Kwart bestelauto's binnen hovenierssector mag mogelijk zero-emissiezone niet in |
|
|
|
|
| 47 sec |
Op 1 januari 2024 stonden er in Nederland bijna 228 duizend bestelauto's geregistreerd met een emissieklasse van 4 of lager. Dit is bijna een kwart (23 procent) van alle bestelauto's die in zero-emissiezones niet meer in mogen rijden. Dit percentage ligt iets hoger in de hovenierssector (sbi-code 813) daar heeft 26% van alle bestelauto's een emissieklasse van 0 tot en met 4, aldus nieuwe gegevens van het CBS.
Deze voertuigen mogen vanaf 1 januari 2025 niet in de zero-emissiezone (ZE-zone) komen. Meerdere gemeenten voeren op die datum een dergelijke zone in. Alleen met een vrijstelling of ontheffing mogen deze bestelauto's dan nog de ZE-zone in.
Binnen de hovenierssector hebben zo'n 4.176 bedrijven minimaal een bestelauto in gebruik met emissielabel 4 of lager, dit is 41 procent van alle bedrijven met bestelauto's die actief zijn in deze bedrijfstak.
In openbaar bestuur vaak bestelwagen in lagere emissieklasse
Overheden hebben vergeleken met bedrijven in andere sectoren een relatief groot bestelautopark. De bestelauto's met een lage emissieklasse actief in deze bedrijfstak maken met 9 procent maar een klein deel uit van het totaal aantal in deze bedrijfstak. Daarnaast worden relatief minder kilometers met deze voertuigen gereden dan in andere sectoren.
Whitepaper
Ondernemers in de hovenierssector ervaren uitdagingen rondom elektrisch rijden en werken. Daarom hebben vakblad Stad+Groen en De Hovenier een Whitepaper over mobiliteit opgesteld: "Alle hoveniers aan de laadpaal". Deze is hier gratis te downloaden.
|
|
|
|
|
Tinka Chabot
donderdag 2 mei 2024 |
|
In Arnhem is veel publiciteit geweest over het feit dat je per 1 juli 2026 alleen nog met Euro 6 de milieuzone in mocht. Niets over het feit dat per 1 januari 2025 je met een euro 4 ook de milieuzone niet meer in mocht. Veel zelfstandige collegahoveniers komen daardoor in de problemen. En niet alleen zij, maar ook de bewoners van de milieuzone zelf die geen zelfstandigen meer in kunnen huren. Daar wordt totaal geen rekening mee gehouden. Een euro 6-bus is onbetaalbaar, laat staan over 3,5 jaar een elektrische bus, terwijl er niet genoeg laadpalen en er een netcongestie is. Wat is milieuvriendelijker: je bus oprijden of om de 2,5 jaar een andere bus aanschaffen. Dat worden dure zelfstandigen, ook. |
|
|
|
|
|
Jan Benjamins
donderdag 2 mei 2024 |
|
Ook in Rotterdam mogen we binnenkort niet meer met diesel naar binnen. Als kleine zelfstandige met 2 bedrijfsbussen lijkt het haast onmogelijk om daar dan nog te werken, al hebben wij met 2 euro-6 motoren nog tot 2028 toegang. Als het nu echt nut heeft, dat we met elektrische voertuigen een schonere wereld krijgen, dan is het een investering waard. Maar dat geloof ik niet. Wat mij frustreert, is dat het een politiek model is, we gaan echt niet met de elektrificatie van voertuigen, en landbouw en veeteelt verminderen, de CO2 verminderen in Europa.
|
|
|
Tip de redactie
|