Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Michael Holleman is vol lof over vermogen en brede inzetbaarheid van zijn Relly 1.3C

ARTIKEL
TUIN- EN PARKTECHNIEK
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Gert te Lintelo, zaterdag 13 juli 2024
234 sec


Compact formaat, grote klasse!

Net zo hypergeconcentreerd als Max Verstappen zijn RB 20 over het circuit stuurt, vliegt Michael Holleman met zijn Relly 1.3C over de ondergrond voor een padelbaan. Met een uitklapbaar egalisatieframe trekt hij met de minishovel de bulten zand strak die ze hem onophoudelijk aanleveren.

Holleman noemt kracht, snelheid en gemakkelijke bediening als sterke punten van zijn minishovel.
Holleman noemt kracht, snelheid en gemakkelijke bediening als sterke punten van zijn minishovel.

De Valburgse grondwerker glimlacht tevreden: 'Deze Relly is precies de machine die ik nodig heb.' Ondertussen bewegen zijn ogen richting de tijdelijke toegangsweg om te kijken of er alweer een trekker met dumper in beeld is. Dan springt hij meteen op zijn machine om de geloste bult zand met de ondergrond gelijk te maken. Het lijkt wel of er iemand achter de struiken zit die met een stopwatch in de hand steeds nieuwe recordtijden noteert. 'Sorry voor de stress', zo verontschuldigt hij zich. 'Ik vind het ontzettend leuk dat De Hovenier mij komt interviewen, maar ik wil de boel vanavond om zes uur wel strak hebben ...'

Zuinig op zijn lijf

Holleman werkt sinds vijf jaar voor zichzelf; daarvoor werkte hij vijf jaar voor een baas. 'Zolang het om grond- en straatwerk gaat, ben ik breed inzetbaar en heel flexibel', vertelt hij. 'De ene dag ben ik bij een particulier bezig met het uitgraven van een tuin of het aanleggen van een oprit. De dag erop heb ik een grotere klus, zoals het aanleggen van een parkeerplaats. Afspraak is voor mij afspraak en dat is in brede kring bekend. Ik heb geen website: mond-tot-mondreclame is voor mij voldoende om aan het werk te blijven. En van vanaf de start van mijn onderneming heb ik goed nagedacht over de stappen die ik wilde zetten.'


'Ik wil alles zo veel mogelijk met één machine uitvoeren'

De Relly 1.3C heeft voldoende vermogen voor zwaardere klussen, maar is nog net compact genoeg voor werkzaamheden in een wat krappere omgeving.
De Relly 1.3C heeft voldoende vermogen voor zwaardere klussen, maar is nog net compact genoeg voor werkzaamheden in een wat krappere omgeving.
Dat nadenken gold ook zeker zijn machinepark: 'In principe wil ik zo veel mogelijk met één machine uitvoeren, zelfs dingen die ook handmatig kunnen. Tijdsbesparing is daarbij niet eens het belangrijkste; ik vind dat je zuinig moet zijn op je lichaam. We kennen ze toch allemaal, die harde werkers die op hun vijftigste al een versleten rug hebben? Nou, daarom wil ik mijn lijf niet onnodig overbelasten. Als er voor zware werkzaamheden een technische oplossing is, maak ik daar graag gebruik van.'

Koop versus huur

Michael vertelt dat hij bij het opstarten van zijn carrière als zzp'er al een duidelijk beeld had van de machines die hij vroeg of laat wilde kopen. In dat opzicht noemt hij zichzelf een beetje ouderwets: 'Ik koop liever een machine dan dat ik er een huur, ook al moet die soms een paar weken stilstaan. Want soms bellen ze mij voor een onverwachte klus. Dan wil ik niet afhankelijk zijn van de beschikbaarheid van een huurmachine. Voor sommige bedrijven zal huren de voordeligste oplossing zijn, maar ik blijf liever onafhankelijk. Het was mijn doel om te beschikken over een kleine en een grote kraan en twee minishovels. Ik heb een kleine minishovel voor het tuinwerk en een maat groter voor alle andere werkzaamheden. Wat dat laatste betreft, heb ik gekozen voor de Relly 1.3C. Daar is heel wat denk- en testwerk aan voorafgegaan.'


Terwijl er gelegenheid is om foto's te nemen, strijkt Holleman in een mum van tijd drie achtereenvolgende dumperladingen zand glad met zijn Relly 1.3C. 'Wat gaat dit lekker', verzucht hij als hij weer afstapt. 'Het is een geweldige machine. Ik moet bekennen dat ik in eerste instantie aan een Knikmops dacht. Iedereen kent die in onze branche. Maar in het dorp woont iemand die bij De Schans in Hedel werkt. Toen ik met hem aan de praat raakte over de Knikmops, vertelde hij dat De Schans ook een eigen minishovel heeft ontwikkeld: de Relly, en dat ik die zeker een keer moest uitproberen!'

Testmogelijkheden

Zo gezegd, zo gedaan. En Holleman is nog steeds onder de indruk van de testmogelijkheden die hij kreeg bij De Schans. 'Ik heb daar zo'n beetje het hele gamma leren kennen. Op grond van mijn bevindingen kreeg ik dan een volgende machine tot mijn beschikking. Een qua formaat passende Knikmops viel af. Dat had te maken de laadbak die niet fijn kiepte en het te lage vermogen. De Relly 1.0 die ik testte, had voor mijn bezigheden onvoldoende hefvermogen, al was ik meteen enthousiast over de plezierige bediening. De Relly 1.8 was een maatje te groot voor de tuinen waarin ik vaak werk. Dus bleef de Relly 1.3 over.' Hierbij merkt Holleman iets bijzonders op: 'Het vermogen van de huurmachine die De Schans me liet uitproberen, viel in eerste instantie een beetje tegen.' Hij vervolgt: 'Maar ik had iets te snel geoordeeld. Huurmachines knijpen ze vaak een beetje af om al te overmoedig gebruik te voorkomen. Ze hebben in Hedel alles uit de kast gehaald om mijn Relly 1.3C optimaal af te stellen. Het opgegeven vermogen van 33 kW komt er volledig uit en ik til er met het grootste gemak 1.450 kilo mee, zoals ze in de folder beloven. Ik zou het niet moeten vertellen, maar als test heb ik een keer dik 1.600 kilo met deze minishovel getild. Er moesten wel drie potige kerels achter op het ballastgewicht staan om de achterwielen op de grond te houden, maar toch ... Het is een echte geweldenaar, niet te groot, maar beresterk!'


Egalisatieframe

Holleman heeft niet veel aanbouwdelen nodig voor zijn werkzaamheden. 'Een brede bak, lepels en een puin- en tegelriek, dat is voor mij voldoende', zegt hij. 'Het egalisatieframe waarmee ik werk, is geen standaardmodel. Ik heb het zelf bedacht en door een kennis laten maken; daar deden ze bij De Schans niet moeilijk over. Ik kan de zijdelen met een druk op de knop hydraulisch laten uitvouwen; dan heb ik een werkbreedte van 3 meter. In opgeklapte staat is het frame 1,5 meter breed. Met die twee maten kan ik alle kanten op. Verder is de machine uitgerust met giekvering, extra lampen, drie contragewichten en een elektrisch sperdifferentieel. Dat is ideaal: met één druk op de knop heb je meteen weer grip.' Holleman raakt niet uitgepraat over zijn prettige ervaringen met De Schans: 'De service is fantastisch. Je merkt steeds weer dat ze in Hedel weten wat het stratenmakersvak inhoudt. Sommige bedrijven zullen me een lastige klant vinden, omdat ik weet wat ik wil hebben en liever geen concessies doe. Bij De Schans proberen ze je nooit op andere gedachten te brengen als je een wens hebt die afwijkt van het standaardpatroon. Integendeel: ze denken met je mee om tot een oplossing te komen. Zo wilde ik graag een extra lip aan de bak gelast hebben om hem gemakkelijker te kunnen optillen. De reactie: "Geen probleem, dat gaan we in orde maken!" Dat vind ik grote klasse; ik kan niet anders zeggen.'


De extra lip die bovenop is gelast maakt het tillen van de bak uiterst simpel.
De extra lip die bovenop is gelast maakt het tillen van de bak uiterst simpel.

Specificaties Relly 1.3C

Producent De Schans noemt de Relly 1.3C krachtig en doordacht en speciaal ontworpen voor veeleisende stratenmakers en hoveniers, waarbij kracht en duurzaamheid centraal staan. Deze minishovel is dankzij de smart modus en de joystickbediening gemakkelijk te besturen, zelfs voor minder ervaren gebruikers.

Motor, viercilinder diesel: Kubota V1505CR-T
Vermogen: 44 pk (33 kW)
Hefvermogen: 1.450 kg
Rijsnelheid: 18 km/uur
Gewicht: 1.600 kg
Hoogte: 2.200 mm
Breedte: 1.270 mm


LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Workshoptour TuinKeur: 21 sessies van november 2024 tot februari 2025
maandag 4 november 2024
t/m dinsdag 4 februari 2025
Recreatie Vakbeurs: 12 - 14 november in Evenementenhal Hardenberg
dinsdag 12 november 2024
t/m donderdag 14 november 2024
Fleetexpo
woensdag 13 november 2024
t/m donderdag 14 november 2024
Redsun Relatiedagen: registratie is nu geopend
donderdag 14 november 2024
t/m vrijdag 15 november 2024

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Groenversneller
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER