Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Bloemenpark Appeltern gaat met nieuwe naam terug naar roots: Nederlands én Groen

NIEUWS
MARKT & ACTUEEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Willemijn van Iersel, maandag 4 maart 2024
146 sec


Overname Appeltern van de baan

Na een kort Engelstalig avontuur keert het bekende tuinenpark in Appeltern terug naar de kern: groen en Nederlandstalig. Ben van Ooijen is weer eigenaar - of beter gezegd, nog steeds - en bereidt zich samen met zijn zoon Bart van Ooijen voor op de toekomst. 'Met deze overname wilden we onze toekomst veiligstellen... nu gaan we dit jaar opnieuw onze koers bepalen.'

Bart (l) en Ben van Ooijen willen de seizoenen centraal zetten binnen Bloemenpark Appeltern.
Bart (l) en Ben van Ooijen willen de seizoenen centraal zetten binnen Bloemenpark Appeltern.

"Het is mislukt," kopte een lokale krant over de overname van Appeltern Adventure Gardens. Nogal een pittige kop, maar zodra ik met Ben en Bart van Ooijen aan tafel zat, valt het woord 'mislukt'. Ben van Ooijen: 'Het voelt inderdaad als mislukt. Je begint aan zo'n overnametraject omdat beide partijen de intentie hebben om het te laten slagen. Het is jammer dat het niet is gelukt.' Over het waarom van de mislukking wilden de Gelderse heren niet veel kwijt. 'Er waren uiteindelijk te weinig middelen beschikbaar, maar het waarom is niet zo interessant. Dat heeft ook niet zoveel zin; we moeten doorgaan en we willen vooruitkijken. Beide partijen hebben met de beste bedoelingen alles gedaan wat binnen hun macht lag, maar helaas is het mislukt. Daarbij bevinden we ons momenteel nog in de juridische afwikkeling,' aldus Ben.

'Beide partijen hebben er met de beste bedoelingen alles aan gedaan, maar het is helaas mislukt'

Overname

De overname werd vooral gedaan om de toekomst van het tuinenpark veilig te stellen. De bezoekerscijfers groeien niet hard genoeg om goede investeringen te doen. Daarbij speelt ook nog mee dat de klassieke Appeltern-bezoeker in rap tempo vergrijst. Ben van Ooijen: 'Ik voer eigenlijk al zo'n drie jaar gesprekken in de markt over onze toekomst. Het was nooit mijn insteek om voor een volledige overname te gaan. Mijn intentie was om de toekomst van Appeltern te verzekeren.'



Het korte Engelstalige avontuur bracht niet de gewenste impuls aan de bezoekcijfers. Integendeel, de bezoekcijfers lagen in 2023 lager dan in 2022. Al wijt Van Ooijen dit ook deels aan het onstuimige weer van vorig jaar. Bart: 'Toch zag je dat tijdens ons evenement Appeltern Plantenfestijn de bezoekcijfers omhoog schoten, ook al was het ondoenlijk warm.' Hierin lag volgens hen het bewijs dat ze met de naamsverandering te veel wegdreven van de kern van Appeltern. Liefde voor groen, bloemen en tuinen. Ben: 'Het was wél stoer om zo rigoureus te kiezen voor een nieuwe doelgroep, dat hadden wij zelf nooit gedurfd. Maar het mocht helaas niet baten...'


Bloemenpark

Een enquête onder 1000 bezoekers en vrienden van Appeltern onthulde dat er meer aandacht aan bloemen en planten besteed moest worden. Zo keert Appeltern terug naar haar groene essentie. Het doel is om bezoekers de seizoenen te laten ervaren in het park, met tulpen en bloembollen in het voorjaar, dahlia's in de zomer en asters en chrysanten in september. Ben licht toe: 'Met het Bloemenpark bereiken we twee dingen: het vergroten van het wow-effect en het verbreden van de aantrekkingskracht.' Bart voegt toe: 'Minder losstaande kleine voorbeeldtuinen, maar meer verbondenheid creëren door een bloemenzee die elk seizoen iets nieuws biedt. Met deze nieuwe focus hopen we ook een breder publiek aan te trekken en tegelijkertijd meer herhaalbezoeken te stimuleren. In april heb je immers een heel andere ervaring dan in augustus.' De heren worden hierin bijgestaan door Bart Siemerink, voormalig directeur van de Keukenhof. Ze kunnen met Appeltern alleen maar dromen van de bezoekersaantallen die het bekende bollenpark in slechts een paar weken per jaar weet te trekken.


LEES OOK

Samenwerken

Toch gelooft Ben nog altijd in de potentie van zijn tuinenpark. 'Ik zie dat groenpodia in rap tempo verdwijnen', doelend op Gardenista en Floriade. 'Dit biedt voor ons ook een kans, we hebben hier een uniek park dat groenliefhebbers kan inspireren én de sector bij elkaar kan brengen. Ik zou het mooi vinden als we dat in de sector meer samen kunnen oppakken.' We bespreken kort hoe grote prestigieuze tuinshows in Frankrijk en Engeland door een hele sector gedragen worden, terwijl de nuchtere Nederlandse mentaliteit hier ons misschien wel in de weg zit? Ben: 'Ik denk dat een grote groep hoveniers nog altijd geen idee heeft wat hier gebeurt. Terwijl als zij zich zouden willen aansluiten bij ons, dan kunnen we samen zoveel meer bereiken.' De ambitie voor dit jaar is om de bezoekersaantallen weer richting de 100.000 te krijgen én dat nieuwe toekomstplan te gaan schrijven. Ben: 'Hoveniers en tuinontwerpers mogen ons altijd bellen.'


LEES OOK
Appeltern Plantenfestijn 2024
19-01-2024 | AGENDA
23 sec

LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Webinar Beplantingsspecialist
maandag 25 november 2024
Groene Sector Vakbeurs 2025
dinsdag 7 januari 2025
t/m donderdag 9 januari 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Groenversneller
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER