Voorlopig toch géén vrachtwagenrijbewijs nodig elektrische bedrijfswagens |
|
|
|
|
| 49 sec |
Gedoogbeleid wordt verlengd tot 1 juli 2025 in afwachting Europese Wetgeving
Deze week heeft het Nederlandse kabinet tóch besloten om het huidige gedoogbeleid voor het besturen van zwaardere zero-emissie bedrijfsvoertuigen met enkel rijbewijs B te verlengen tot 1 juli 2025. Deze maatregel betreft ondernemers die vóór 1 oktober 2023 hebben geïnvesteerd in elektrische bedrijfsvoertuigen met een toegestane maximum massa van 3.501 tot en met 4.250 kilogram.
Dit uitstel komt als reactie op zorgen dat ondernemers in de knel zouden komen tussen de implementatie van de nieuwe Europese rijbewijsrichtlijn en de huidige wetgeving. In Europees verband wordt op dit moment gewerkt aan een nieuwe rijbewijsrichtlijn.
De huidige gedoogsituatie wordt nu verlengd tot 1 juli 2025. Dit geldt ook voor de vrijstelling van de tachograaf binnen een straal van 100 kilometer van de vestigingsplaats.
Eerder werd gedoogregeling geschrapt
Eerder besloot het kabinet dat bestuurders van zware elektrische voertuigen vanaf 1 juli 2024 verplicht een rijbewijs C/C1 en code 95 nodig hebben, inclusief het naleven van de tachograafplicht. Deze regelgeving was bedoeld om de veiligheid te verhogen, gezien het grotere risico dat zwaardere voertuigen vormen in het verkeer.
Convenant veilig rijden
Dit risico wil het kabinet nu ondervangen door samen met branchepartijen, zoals Koninklijke VHG, een convenant op te stellen. Dit convenant bevat afspraken over veiligheid om de risico's van het rijden met zwaardere voertuigen te verminderen. Ook wordt gekeken of er een extra opleiding komt. Hierdoor kunnen bestuurders van deze zware voertuigen, ook zonder C-rijbewijs, veilig deelnemen aan het verkeer met de juiste vaardigheden.
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|