Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Kwart bestelauto's binnen hovenierssector mag mogelijk zero-emissiezone niet in

NIEUWS
TUIN- EN PARKTECHNIEK
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Willemijn van Iersel, maandag 29 april 2024
47 sec


Op 1 januari 2024 stonden er in Nederland bijna 228 duizend bestelauto's geregistreerd met een emissieklasse van 4 of lager. Dit is bijna een kwart (23 procent) van alle bestelauto's die in zero-emissiezones niet meer in mogen rijden. Dit percentage ligt iets hoger in de hovenierssector (sbi-code 813) daar heeft 26% van alle bestelauto's een emissieklasse van 0 tot en met 4, aldus nieuwe gegevens van het CBS.


Deze voertuigen mogen vanaf 1 januari 2025 niet in de zero-emissiezone (ZE-zone) komen. Meerdere gemeenten voeren op die datum een dergelijke zone in. Alleen met een vrijstelling of ontheffing mogen deze bestelauto's dan nog de ZE-zone in.

Binnen de hovenierssector hebben zo'n 4.176 bedrijven minimaal een bestelauto in gebruik met emissielabel 4 of lager, dit is 41 procent van alle bedrijven met bestelauto's die actief zijn in deze bedrijfstak.

In openbaar bestuur vaak bestelwagen in lagere emissieklasse

Overheden hebben vergeleken met bedrijven in andere sectoren een relatief groot bestelautopark. De bestelauto's met een lage emissieklasse actief in deze bedrijfstak maken met 9 procent maar een klein deel uit van het totaal aantal in deze bedrijfstak. Daarnaast worden relatief minder kilometers met deze voertuigen gereden dan in andere sectoren.


Whitepaper

Ondernemers in de hovenierssector ervaren uitdagingen rondom elektrisch rijden en werken. Daarom hebben vakblad Stad+Groen en De Hovenier een Whitepaper over mobiliteit opgesteld: "Alle hoveniers aan de laadpaal". Deze is hier gratis te downloaden.


LEES OOK

Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Tinka Chabot
donderdag 2 mei 2024
In Arnhem is veel publiciteit geweest over het feit dat je per 1 juli 2026 alleen nog met Euro 6 de milieuzone in mocht. Niets over het feit dat per 1 januari 2025 je met een euro 4 ook de milieuzone niet meer in mocht. Veel zelfstandige collegahoveniers komen daardoor in de problemen. En niet alleen zij, maar ook de bewoners van de milieuzone zelf die geen zelfstandigen meer in kunnen huren. Daar wordt totaal geen rekening mee gehouden. Een euro 6-bus is onbetaalbaar, laat staan over 3,5 jaar een elektrische bus, terwijl er niet genoeg laadpalen en er een netcongestie is. Wat is milieuvriendelijker: je bus oprijden of om de 2,5 jaar een andere bus aanschaffen. Dat worden dure zelfstandigen, ook.
Jan Benjamins
donderdag 2 mei 2024
Ook in Rotterdam mogen we binnenkort niet meer met diesel naar binnen. Als kleine zelfstandige met 2 bedrijfsbussen lijkt het haast onmogelijk om daar dan nog te werken, al hebben wij met 2 euro-6 motoren nog tot 2028 toegang.
Als het nu echt nut heeft, dat we met elektrische voertuigen een schonere wereld krijgen, dan is het een investering waard. Maar dat geloof ik niet.
Wat mij frustreert, is dat het een politiek model is, we gaan echt niet met de elektrificatie van voertuigen, en landbouw en veeteelt verminderen, de CO2 verminderen in Europa.


Tip de redactie


ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Groenversneller
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER