Verplicht een elektrische bus? EU overweegt Zero-Emissienorm voor wagenpark |
|
|
|
|
| 48 sec |
Europese Commissie onderzoekt mogelijkheden voor verplicht aandeel zero-emissievoertuigen
De Europese Commissie overweegt om een zero-emissienorm in te voeren voor wagenparken in Europa. Dit betekent dat bedrijven mogelijk verplicht worden om een bepaald percentage van hun voertuigen emissievrij te maken. De maatregel moet zorgen voor een versnelling van zero-emissie voertuigen op de Europese wegen.
Volgens Deutsche Verkehrs- Zeitung heeft de Europese Commissie recentelijk consultaties gehouden met ongeveer 300 belanghebbenden, waaronder vertegenwoordigers van de transportsector. De resultaten van deze consultaties worden in de herfst van dit jaar verwacht.
Meerdere maatregelen op tafel
Naast de zero-emissienorm worden ook andere mogelijke maatregelen besproken. Denk hierbij aan het verplicht stellen van een minimumaandeel zero-emissievoertuigen bij nieuwe aankopen of het bieden van financiële prikkels om de overstap naar elektrische en waterstofvoertuigen te versnellen. De Commissie onderzoekt de mogelijke gevolgen van deze maatregelen op onder andere de markt voor tweedehands voertuigen, de kosten voor bedrijven, en de algehele acceptatie door het publiek.
Een concrete aanbeveling van de Europese Commissie wordt in het tweede kwartaal van 2025 verwacht.
|
Een verplichte norm beperkt de ondernemersvrijheid en brengt vooral kleinere bedrijven met lage winstmarges in de problemen
| |
|
Kritiek
Volgens Ondernemersvereniging Evofenedex zijn de eerste kritische geluiden al gehoord. De International Road Transport Union (IRU) en de Europese organisatie voor logistieke dienstverleners Clecat hebben zich uitgesproken tegen de introductie van een zero-emissienorm. Zij stellen dat een verplichte norm de ondernemersvrijheid beperkt en vooral kleinere bedrijven met lage winstmarges in de problemen kan brengen.
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|