Aanhangwagenadvies voor hoveniers: praktische gids voor keuze en gebruik |
|
|
|
|
| 405 sec |
Van gesloten modellen tot multifunctionele kippers: advies op maat voor hoveniers
In dit artikel belichten we de soorten aanhangwagens die er op de markt zijn voor hoveniers. Meestal zijn ze per merk in verschillende maatvoeringen beschikbaar. Het aantal assen stemt een professional uiteraard af op de gewenste maximale draaglast. Keuring en onderhoud van aanhangwagens worden in een apart artikel in deze editie belicht.
Welke soorten aanhangers kunnen hoveniers ten dienste staan? We noemen ze hieronder op.
De gesloten aanhanger
Dit type aanhangwagen is uitermate geschikt voor het veilig en droog vervoeren van goederen en materialen. Er zijn verschillende maatvoeringen, met enkele en dubbele assen, en er zijn zowel geremde als ongeremde versies beschikbaar. Zo kan men bij Van Welpen in het Overijsselse Westerhaar een gesloten aanhangwagen op maat laten maken en zelfs een zijklep laten aanbrengen. Let erop bij aanschaf dat er voorzieningen zijn om goederen of materieel goed vast te zetten, zoals bindrails of haken. Voor een hovenier biedt zo'n gesloten aanhangwagen een uitgelezen kans voor reclame of het promoten van zijn bedrijf. Bestickeren met een bedrijfslogo, teksten of afbeeldingen levert meestal geen problemen op. Een verwijderbare laad- of achterklep bij dit type bewijst zijn diensten. Zeker als je goederen als ladders, planken of balken wilt vervoeren die langer zijn dan de bak van de gesloten aanhanger. Mede-eigenaar Mattea van Welpen zegt hierover: 'Momenteel hebben we vier modellen, waarvan één met een dubbele as. Wij produceren deze aanhangers en kennen geen tussenhandel. Als een hovenier dat wil, kunnen we de aanhanger in zijn geheel bestickeren met zijn logo.'
| De afmetingen van deze gesloten aanhangwagen zijn 300 x 150 x 150 cm (l x b x h). |
|
|
Kippers
Kippers zijn er te kust en te keur. Er zijn achterwaarts en driezijdig kippende soorten. Vanwege de stabiliteit beschikken ze meestal over twee assen, zeker als het lastvermogen toeneemt. Er zijn wel eenassige versies op de markt te vinden voor een bruto last tot 1.800 kg. In veel gevallen zijn deze kippers uitgerust met een hydraulische pomp op accu's om de complete bak te laten kippen. De zijde waarmee je kipt, wordt bepaald door het verwijderen van borgpennen. Daarbij zijn er twee types, mannetjes en vrouwtjes. Je moet er goed op letten dat je de juiste soort in het daarvoor bestemde gat steekt; anders loop je het risico dat de sterke hefcilinder de bak of het frame vervormt. Dat maakt het lastig om de bak weer passend en gefixeerd met de juiste borgpen op het frame vast te zetten. Het is verstandig om bij aanschaf eens te kijken welke opties er beschikbaar zijn, zoals een antidiefstalbal, een dubbeldisselslot, achterlichtbeschermers en gaaskleed. Kijk ook of het laadvolume gemakkelijk uit te breiden is met opzetborden, loofrekken, een voorrek, oprijplaten of een degelijke disselkist. Hoveniers prefereren de aluminiumversies meestal boven de kunststofversies, terwijl die laatste toch meestal voordeliger zijn. En kijk eens naar de hoogte van de laadvloer en het materiaal waaruit deze is opgebouwd. Een hoge laadvloer betekent meer inspanning als je de kipper handmatig moet beladen.
| Een tweeassige kipwagen met een grote laadbak, beladen met compost |
|
|
Jarne Huybregts, verkoper bij HAPERT-aanhangwagens, vertelt: 'De keuze voor een een-, twee- of drieassige kipper heeft vooral te maken met het maximale laadvermogen en de gewenste afmetingen. Kippers die alleen achterwaarts kippen, hebben in het algemeen een laadbak die maximaal 305 cm lang is en met een laadvermogen tot 2.700 kg. Driezijdige kippers, daarentegen, zijn er pas vanaf een lengte van 305 cm en met een bruto laadvermogen van minimaal 2700 kg. De meeste fabrikanten laten de bak scharnieren met behulp van kogels, kogelhouders en borgpennen.'
|
Je kunt de borgpennen niet kruislings verwisselen
| |
|
Huybregts: 'Door bijvoorbeeld de voorste borgpennen te verwijderen, laat je de bak achterwaarts kippen. Verwijder je de borgpennen aan een zijkant, dan kipt de bak zijwaarts. Negen van de tien fabrikanten hebben het systeem zo ontwikkeld dat je de borgpennen niet kruislings kunt verwisselen. Dat zou namelijk tot ernstige schade leiden. Generiek worden kipwagens uitgerust met een laadvloer van multiplex, met daarop een dunne sendzimir-staalplaat. Een nadeel is dat het multiplex onder zo'n staalplaat kan gaan rotten. Bij uitvoeringen met een dikkere staalplaat, 3 mm en uit één stuk gezet, gebeurt dat niet. Deze uitvoeringen hebben geen onderliggende multiplexvloer. Ook wordt composietmateriaal toegepast voor laadvloeren in kippers. Dat is een lichte en duurzame oplossing, maar ik adviseer zo'n laadvloer niet voor hoveniers en stratenmakers die er puin en stenen mee willen vervoeren. Dat kan leiden tot deuken en scheuren. In dat geval moet de laadvloer vanwege het kippende lossen glad zijn en blijven. In dit soort bakken zul je dus geen traanplaat aantreffen. Die gebruiken fabrikanten bijvoorbeeld wel bij laadvloeren van machinetransporters of plateauwagens. Daar fungeert het als een soort antisliplaag.'
De bakwagen
Met dit type aanhangwagen hebben de meesten van ons zeker ervaring. Met tal van uitbreidingen kun je ze zo aanpassen dat ze geschikt zijn voor elke klus. Bij uitbreiding valt te denken aan een koprek, loofrekken of een kunststof huif. Het kan heel handig zijn om achterlichtbeschermers te monteren, zeker als je er weleens mee op onbestraat terrein komt. Ook kun je overwegen een extra stevig neuswiel te monteren, of steunpoten. Dat maakt je kar extra stevig. Let ook hier eens op de hoogte van de laadvloer, want aan de bakwagen kleeft één nadeel: wat je er zelf met moeite in laadt, kost ook weer inspanning bij het handmatig lossen van de vracht. Dit soort aanhangers wordt nogal eens gebruikt om compost of tuinaarde in beperkte hoeveelheden naar een opdrachtgever te rijden. Het is wel zo handig als de laadbak enige lengte heeft, zodat de shovelmachinist de laadbak in één keer van voor tot achter kan vullen.
| Traditionele een- en tweeassige bakwagens |
|
|
De plateauwagen
Net als de kip- en de bakwagen is dit een onmisbare aanhangwagen voor hoveniers. En dan vooral voor degenen die behoefte hebben aan een aanhangwagen met de wielen onder de laadvloer, dus niet ernaast, zoals bij een bakwagen. Hierdoor is de plateauwagen een stuk veelzijdiger dan een bakmodel. Zo'n plateauwagen is ideaal om bouwmateriaal te vervoeren, zoals schuttingdelen of onderdelen voor een tuinhuis. En uiteraard kun je er ook tuinmeubels, machines en andere ladingen mee vervoeren. Een belangrijke eigenschap van de plateauwagen is de extra grote, vlakke laadvloer, waarbij je aandacht kunt schenken aan de talrijke verankeringspunten op die vloer. Je kunt erop letten of de vloer beschikt over een antisliplaag, bijvoorbeeld traanplaat. Alle borden kun je eraf klappen, inclusief de hoeksteun. Dat is bijzonder handig als je de aanhangwagen aan de zijkant met een heftruck belaadt. Zo kun je de volledige breedte van de laadvloer benutten, en je kunt er zelfs met gemak zware ladingen mee vervoeren. Met de juiste attributen is laden en vastzetten kinderspel. Het allergrootste voordeel van dit type aanhangwagen is dat je er meer voertuigen in één keer mee kunt vervoeren. En zelfs dit type laat zich uitrusten met loofrekken om nog grotere volumes lichte afvalstromen ineens te kunnen vervoeren, zoals takken of houtsnippers. Bij het afladen kan een minikraantje dan van grote waarde zijn.
| Transport met plateauwagen bij Schut Groenvoorziening |
|
|
Nooit tweemaal rijden
Hovenier Peter Schut is een echte grasman. Vanuit zijn bedrijf Schut Groenvoorziening in het Gelderse Teuge werkt hij met een 625 cm lange plateauwagen. Deze is uitgevoerd als schamelwagen met een tandemstel voor. De vier assen mogen elk belast worden met 1.500 kg. Schut vertelt: 'Houten en aluminium bodems komen veel voor. Maar ik heb de bodem laten verzwaren met een stalen bodem, die de stevigheid ten goede komt. Daardoor kan ik écht zware lasten vervoeren.' Dat gaat dan soms tegelijkertijd om een Kubota BX231 en een professionele Toro Proline H800-grasmaaier, of een combinatie met de Giant 452 HDXtra. Dat verklaart zijn keuze voor zo'n lange aanhangwagen aan een trekhaak achter zijn open werkbus. Schut vervolgt: 'Ik kan dus alle machines tegelijkertijd meenemen als ik naar een opdrachtgever rijd. Mijn werkbus mag 5 ton trekken; daartoe beschik ik over een C-rijbewijs. Ik kies er heel bewust voor om deze aanhangwagen elk jaar te laten keuren. Dat hoeft niet, maar ik vind het belangrijk om veilig te kunnen rijden met mijn kostbare last.'
| Peter Schut kiest heel bewust voor de jaarlijkse keuring van zijn aanhangwagen. |
|
|
Schut: 'Qua onderhoud houd ik het functioneren van de oplooprem goed in de gaten. En dat geldt ook voor de hogedrukbanden. Eens in de twee weken controleer ik of de druk nog op 6,5 bar zit. Als je met een te lage banddruk een stoeprand raakt, rijd je het inwendige van de band zo stuk. De kans op een klapband is dan groter en hij raakt sneller lek. Ik heb ook altijd een reservewiel bij me. Uiteraard probeer ik zoveel mogelijk obstakels en stoepranden te vermijden.' Waar veel hoveniers met een gesloten werkbus rijden, doet Schut dit niet. Het gras dat hij verzamelt, kan hij dankzij een hoogkipper in de bak van zijn werkbus lossen. De dubbele cabine leent zich ervoor om gemakkelijk gereedschap en bijvoorbeeld zakken graszaad mee te kunnen nemen. En in het geval dat hij graszoden moet transporteren naar een opdrachtgever, laat hij de aluminium zijschotten van zijn aanhangwagen neer. Dan kan hij gemakkelijk met een vorkheftruck de pallets met graszoden op de aanhangwagen zetten. 'Het voorkomen van diefstal van deze mooie aanhangwagen is wel een aandachtspunt', zegt Schut tot besluit. 'Ik zal hem bij een opdrachtgever nooit zonder het zware disselslot aan de openbare weg laten staan.'
Transporters
Transporters laten zich onderverdelen in multitransporters en machinetransporters. Om met de eerste te beginnen: ook dit type aanhangwagen heeft wielen die zich onder het laadoppervlak bevinden, en oprijplaten van staal of aluminium horen daarbij. Ook die hebben een groot laadoppervlak en een grote wendbaarheid. Bovendien kun je met een multitransporter de volledige breedte van de laadvloer benutten. Bij de basisuitvoeringen zijn er mogelijkheden om extra opzetborden toe voegen en bij sommige merken is zelfs een kantelsysteem mogelijk. En dan het tweede type: de machinetranssporter. Feitelijk is dit een plateauwagen die specifiek is ingericht op het vervoeren van machines en andere voertuigen. Zo'n machinetransporter beschikt doorgaans over een oprijklep en/of kipsysteem, waardoor je eenvoudig een machine op wielen op dit type plateauwagen kunt rijden. Denk daarbij aan een minigraver of -shovel, een professionele grasmaaier of een minitractor.
Professionals die een machinetransporter aanschaffen, kiezen meestal voor een drie- of tweeassige uitvoering. De laadvloer wordt over het algemeen door de zelfrijdende machine op een heel klein oppervlak belast met een heel hoog gewicht. Bij een gewone aanhangwagen zul je hierdoor vroeg of laat problemen ondervinden. De laadvloer kan doorzakken tussen de dwarsliggers. Bij het oprijden kunnen op termijn zelfs scheuren ontstaan aan de dissel. Een machinetransporter, daarentegen, is erop berekend om zware piekbelastingen te kunnen weerstaan. Het is echter altijd goed om je te realiseren dat de langsliggers het door het hefboomeffect zwaar te verduren hebben bij een lange laadvloer en een hoge belasting. Eenzelfde hefboomeffect doet zich voor in de dwarsliggers. Bij een machinetransporter die een te brede laadvloer heeft, kunnen de dwarsliggers gaan doorbuigen bij een te hoog gewicht in het midden.
|
Pas op voor een verwrongen oprijklep!
| |
|
Als het gaat om het zwaartepunt bij het transport van zeer zware machines, ligt de keuze van een machine- of multitransporter niet meteen voor de hand. Dit beïnvloedt uiteraard de wegligging. Zet je een zeer zware machine op een laadvloer tussen de wielen, dan creëer je een lager zwaartepunt. Dat komt de wegligging van de aanhangwagen zeker ten goede. En pas op: als je veel op oneffen vlakken werkt, vergroot dat het risico op een verwrongen oprijklep of afgescheurde of -gebroken bevestigingspunten. In dat geval kun je beter voor oprijplaten kiezen. Toegegeven, het is iets bewerkelijker en wat minder veilig, maar veel beter om heel zware machines op je aanhanger te rijden.
TwinTrailer
Als je erop let, kom je bij steeds meer hoveniers de TwinTrailer tegen. Deze combineert vele van de bovengenoemde eigenschappen van aanhangwagens. Zo kun je met veel gemak materieel op deze bijzondere technische aanhanger rijden. Dat gebeurt over de twee achterdeuren, die je in een handomdraai in een stevige oprijhelling omtovert. Daartoe kun je de kipwagenbodem met een aparte cilinder op de dissel maximaal 16 graden laten hellen. Miniloaders, minishovels en zelfs machines zonder eigen rijaandrijving kunnen zo eenvoudig en veilig op deze aanhangwagen worden gereden. Denk aan een houtversnipperaar of een kruiwagen die beladen is met groenmassa, of aan een miniloader met een laadbak groen. Bovendien kun je dankzij de dubbele functie ook een lading groenafval, snippers of grond heel snel kippen. De TwinTrailer kent vele uitvoeringen en accessoires. Het maximale laadvolume bedraagt circa 11 kubieke meter.
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|