verlengd en zijn we nog met ruim 25 bedrijven in gesprek', aldus In `t Veen. Aanmelden als exposant is nog steeds mogelijk.
| 'Door de hoge kwaliteit van onze bezoekers melden steeds grotere spelers uit de markt zich bij ons aan' |
|
|
'We merken dat de hoge kwaliteit van onze bezoekers ervoor zorgt dat steeds grotere spelers uit de markt zich bij ons melden. Op ons event lopen altijd de beslissingsbevoegde personen van de juiste bedrijven rond. Hierdoor bestaat nagenoeg 100 procent van de bezoekers uit potentiële klanten voor onze exposanten. Uniek in Europa!' In `t Veen heeft wat dat betreft alles op de rit, alleen de kaartverkoop moet nog starten. 'Daar gaan we binnenkort mee beginnen, maar we hebben er niet zo`n haast mee. Uit ervaring weet ik dat een groot deel van deze groep pas in september kaarten koopt.'
|
'Voor hoveniers kan het lastig zijn om bij te blijven. Hier leren ze de nieuwste technieken en toepassingen'
| |
|
Meer praktijk
Het Praktijkplein zal verder worden uitgebouwd met workshops, vertelt In `t Veen. 'We gaan dit jaar veel meer praktijkgerichte activiteiten zien. Drie van onze partners, Rubi, Romfix en Ardex, zullen het Praktijkplein gaan bemannen met workshops, ondersteund door De Terrasbouwer, een andere partner van ons. Bezoekers gaan hierbij zelf aan de slag met lijmen, kitten en boren. Dit is een essentieel onderdeel van ons evenement. De verschillende toepassingen van materialen zijn voortdurend in ontwikkeling. Voor hoveniers kan het echt lastig zijn om bij te blijven. Hier leren ze de nieuwste technieken en toepassingen.' In `t Veen is nog in gesprek met andere partners om het Praktijkplein verder te versterken.
Voor In `t Veen is Meesters in de Tuin een voortdurend laboratorium van proefballonnen en experimenten. 'We kunnen het kunstje eigenlijk nergens afkijken, omdat er in dit segment geen andere evenementen zijn. Ook de markt is voortdurend in beweging; dat maakt dit werk wel boeiend. Volgend jaar bestaan we tien jaar; dan hebben we een jubileum te vieren. Ook daar zullen we natuurlijk de nodige aandacht aan besteden.'
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|