Hoe is het om te werken met een elektrische fietsaanhanger? |
|
|
|
|
| 218 sec |
'Verkeersdrempels waren spannend'
Hovenierswerk verrichten in een (binnen)stad kan lastig zijn en het parkeren van je werkbus is soms een crime. Daarnaast zijn de traditionele dieselende werkbussen steeds minder welkom in bepaalde stadgedeelten. Een ecologisch hovenier testte een alternatief voertuig: de fietstrailer.
Deze fietstrailer kun je gemakkelijk in een tuin manoeuvreren. |
Rozemarijn Oosthoek gebruikt al geruime tijd een fietskar voor haar hovenierswerk op ecologische basis. 'Ik heb de opbouwbak zelf ontwikkeld', vertelt ze. 'De stang van mijn kar koppel ik aan een punt onder het fietszadel. Ik beweeg me voort met een traditionele fiets met zeven versnellingen. In de bak vervoer ik hoofdzakelijk hoveniersmateriaal dat ik nodig heb voor snoeien en grondbewerking. De aanvoer van grote hoeveelheden compost laat ik mijn opdrachtgevers meestal zelf verzorgen. Wel vervoer ik het plantgoed van een ecologische kweker met de fietskar naar mijn opdrachtgevers. In combinatie met een gewone fiets is een zwaarbeladen fietskar fysiek best wel belastend. Bij bruggetjes, zoals ik in Delft tegenkom, moet ik het geheel duwen, en tegenwind op vlakke open terreinen is al helemaal geen pretje. Daarom was ik me aan het oriënteren op een elektrische fiets.'
Fietstrailer
Oosthoek vervolgt: 'Juist op dat moment nam de redactie van De Hovenier contact met me op. Ik werd gevraagd om voor hen een K-Ryole uit te proberen. Dat leek me wel iets. Bij dit systeem wordt de fiets elektrisch aangedreven en dat geldt ook de fietskar, die veel op een kleine trailer lijkt. Op de fiets zitten de accu's aan de zadelstang; die voor de aangekoppelde en aangedreven fietstrailer zitten onder de laadbak. Net als bij een auto-aanhanger is er een trekhaak met kogelaankoppeling tussen de fiets en de fietstrailer. Alleen de sensor in de koppeling regelt de snelheid en verlichting. De K-Ryole is een driewieler waarbij de dubbele voorwielen 360
| De fietskar-ervaringsdeskundige Rozemarijn Oosthoek |
|
|
Verkeersdrempels
Oosthoek noemt dit voertuig 'iets tussen een auto en een fiets in'. De degelijkheid van de K-Ryole verbaasde haar toen ze hem voor eerst zag. En omdat ze al ervaring met fietskarren had, reed ze er zo mee weg, nagekeken door de leverancier. 'Verkeersdrempels vond ik eerst spannend', vertelt ze. 'Je merkt dat de massa van de kar je eroverheen duwt. Als je daarna vaart moet minderen vanwege ander verkeer, is dat even zoeken.' De bak heeft afmetingen van 222 bij 94 bij 110 cm (lengte keer breedte keer hoogte) en is daarmee een behoorlijk stuk groter dan die van haar eigen fietskar. Volgens Oosthoek kun je er met gemak een lege kruiwagen in vervoeren, naast alle andere benodigdheden voor dit vak, die je vlak in de bak legt. In verband met de beschikbare lengte is het aan te raden om handgereedschap te gebruiken met een aparte aandrijfmotor, dus een multitool. De versie die Oosthoek meekreeg, had een vlakke laadvloer met een ruim 30 cm hoog achterschot, zodat gereedschap niet per se hoeft te worden vastgezet. Volgens de leverancier behoort een verdiepingsvloer tot de mogelijkheden, zodat je plantgoed en materieel gescheiden van elkaar kunt vervoeren.
23 kilometer per uur
Over het rijden met de K-Ryole vertelt Oosthoek: 'Het is bijzonder dat het geheel vaart houdt bij een verkeersdrempel en dat je moet remmen in plaats van harder trappen. Voor sommige mensen is wennen aan een fietskar sowieso een dingetje, maar ik ben er al aan gewend. En met deze wat grotere fietstrailer red ik me gauw. Vanuit mijn woonplaats Delft ben ik ermee op klus geweest naar Voorburg/Rijswijk. Om inregenen te voorkomen, heb ik de achterzijde met een zeiltje en een net afgesloten. Ik ben langs De Vliet gereden, een autoluwe route, en moest glimlachen toen ik met flinke tegenwind 23 kilometer per uur aantikte. Fietsende tegenliggers en brommers zorgden niet voor problemen. Ik had niet het gevoel dat ik ze hinderde. Aangekomen bij mijn opdrachtgever moest ik fiets en fietstrailer op het trottoir parkeren. De K-Ryole was te breed voor de poort van de achtertuin van onze woning. Omdat ik hem nergens veilig kon parkeren, heb ik de trailer maar één dag getest; 's ochtends werd hij gebracht en 's avonds weer opgehaald. Overigens waren de accu's na de heen- en de terugreis naar Rijswijk nog lang niet uitgeput. De actieradius is vanzelfsprekend van belang. De snelheid, het gewicht van de last die je vervoert en de bandenspanning hebben daar uiteraard invloed op.'
| De K-Royle is gemakkelijk te koppelen aan een elektrische fiets. |
|
|
Groot genoeg
We zijn benieuwd of hovenier Oosthoek de K-Ryole gaat aanschaffen. Haar reactie: 'Voor mijn werk is hij zeker groot genoeg. Ik kon er mijn handgereedschap en plantgoed met gemak mee vervoeren. Mijn opdrachtgevers waren onder de indruk toen ik ermee kwam voorrijden. Helaas neemt hij in mijn situatie teveel ruimte in. Ik heb mijn traditionele fiets inmiddels ingeruild voor een nieuwe elektrische fiets. Bij mijn keuze speelde een rol dat ik al over een fietskar beschik, evenals de prijs van de investering. Ik zie voor de K-Ryole trouwens wel kansen weggelegd in het beroepsmatige stadsverkeer; dan denk ik aan schilders en loodgieters. Bij deze combinatie zullen ze dan voor het transport van lange ladders andere oplossingen moeten zoeken. De K-Ryole is een fantastische, solide oplossing voor hoveniers die niet of moeilijk met traditionele werkbussen in de stedelijke omgeving kunnen werken.'
Waterdicht
Naast mogelijkheden voor hoveniers ziet importeur Urban Mobility Group Benelux inderdaad ook kansen in de bouw- en transportsector voor de nieuwe mobiliteitsoplossingen. Karlijn van Heumen, accountmanager bij de importeur, vertelt: 'De K-Ryole is al vanaf februari 2024 beschikbaar. Deze elektrisch aangedreven elektrische fietstrailer is waterdicht. Je kunt hiermee zowel met de fiets als met de hand een last tot 350 kilo en een volume van 2 kubieke meter vervoeren. De fietstrailer heeft dus de laadcapaciteit van een lichte bedrijfsauto en de wendbaarheid van een fiets.'
Ecologisch hovenier
Rozemarijn Oosthoek is beroepsmatig kunstenaar en tuinvrouw. Zij probeerde namens vakblad De Hovenier de K-Ryole van Urban Mobility Group Benelux uit voor haar hovenierswerk. Ze werd geboren in Zutphen en woont en werkt nu in Delft. Als tweejarige leerde ze al plantennamen uit haar hoofd en vanaf haar 14e jaar deed ze al tuinwerk. Oosthoek studeerde aan de kunstacademie, deed een aanvullend jaar filosofie en volgde de opleiding tot ecologisch hovenier. Als kunstenaar richt ze zich op glas graveren, tekenen en schilderen. Ze laat zich daarbij inspireren door wat ze in tuinen ziet en exposeert haar werken bij voorkeur ook in tuinen. Zo exposeert ze momenteel in Verderland, een semi-openbare tuin in Tilburg. Als ecologisch hovenier beplant ze tuinen bij voorkeur samen met haar opdrachtgevers - 'Dat is extra leuk, ook voor mijn klanten, die zo hun tuin beter leren kennen' - en verder is ze aangesloten bij De Wilde Weelde, de vakvereniging voor ecologisch hoveniers.
|
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
| |
Fleetexpo
|
woensdag 13 november 2024 t/m donderdag 14 november 2024 |
|
|
|
|
|
|
|