Satter Hoveniers na verwoestende brand binnen één week weer volledig operationeel |
|
|
|
|
| 158 sec |
Hartverwarmend hoe de sector reageert
In de nacht van maandag op dinsdag (16 april) brak er een brand uit bij Satter Hoveniersbedrijf in Nijkerkerveen. Een week na de verwoestende brand spreekt Vakblad de Hovenier met de ondernemers Danielle en Jeroen Satter, die het hele bedrijf binnen één week weer up and running hebben.
|
Danielle Satter vertelt: ' Vorige week werden we wakker gebeld door de buurman van onze loods. Ik heb snel alle sleutels van de bussen meegenomen voordat we naar onze locatie gingen. Daardoor hebben we gelukkig nog drie bussen kunnen redden die wat verder weg stonden. Één bus stond op locatie, samen met een aanhanger en onze nieuwste shovel. De andere bus en onze Goupil zijn helaas verloren gegaan in de brand.'
Hoewel vrijwel het hele machinepark verloren is gegaan, is het hoveniersbedrijf binnen een week alweer volledig operationeel. Satter licht toe: 'Direct die dinsdag zijn we weer aan het werk gegaan. De bussen die gespaard zijn gebleven, hebben we gewassen en naar onze dealer, Ton en Anton van De Westermolen, gestuurd voor nieuw handgereedschap, waaronder gereedschap van Makita. Uiterlijk om 10 uur stonden onze jongens alweer in de tuin bij klanten.'
Hulp uit alle hoeken
Afgelopen week volgde steun vanuit het hele land. Satter Hoveniersbedrijf is lid bij zowel TuinKeur als Koninklijke VHG en na enkele oproepen in diverse groepsapps stroomde de hulp binnen. Satter: 'Onze oproepen om hulp werden uit het hele land beantwoord. Van allerlei collega's hebben we tijdelijk machines en materieel kunnen lenen. Van archiefkasten tot shovels. En van schoppen tot kruiwagens. Er kwam zelfs een collega uit Nijmegen en Brabant materiaal brengen. Ook bood iemand uit ons netwerk een geschikte locatie aan. Hartverwarmend allemaal.'
|
Onze oproepen om hulp werden uit het hele land beantwoord, van allerlei collega's hebben we tijdelijk machines kunnen lenen
| |
|
Oorzaak brand
Satter Hoveniers deelde een bedrijfspand met het loonwerkersbedrijf Davelaar. De brand is begonnen bij Satter, waarbij de precieze oorzaak niet meer achterhaald kan worden. Danielle Satter verklaarde: 'De brandweer kon enkel vaststellen dat er geen sprake was van brandstichting. Dankzij de brandwerende muur tussen de bedrijven bleef de brand redelijk binnen de perken voor het aangrenzende loonwerkersbedrijf. Er is veel schade, maar de grote machines konden allemaal nog gered worden.'
| Team Satter Hoveniers wint prijs #VitaleHoveniers |
|
|
Cloud
Een deel van de reden waarom het hoveniersbedrijf alweer zo snel operationeel is zit volgens Danielle Satter in hun software. Satter: 'Wij gebruiken Suite MKB van Become-IT, waardoor eigenlijk alles in de cloud staat en je overal toegang hebt. Dat scheelt nu enorm; onze hele administratie is behouden gebleven en onze medewerkers kunnen alle projecten precies inzien. Toevallig heeft ons Gelderse hoveniersbedrijf vorige week via #vitalehoveniers een prijs gewonnen voor het gebruik van tools die ons bedrijf en personeel vitaal houden.' Satter verklaard: 'Het gewonnen uitje gaan we snel ondernemen, maar de gewonnen promotiefilm moet helaas even wachten.'
Negatief gepraat getackeld met persbericht
'We zagen algauw dat op er op diverse sociale media werd gezegd overal dat wij helemaal stil zouden liggen', aldus Danielle Satter. Het hoveniersbedrijf heeft toen razendsnel een persbericht opgesteld voor alle lokale media en haar eigen klanten waarin duidelijk wordt gemaakt dat er weer wordt doorgewerkt. Satter: 'We hebben alweer onze volledige focus op de klant, intern moet er natuurlijk nog een hoop geregeld worden. Dat pakken Jeroen en ik op, onze hoveniers focussen zich weer op het werk. Anders heb je straks weer een flinke dip in je omzet en dan krijgt je bedrijf twee keer de klap.'
|
Anders heb je straks weer een flinke dip in je omzet en dan krijgt je bedrijf twee keer de klap
| |
|
Tips voor mede-ondernemers
Satter heeft wel nog wat tips voor mede-ondernemers: 'Zorg ervoor dat je administratie en bedrijfsvoering in de cloud zijn ondergebracht. Dan kun je altijd verder werken, wat er ook gebeurd. Controleer ook je verzekeringen nog eens. Wij waren goed (vervangingswaarde) verzekerd omdat we net van een VOF naar een BV waren overgestapt, waardoor alles gelukkig up-to-date was.' Ze heeft nog een andere tip voor ondernemers: 'Maak ook regelmatig foto's van je machinepark en je kantoor. Documenteer op die manier wat je allemaal hebt. Wij moesten dit allemaal uit ons hoofd doen. Als laatste tip: wij zijn erg blij dat we contra-expertise in onze verzekering hadden opgenomen. Dat heeft ons echt uitstekend geholpen.' (Contra-expertise in je verzekering is het proces waarbij een verzekerde een onafhankelijke expert inhuurt om een second opinion te geven over een schadeclaim die is ingediend bij de verzekeraar. red.)
Satter sluit af: 'Het is een super hectische periode en we zijn helemaal kapot. De locatie en bijna al ons materiaal is verbrand, maar we hebben onze jongens, onze administratie en onze klanten nog. We willen ons ook focussen op wat we nog wel hebben.'
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|