Gardenz wil revolutie ontketenen in 'klassiek' tuinontwerpproces |
|
|
|
|
| 236 sec |
'Wij willen hoveniers én consumenten ontzorgen'
Hoveniers zijn echte alleskunners. Ze hebben kennis over elektra, gras, bodem, beplanting, bomen, verschillende soorten materialen en ga zo maar door. Maar als het aan Tuinplatform Gardenz ligt, kiest iedereen zijn specialiteit: 'En onze specialiteit is het vereenvoudigen van het ontwerpproces en verhoging van de efficiëntie, waardoor de hovenier ontzorgd wordt.'
Peter van Schaik van Tuinplatform Gardenz |
Tijdens een hovenierscafé, vorig jaar, gingen we dieper in op de relatie tussen tuinontwerpers en hoveniers. Alle aanwezigen waren het erover eens dat er door hoveniers soms té makkelijk wordt gedacht over ontwerpen. Het wordt dan een klusje 'voor erbij', en die schets mag vervolgens ook niets kosten. Dit terwijl een goed doordacht tuinontwerp veel waard is, als het gaat om originaliteit, maar ook duurzaamheid. Daarbij blijkt volgens Gardenz uit onderzoek dat een goede presentatie van een tuinontwerp de verkoopkansen met maar liefst 50 procent verhoogt, en verschillende producten kunnen in goede 3D-animaties eenvoudig extra omzet genereren. Tuinplatform Gardenz belooft hoveniers een strategisch partnerschap, waarin beide partijen focussen op hun kwaliteiten. Gardenz neemt het gedeelte ontwerp, calculatie, technische voorbereiding en inkoop op zich, en jij als hovenier de aanleg, zonder dat je daarbij marge verliest over de materialen. Het factureren van de gewerkte uren doe je ook zelf, zonder hiervoor marge te hoeven inleveren. Hoe dat zit, vertelt ondernemer Peter van Schaik graag.
Brug tussen concept en realisatie
Veel geld uitgeven, maar eigenlijk niet visueel helder hebben wat je ervoor krijgt. Al eerder vertelde Van Schaik dat hij dit regelmatig ziet gebeuren in de hoveniersbranche. Als voorzitter van een zwembadstichting was hij nauw betrokken bij de renovatie van 'zijn' buitenzwembad. Het klassieke chloorzwembad werd omgetoverd tot een natuurgezuiverd zwembad, dat openbaar toegankelijk is. De specialisten van Koninklijke Van Ginkel werden hiervoor invlogen. Van Schaik: 'Ook het omliggende groen ging op de schop en als bestuur kregen wij algauw een mooi 2D ontwerp. Met mijn achtergrond als grafisch ondernemer snapte ik het schetsontwerp direct. Ik zag het visueel voor me en werd enthousiast. Maar toen ik naar mijn medebestuursleden keek, zag ik dat het kwartje bij hen wat minder goed viel. Ze keken met een ietwat wazige blik naar het omvangrijke ontwerp. Toen is eigenlijk het eerste zaadje geplant voor dit tuinplatform. Want er zijn zoveel mooie opties in 3D om je klanten mee te nemen in je ontwerpverhaal. Zo zien klanten precies wát ze krijgen. Ik denk dat dat ook nodig is als mensen besluiten veel geld uit te geven aan een nieuwe tuin.' En dat is precies de reden waarom van Schaik zo'n tweeënhalf jaar geleden startte met Tuinplatform Gardenz. Hij vervolgt: 'Want als de klant jouw idee niet goed kan visualiseren, hoe zorg je dan voor een goed eindresultaat?'
Bij Ikea en in de tuin
Volgens Van Schaik wordt er in diverse sectoren volop gewerkt met 3D om klanten te laten zien wat ze kunnen verwachten van hun aankoop. Bijvoorbeeld bij Ikea. Want hoe zou die nieuwe Billy-kast staan in je woonkamer? Met een paar klikken heb je het desbetreffende Ikea-bouwpakket virtueel opgebouwd en kijk je eenvoudig hoe het in jouw interieur past. Van Schaik: 'Dat soort ontwikkelingen gaat razendsnel, en ik dacht algauw: waarom niet in de hovenierssector? Wij hadden een goed aangeschreven hoveniersbedrijf in de arm genomen, maar niets was in 3D. Terwijl veel klanten moeite hebben om zich op basis van zo'n traditioneel 2D-ontwerp een helder beeld van hun toekomstige tuin te vormen.'
|
'Veel klanten hebben moeite om zich op basis van een traditioneel 2D-ontwerp een helder beeld te vormen van hun toekomstige tuin'
| |
|
Hard werken voor weinig geld?
Tijdens een hovenierscafé in februari spraken we over het afnemende rendement in de sector; dit terwijl er wél keihard wordt gewerkt. Van Schaik: 'Je ziet veel ondernemers vooral veel uren maken. Maar het maken van zo'n tuinontwerp voor een (potentiële) klant kost veel tijd en energie. Schetsen, kletsen, aanpassen, presenteren ... Vaak 's avonds, na een toch al pittige werkdag. En dan maar afwachten of die klant jou de opdracht gunt tegen een goede prijs. Ja, nee? Nog een aanpassing? Dan ben je weer een avond verder (van huis). Wat ons betreft, kan dit echt anders. Wij zijn goed in ontwerpen, zeg maar het gehele voortraject, en hoveniers zijn goed in aanleggen. Waarom zou je je niet allebei concentreren op je kwaliteiten en profiteren van elkaar?'
| De hovenier krijgt gedetailleerde maatwerkdocumentatie, geverifieerd bij het kadaster. |
|
|
Tweerichtingsverkeer
Gardenz belooft dus het leven makkelijker te maken voor hoveniers. Met realistische 3D-presentaties, inclusief 3D-foto's en -animaties, stelt het platform hoveniers in staat om overtuigende ontwerpen te presenteren. Bij goedkeuring door de klant volgt gedetailleerde maatwerkdocumentatie, geverifieerd bij het kadaster. Van beplantingsplannen tot technische details, alles wordt aangeleverd via het platform, waardoor het werk voor hoveniers gestroomlijnder verloopt. Gardenz biedt diverse voordelen, waaronder het zelf factureren van gemaakte uren, efficiënte opdrachtuitwerking en partnerkorting op materialen. Hoveniers worden uitgenodigd om deel te nemen aan het platform voor een vernieuwde tuinontwerpervaring, waarbij aanmeldingen worden verwerkt binnen drie werkdagen. Voor hoveniers die streven naar meer efficiëntie positioneert Tuinplatform Gardenz zich als de ideale partner.
Marge voor hovenier via ketenintegratie
'Wij zijn dealer geworden van verschillende bekende leveranciers, zodat de marge altijd voor de hovenier blijft. Denk daarbij aan Adezz, DCM en bijna al het bestratingsmateriaal van Gardenlux. Daarnaast brengt Gardenz veel kennis in, aangezien onze medewerkers al tientallen jaren in het hoveniersvak zitten. Als je met ons gaat samenwerken, wordt er veel ruis weggenomen tussen jou en de klant. Niet alleen doordat het eindresultaat dankzij 3D duidelijk is, ook doordat klanten toegang krijgen tot het gepersonaliseerde dashboard waarin hun tuinontwerp en alle praktische informatie over het project in één oogopslag te zien is. Dit scheelt weer bellen en mailen met de klant. Je kunt je klant eigenlijk alles laten uitzoeken via Gardenz.'
Lid worden
Om gebruik te maken van de voordelen van Tuinplatform Gardenz, sluit je je als hovenierbedrijf aan. Jouw klanten kunnen dan via Gardenz hun droomtuin uitzoeken, waarbij jij achterover kunt leunen. Verder kom je als partnerbedrijf bij Gardenz op het platform en kan Gardenz ook klanten naar jou doorverwijzen. Hiervoor betaal je een maandelijkse fee van 50 euro. Van Schaik: 'Dit bedrag zien wij als een marketingvergoeding. We houden de website in stand en al onze ontwerpen up-to-date. Op dit moment zijn er zo'n 18 à 20 ontwerpen waaruit consumenten kunnen kiezen. En dat aantal loopt iedere maand op.' Bang voor uniformiteit in de Nederlandse achtertuin is Van Schaik niet. 'Nu zie je juist veel ontwerpen die niet uitblinken in creativiteit. Het zijn veelal dezelfde tuinen die worden geschetst. Onze ontwerpen zijn allemaal compleet anders en goed doordacht. Hoveniers kunnen nu drie maanden gratis proeflid bij ons worden.' Van Schaik benadrukt hierbij dat niet íedere hovenier zomaar lid kan worden: 'Wij willen wél dat er kwaliteit wordt geleverd, ook omdat onze naam eraan verbonden is.'
Plantgarantie
Van Schaik is niet over één nacht ijs gegaan bij de ontwikkeling van Gardenz. Er is veel over nagedacht en veel doorontwikkeld, en dat blijkt niet alleen wanneer je de site raadpleegt: 'Als consumenten bij ons een tuin kopen, ontvangen ze een monsterdoosje voor een bodemanalyse. Als ze dit niet retourneren, vervalt de plantgarantie. Consumenten kunnen ook een doosje met verschillende samplematerialen krijgen.'
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
|
|
|
Anita Sanders
maandag 12 februari 2024 |
|
Ik ontwerp met inkt en waterverf. Door een goede eerst schot voor de boeg spui ik al mijn ideeen met stift en overtrekpapier met de klant. Ik verklaar wind, zichtlijnen, logische wandelroutes, opslag van spullen. En het uiteindelijke ontwerp kent daardoor nooit aanpassingen. Tenminste in alle jaren 2x meegemaakt dat de klant echt een nieuw ontwerp daar voor wilde hebben. Ik neem twee wekende tijd voor een ontwerp.. Oogsten van ideeen in mijn hoofd, schuiven met de wensen van de klant in de gegeven omgeving. Nieuwe materialen .. wensen van de klant voelen en doorvoelen.
Ontwerpen is een creatief vak en mijn tuinen laten dat zien. Ook bij het realiseren van de tuin heeft de klant een grote rol. Vaste partijen bestraten, smeden en timmeren en daarna rond ik samen met de klant de beplanting af. Bij inkoop gaat de klant mee, kiest zijn eigen heesters en bomen. Ook het inplanten. altijd samen met de klant. Kost meer tijd, maar daarmee is het dan ook echt de tuin van de klant geworden.
Dus geen 'extra' uren in de avond.. gewoon malen, voelen, kijken, googlen, beursbezoeken en inspiratie opdoen in de natuur. Dat is voor mijn tuinontwerp. Een vak apart. |
|
|
|
|
|
Schonenbergplant.nl
vrijdag 12 april 2024 |
|
mooi artikel |
|
|
Tip de redactie
|