Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

De levensstijl van de klant, vertaald naar de tuin

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Ralf Pijnenburg, dinsdag 31 oktober 2023
160 sec


Buro Buiten doet dat met producten van Adezz

Peter Bouw, grondlegger van Buro Buiten en gastheer van het RTL4-programma Het Goede Buitenleven, kiest de partners waarmee hij exclusieve tuinen realiseert op het gevoel. Nadat hij een kijkje in de keuken van Adezz had genomen, raakte hij overtuigd van de meerwaarde van deze one-stop shop voor groenprofessionals. De tuinarchitect vertelt over de kracht van de producten van Adezz, maar ook over zijn eigen drijfveren als ondernemer.


Peter Bouw creëert buitenbelevingen in binnen- en buitenland: van complete stadstuinen tot kleinere dakterrassen. In het programma Het Goede Buitenleven neemt hij kijkers mee in zijn visie op sfeervolle buitenbelevingen. De exclusiefste tuinen en buitenruimtes passeren de revue. Toch is het niet per se de ruim bedeelde klant die door Het Goede Buitenleven de weg weet te vinden naar de onderneming van Peter Bouw.
'Grappig is dat juist de grote middengroep naar aanleiding van het programma advies bij me komt inwinnen', zo begint de eigenaar van Buro Buiten zijn verhaal. 'In het algemeen heb ik heel bewuste opdrachtgevers, die hun buitenomgeving zodanig willen veranderen dat ze hun levensstijl op een duurzame manier verrijken. Bij steeds meer dertigers zie je al dat ze een goed tuinplan weten te waarderen.'


Positieve levenshouding

Uitgangspunt van Bouw is dat hij vanuit een positieve levenshouding de tuin van de klant een opwaardering wil geven. 'Het verhaal van de klant is voor mij hoe die in het leven staat', vervolgt de tuinarchitect. 'Elke opdrachtgever kiest om persoonlijke redenen voor een bepaalde plek om te gaan wonen. De kwaliteit van de locatie en de uitstraling van het huis probeer ik te laten doorwerken in de buitenomgeving. Het is elke keer weer een mooie zoektocht om te achterhalen wat de betekenis van die bepaalde plek is voor een klant.'


Persoonlijke trends

Vraag je Bouw naar de laatste tuintrends, dan proef je een lichte aarzeling in zijn stem. 'Algemene trends vind ik minder interessant dan het persoonlijke verhaal van de opdrachtgever', antwoordt hij. 'As je klanten vraagt waar ze blij van worden in het dagelijks leven en dat verwerkt in een tuinontwerp, dan creëer je persoonlijke trends en krijg je een unieke buitenomgeving. Dat vind ik het fascinerende aan mijn vak.' Daarnaast moeten binnen en buiten volgens Bouw in harmonie zijn. 'Dat is ook een belangrijk doel wat ik met het programma Het Goede Buitenleven nastreef. Ontwikkel je een goede visie, dan kun je het ideale buitengevoel creëren. Aan de hand van deze visie kunnen bijvoorbeeld ook de timmerman en de grondwerker tot in detail hun invloed uitoefenen op het eindresultaat en komen de producten van mijn partners en leveranciers het beste tot uitdrukking.'


Juiste gevoel

Bouw selecteert zijn partners op het gevoel, zegt hij 'Heb je passie voor je vak, daar gaat het mij om. Welk gevoel geef je me als je met je werkzaamheden bezig bent of over je project vertelt? Je moet namelijk echt het mooiste uit je vak willen halen.' Hoe kneedbaar ben je, dat is een belangrijk criterium van de tuinarchitect van Buro Buiten. 'Als ontwerper heb je te maken met voortschrijdend inzicht. Je weet niet alles vooraf, dingen kunnen op het laatste moment veranderen in mijn projecten. Dan is het belangrijk dat je als partner meebeweegt en flexibel bent.'


Producten van Adezz

De werkwijze en de producten van Adezz sluiten goed aan bij de filosofie van de architect. 'Door het tv-programma kon ik ook een kijkje in de keuken van Adezz nemen. Deze partij kijkt voortdurend hoe de markt optimaal kan worden gefaciliteerd met haar producten. Of het nu gaat om plantenbakken, cooking-elementen, waterschalen, vuurschalen, grondkeringen, trappen, pakketbussen, tuinsets of kantopsluitingen'.
Verder is Bouw fan van de sobere architectuur van de producten van Adezz. 'De kleuren, maten en vormgeving spreken tot de verbeelding. Hulpmiddelen hoeven voor mij niet per se te knallen. De producten van Adezz zijn zoals ze zijn en daar houd ik van. Het is aan mij om de goede omstandigheden te creëren in een tuin. Tot slot beschikt Adezz over een groot en professioneel team, dat de markt goed bedient.'


Groen en verharding

Bouw besluit met een duidelijke visie op de combinatie groen en verharding in zijn ideale tuin. 'Verharding gebruik ik alleen als het nodig is. Bijvoorbeeld op plaatsen waar je kunt zitten of voor de oprit van een huis. De rest van de omgeving is groen. Klanten die het overgrote deel van hun tuin van stenen willen voorzien, kunnen beter een stratenmaker inhuren.' De ontwerper wil daarbij benadrukken dat Buro Buiten de beplanting in eigen beheer uitvoert. 'Beplanting is zowel het vertrek- als het eindpunt in mijn projecten. Groen is een bijzonder product, dat we zelf in de hand houden. Veel bedrijven zijn er goed in om een buitenomgeving technisch gereed te maken. De styling van een tuin is een echter een vak apart. Daar ligt onze grote kracht, naast onze grote affiniteit met groen.'


LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Workshoptour TuinKeur: 21 sessies van november 2024 tot februari 2025
maandag 4 november 2024
t/m dinsdag 4 februari 2025
Groene Sector Vakbeurs 2025
dinsdag 7 januari 2025
t/m donderdag 9 januari 2025
Tweedaags seminar zwemvijver: Hydrobalance filtratiesysteem
donderdag 20 februari 2025
t/m vrijdag 21 februari 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Groenversneller
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER