| |||||||||||||
Bestuurders van een elektrische bestelbus met een gewicht tussen 3500 en 4250 kilogram moeten vanaf 1 juli 2024 wel over een vrachtwagenrijbewijs C1 beschikken. Dit besluit werd op woensdag 6 december genomen door demissionair minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat. Eerder leek het erop dat het kabinet nieuwe wetgeving zou introduceren waardoor een B-rijbewijs voldoende zou zijn, maar die wetgeving is van de baan. Elektrische bedrijfswagens wegen door de zware accupakketten meer dan evengrote bussen op diesel of benzine. Om ondernemers toch de ruimte te geven om bedrijfswagens te elektrificeren, gedoogt de overheid sinds 2019 dat mensen met een 'gewoon' rijbewijs elektrische bussen van rond de vier ton besturen. Vanaf volgend jaar zomer komt aan dit gedoogbeleid een einde. De bedrijfswagens zijn geen vrachtwagens, maar vallen qua gewicht wel in die categorie. Ze wegen meer dan 3500 kilo. Daar is een vrachtwagenrijbewijs voor nodig.
IngewikkeldHet bleek te ingewikkeld om een verschil vast te leggen in de wetgeving tussen elektrische bedrijfswagens en voertuigen op fossiele brandstoffen zo verklaart Harbers. 'Een moeilijke afweging' waarbij de verkeersveiligheid meespeelt aldus de minister. Gezien die veiligheid is het terecht dat bestuurders van zwaardere voertuigen extra op rijvaardigheid worden getest. Maar volgens Harbers kunnen voertuigeneigenaren er op dit moment ook nog voor kiezen om de toegestane maximum massa (TMM) van het voertuig in het kentekenregister te verlagen naar 3.500 kg en het voertuig met minder laadvermogen te laten besturen door chauffeurs met rijbewijs B.Te snel afgebouwdDiverse organisaties waaronder MKB-Nederland vinden dat de gedoogregeling veel te snel wordt afgebouwd. 'Veel te kort en onacceptabel', stellen ze in een gemeenschappelijke verklaring. Ze vrezen dat ondernemers met duurzaamheidsambities onnodig op kosten gejaagd worden en nu eerder kiezen voor bestelauto's met een dieselmotor.VrachtwagenrijbewijsEr zijn twee soorten vrachtwagenrijbewijzen: C en C1. Voor lichtere types is rijbewijs C1 voldoende. Binnen de nieuwe wetgeving is rijbewijs C1 met code 95 voldoende voor de elektrische bestelbussen. Code 95 is een aanduiding op het rijbewijs, die achter een voertuigcategorie is geplaatst. Deze code is verplicht voor het beroepsmatig besturen van een voertuig bij grotere rijbewijzen. De code is vijf jaar geldig en kan verlengd worden door het volgen van nascholing.Tachograafplicht erbijMet de nieuwe regeling kunnen elektrische bedrijfswagens óók een tachograafplicht krijgen. Een tachograaf registreert de rij- en rusttijden, de snelheid en de afgelegde afstand van een voertuig. Die geldt gewoonlijk voor voertuigen vanaf 3.500 kilo. Dat is een aandachtspunt aldus Harbers, maar op grond van Europese wetgeving kan het elektrische bedrijfsvoertuig vrijgesteld worden van de tachograafplicht als het binnen een straal van 100 kilometer van de vestigingsplaats van de onderneming rijdt.
Run op de dieselbus?Eerder schreef NOS al over een verwachte run op dieselbussen in aanloop naar uitstootloze binnensteden. Door diverse regelingen en uitzonderingen zou het voor ondernemers nog te aantrekkelijk zijn om te kiezen voor fossiele brandstof bussen. Zo mogen nieuwe dieselbusjes en -trucks die vóór 2025 zijn aangeschaft, nog tot 2028 rondrijden. NOS haalde deze data uit een marktverkenning van energiebedrijf Joulz en cijfers van onder andere Bovag.
Wij denken dat dit mee zal vallen in de hovenierssector. Cijfers vanuit ons Green Mobility enquete laten zien dat ondernemers in de groene sector langer doen dan drie jaar met hun bedrijfswagens. Slechts 2% van de ondernemers vervangt na drie jaar de bedrijfswagen. 30% van de ondernemers koestert haar bedrijfsbus zelfs langer dan tien jaar.
Tip de redactie |
|