Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Wél vrachtwagenrijbewijs nodig bij 'zware' elektrische bedrijfswagens

NIEUWS
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Willemijn van Iersel, donderdag 7 december 2023
116 sec


Bestuurders van een elektrische bestelbus met een gewicht tussen 3500 en 4250 kilogram moeten vanaf 1 juli 2024 wel over een vrachtwagenrijbewijs C1 beschikken. Dit besluit werd op woensdag 6 december genomen door demissionair minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat. Eerder leek het erop dat het kabinet nieuwe wetgeving zou introduceren waardoor een B-rijbewijs voldoende zou zijn, maar die wetgeving is van de baan.


Elektrische bedrijfswagens wegen door de zware accupakketten meer dan evengrote bussen op diesel of benzine. Om ondernemers toch de ruimte te geven om bedrijfswagens te elektrificeren, gedoogt de overheid sinds 2019 dat mensen met een 'gewoon' rijbewijs elektrische bussen van rond de vier ton besturen. Vanaf volgend jaar zomer komt aan dit gedoogbeleid een einde. De bedrijfswagens zijn geen vrachtwagens, maar vallen qua gewicht wel in die categorie. Ze wegen meer dan 3500 kilo. Daar is een vrachtwagenrijbewijs voor nodig.

LEES OOK

Ingewikkeld

Het bleek te ingewikkeld om een verschil vast te leggen in de wetgeving tussen elektrische bedrijfswagens en voertuigen op fossiele brandstoffen zo verklaart Harbers. 'Een moeilijke afweging' waarbij de verkeersveiligheid meespeelt aldus de minister. Gezien die veiligheid is het terecht dat bestuurders van zwaardere voertuigen extra op rijvaardigheid worden getest. Maar volgens Harbers kunnen voertuigeneigenaren er op dit moment ook nog voor kiezen om de toegestane maximum massa (TMM) van het voertuig in het kentekenregister te verlagen naar 3.500 kg en het voertuig met minder laadvermogen te laten besturen door chauffeurs met rijbewijs B.


Te snel afgebouwd

Diverse organisaties waaronder MKB-Nederland vinden dat de gedoogregeling veel te snel wordt afgebouwd. 'Veel te kort en onacceptabel', stellen ze in een gemeenschappelijke verklaring. Ze vrezen dat ondernemers met duurzaamheidsambities onnodig op kosten gejaagd worden en nu eerder kiezen voor bestelauto's met een dieselmotor.


Vrachtwagenrijbewijs

Er zijn twee soorten vrachtwagenrijbewijzen: C en C1. Voor lichtere types is rijbewijs C1 voldoende. Binnen de nieuwe wetgeving is rijbewijs C1 met code 95 voldoende voor de elektrische bestelbussen. Code 95 is een aanduiding op het rijbewijs, die achter een voertuigcategorie is geplaatst. Deze code is verplicht voor het beroepsmatig besturen van een voertuig bij grotere rijbewijzen. De code is vijf jaar geldig en kan verlengd worden door het volgen van nascholing.


Tachograafplicht erbij

Met de nieuwe regeling kunnen elektrische bedrijfswagens óók een tachograafplicht krijgen. Een tachograaf registreert de rij- en rusttijden, de snelheid en de afgelegde afstand van een voertuig. Die geldt gewoonlijk voor voertuigen vanaf 3.500 kilo. Dat is een aandachtspunt aldus Harbers, maar op grond van Europese wetgeving kan het elektrische bedrijfsvoertuig vrijgesteld worden van de tachograafplicht als het binnen een straal van 100 kilometer van de vestigingsplaats van de onderneming rijdt.


LEES OOK

Run op de dieselbus?

Eerder schreef NOS al over een verwachte run op dieselbussen in aanloop naar uitstootloze binnensteden. Door diverse regelingen en uitzonderingen zou het voor ondernemers nog te aantrekkelijk zijn om te kiezen voor fossiele brandstof bussen. Zo mogen nieuwe dieselbusjes en -trucks die vóór 2025 zijn aangeschaft, nog tot 2028 rondrijden. NOS haalde deze data uit een marktverkenning van energiebedrijf Joulz en cijfers van onder andere Bovag.


Cijfers vanuit ons Green Mobility enquete laten zien dat ondernemers in de groene sector langer doen dan drie jaar met hun bedrijfswagens

Wij denken dat dit mee zal vallen in de hovenierssector. Cijfers vanuit ons Green Mobility enquete laten zien dat ondernemers in de groene sector langer doen dan drie jaar met hun bedrijfswagens. Slechts 2% van de ondernemers vervangt na drie jaar de bedrijfswagen. 30% van de ondernemers koestert haar bedrijfsbus zelfs langer dan tien jaar.


LEES OOK
Green Mobility: alle hoveniers aan de paal
05-06-2023 | ARTIKEL
395 sec

LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Tinka Chabot
donderdag 7 december 2023
Het begint er steeds meer op te lijken dat de overheid op allerlei manieren van de zelfstandige ondernemers af wil. Ze zijn de slagroom op de taart van de grotere bedrijven die om specialistische kennis en kunde verlegen zitten. Het wordt onbetaalbaar voor de ondernemer en ook de klanten kunnen zich geen kleine zelfstandige meer veroorloven. Dit moet ergens een keer misgaan.
Marco van Ee
donderdag 7 december 2023
Door rijden dus met de diesel zolang er diesel is........
robert
donderdag 7 december 2023
als het zo door gaat komen er dadelijk genoeg werkelozen bij .
waar zijn we in NL mee bezig ik was aan het kijken voor een elektrische bus te kopen. Maar nu rij ik door tot de laatste druppel diesel die er te koop is .
Hoe bevorderen het elektrisch rijden

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Webinar Beplantingsspecialist
maandag 25 november 2024
Groene Sector Vakbeurs 2025
dinsdag 7 januari 2025
t/m donderdag 9 januari 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Groenversneller
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER