Een kwart eeuw onder de motorkap: VA-keur viert zilveren jubileum |
|
|
|
|
| 149 sec |
'Ons digitale platform ontzorgt diverse partijen in de keten'
VA-keur, het keurmerk dat garant staat voor machineveiligheid, vierde in november zijn 25-jarig jubileum. Dit zilveren jubileum werd gevierd in de Apenheul, waarbij leden werden getrakteerd op een lunch en een rondleiding door het dierenpark, inclusief een lezing over het gedrag van apensoorten. Tijdens deze feestelijke bijeenkomst blikte directeur Jelle Bartlema terug op de oorsprong en groei van VA-keur en de cruciale rol van hun digitale platform in dit traject.
VA-keur vierde in november het 25-jarig bestaan |
VA-keur, ontstaan uit een fusie van COM-Keur en Vebit Keur in 2016, heeft zich ontwikkeld tot een landelijk erkend kwaliteitskeurmerk op het gebied van machineveiligheid. COM-Keur, gericht op de tuin- en parksector, en Vebit Keur, gespecialiseerd in intern transportmaterieel, zoals heftrucks, zijn sinds eind jaren negentig uitgegroeid tot belangrijke spelers in de keuringswereld. Beide keurmerken streefden naar een brede scope, variërend van handgereedschappen tot grote machines.
Van COM en Vebit naar VA-keur
In 2010 besloot COM-Keur het hele keuringsproces te digitaliseren en met een digitaal keurregistratiesysteem te gaan werken. Daarmee werd natuurlijk een behoorlijke efficiëntieslag gemaakt. In 2013 werd de huidige moederorganisatie van VA-keur, Fedecom, opgericht, ontstaan uit een fusie van het Centraal Orgaan Mechanisatiebedrijven en de Federatie Agrotechniek. Zo ontstond een brancheorganisatie die zowel de fabrikanten, als importeurs en dealers bij elkaar hadden. In 2015 zijn Vebit Keur en COM-Keur in gesprek gegaan vanuit de behoefte van Vebit Keur om gebruik te kunnen maken van het digitale keurplatform van COM-Keur. Al kort erna bleek dat een fusie de meest logische oplossing was voor alle partijen. Vebit is toen als zelfstandige vereniging opgeheven en alle leden werden collectief lid van Fedecom. De naam van het nieuwe keurmerk werd VA-keur en onder deze naam werden de sterke elementen van beide voorlopers opnieuw ingezet. Bartlema: 'Dan hebben we het over het steekproefregime van Vebit en de onafhankelijke certificeereis die COM-Keur stelde aan de keurbedrijven, de VCA. Deze twee elementen vormen nog steeds de kwaliteitsborging van VA-keur.'
| Digitaal keuren levert veel op |
|
|
Van 130.000 naar 220.000
Bartlema ziet een gestage groei van VA-keur vanaf de start in 2016. 'Het aantal keuringen dat door de erkende VA-keur-bedrijven wordt uitgevoerd, groeit jaarlijks. In 2016 voerden COM-Keur en Vebit gezamenlijk 130.000 keuringen uit en in 2023 zijn we uitgekomen op ruim 220.000 keuringen. Inmiddels is VA-keur een gevestigde naam geworden. Toch zijn er wel verschillen tussen sectoren te zien waar gekeurd wordt. Zo is in de logistieke en interntransportsector eigenlijk geen discussie meer over het feit of een machine gekeurd moet worden. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de landbouwsector, waar machine-eigenaren het keuren nog wel eens achterwege laten. Hier valt nog wel terrein te winnen, vooral ook in bewustwording. De Arbowet is helder over het verplicht (laten) keuren van arbeidsmiddelen door een deskundige. In de tuin- en parksector gaat het absoluut beter. Hoveniers en groenvoorzieners zijn zich meer bewust van het belang van veiligheid en goede registratie daarvan. Dat wordt ook aangejaagd door lokale overheidsinstanties, zoals waterschappen en gemeenten. Deze vinden ons digitaal platform een ideaal middel om hun eigen proces rondom veiligheid en keuringen te borgen.'
|
'Voor sommige overheden is het zijn van een VA-keur-bedrijf een eis geworden'
| |
|
Bartlema ziet in toenemende mate dat bijvoorbeeld (semi)overheidsorganisaties graag zelf het centrale overzicht over hun arbeidsmiddelen en machinepark willen houden en met het digitale platform van VA-keur willen werken. Hiermee wordt ook aangejaagd dat ze gaan verlangen dat hun leveranciers zelf ook een VA-keur-erkend keuringsbedrijf zijn. 'Het digitale platform waarmee COM-Keur in 2010 begon, heeft zich verder ontwikkeld en is nu een heel sterk argument om met VA-keur te werken. Dat verklaart ook deels onze groei. Wij verwachten dat deze doorzet, ook omdat we denken dat steeds meer machine-eigenaren, naast het periodieke onderhoud, hun machines meteen ook op veiligheid zullen laten keuren en daarmee ook aan hun arbowettelijke verplichting voldoen.'
Elektrificatie
In de afgelopen jaren is het aandeel van accu-aangedreven, elektrische machines fors vergroot. 'We zien in de keuringen nadrukkelijk een toename van elektrisch aangedreven handgereedschap en machines,' vertelt Bartlema. 'Ook zien we in toenemende mate de elektrificatie van steeds meer grote machines, zoals verreikers, bouwmachines en tractoren. We bieden daarom onze keurmeesters verdiepingstrainingen aan, bijvoorbeeld op de NEN9140-norm, die gaat over de eisen met betrekking tot zwaardere elektrificering. Zo houden we onze keurmeesters qua kennis en kunde up-to-date. We proberen als keurmerk continu voorop te lopen in ontwikkelingen, waarbij we heel sterk die digitalisering gebruiken om keurbedrijven zo veel mogelijk te ontzorgen. Zodat zij ook weer op een heel goede manier hun klanten kunnen bedienen. Daar zullen wij ons altijd voor inzetten.'
| Jelle Bartlema: 'VA-Keur/Fedecom is ook nauw betrokken bij Veilig op 1, een platform dat tot doel heeft het veiligheidsbewustzijn bij de machine-eigenaren in de hovenierssector en agrisector te stimuleren en te activeren.' |
|
|
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|