De stoer en stevig gebouwde Leffert 50 van Frisian Motors is licht en sterk |
|
|
|
|
| 231 sec |
Hovenieren met een E-transporter
Aschwin Schutrups werkt meestal met een lach op zijn gezicht. Eerder had hij een kantoorbaan, maar hij heeft zich laten omscholen tot hovenier. 'Noem me maar de voorman van het team dat het terrein onderhoudt op de campus van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG), locatie Zernike', vertelt hij. 'Dat onderhoud doen we hier vrijwel uitsluitend met accuhandgereedschap.'
Schutrups, staande bij de Leffert, is het dagelijks aanspreekpunt voor beide opdrachtgevers. |
Ook de transporter die het team ter beschikking heeft, heeft een accu-aandrijving. Hierbij is de keuze gevallen op de Leffert 50 van Frisian Motors. 'Ik weet dat bij aanschaf ook gekeken is naar alternatieven, maar kan niet zeggen wat exact de doorslag heeft gegeven bij de keuze. Deze machine reed hier namelijk al toen ik in januari 2021 op de Zernike-campus ging werken. Ik ben medeverantwoordelijk voor het meerjarencontract dat Krinkels, mijn werkgever, heeft afgesloten met de RUG en waar de Hanzehogeschool zich later bij aansloot.'
| Krinkels doet het onderhoud van het Zernike-terrein van de RUG. |
|
|
In de praktijk blijkt dat Schutrups het dagelijks aanspreekpunt is voor beide opdrachtgevers betreffende de uitvoering van de werkzaamheden volgens dit contract. Volgens hem verwierf Krinkels deze opdracht door in het plan van aanpak hoog in te zetten op de uitfasering van fossiel aangedreven handgereedschap en voertuigen: 'Daarmee scoorden ze extra punten. Bij de RUG staat ecologisch onderhoud hoog in het vaandel. En met de transitie daarnaartoe zijn we al een behoorlijk eind gevorderd met ons team van vijf man voor het terreinonderhoud.'
Openbare weg
Wat ziet Schutrups als grootste voordeel van werken met accu's? 'Van lawaai en uitlaatgassen hebben we absoluut geen last meer', glimlacht hij. 'We hoeven nu bijvoorbeeld geen toestemming meer te vragen om rondom de examenhal te mogen werken. En wat onze Leffert 50 betreft, daarvan hoor je alleen het geluid van het profiel van de banden op de bestrating. We mogen met dit voertuig op de openbare weg komen; daarvoor heeft het een kenteken. De uitvoerder van Krinkels heeft de snelheid laten begrenzen, want de veiligheid van studenten, gasten en (hoog)leraren op de campus staat voorop! Verder is het een heel handig karretje, waarmee we gemakkelijk tussen de vele palen door kunnen manoeuvreren op de campus.'
|
'Mijn collega stapt dagelijks meer dan honderd keer in en uit de Leffert 50'
| |
|
Het blijkt dat de transporter voor 99 procent wordt ingezet voor klussen op de campus. Een belangrijk deel van de werkzaamheden betreft het verzamelen van afval uit de afvalbakken. Schutrups: 'Daarmee is een collega van ons team een groot deel van de dag bezig. Hij weet precies welke afvalbakken meestal vol zitten en welke hij maar een enkele keer hoeft te legen. Er zijn hier ruim 100 afvalbakken; hiervan moet hij elke dag circa 80 procent legen. Mijn collega stapt dagelijks meer dan honderd keer in en uit de Leffert. Net als sommige auto's in de jaren dertig beschikt zo'n Leffert over speciale deuren (suïcidedeuren, red.) die aan de voorzijde van het voertuig op pennen scharnieren. Dit zorgt voor een gemakkelijke in- en uitstap voor de chauffeur en bijrijder. Overigens moet je opletten dat een stevige bries geen vat op de geopende deur krijgt, zoals ons is overkomen. Daardoor beschadigde de deur. Een nieuwe deur plaatsen is trouwens een fluitje van een cent, omdat je hem zo uit de scharnieren tilt. Frisian Motors heeft steviger pennen gemonteerd waarop onze cabinedeuren nu draaien. Dit systeem is handig: 's zomers til je deze deuren zo uit de scharnieren, wat meer koelte geeft en de in- en uitstap nog verder vergemakkelijkt.'
Toch verwarming
Deze Leffert beschikt klaarblijkelijk niet over de prachtige nieuwe cabine die Frisian Motors recentelijk introduceerde. Het hoveniersteam moet het doen met een luchtige cabine, maar in de winter blijft de chauffeur die afvalbakken leegt wel warm door het vele in- en uitstappen, aldus Schutrups. Toch heeft Frisian Motors na de aanschaf op verzoek van Krinkels nog elektrische verwarming met een aanjager aangebracht. 'We kregen in de winter te maken met condensvorming op de ramen. Zoiets is een bedreiging voor de veiligheid van wandelaars op de campus. Hoewel mijn collega altijd goed oplet en bedachtzaam rijdt met dit voertuig, hebben we een behoorlijk deel van onze accucapaciteit opgeofferd aan veilig werken', aldus Schutrups. 'Toch is het lithiumaccupakket na werktijd meestal nog niet leeg. 's Nacht staat hij aan de stekker in een verzamelgebouw met kantoorruimte, waar eerder ook de Groendienst van de RUG materieel en werktuigen opborg. De volgende ochtend zijn de accu's dan weer volledig opgeladen.'
Opties en accessoires
Eén van de bijzonderheden van Frisian Motors is dat je een elektrisch voertuig naar eigen wens kunt samenstellen; speciale uitvoeringen zijn eveneens mogelijk. Zo bouwden ze twee jaar geleden voor een Limburgse boomkwekerij een verlengd voertuig met zes zitplaatsen. De betreffende boomkweker had daar een specifieke reden voor: het rondrijden van afnemers op zijn kwekerij. Frisian Motors heeft op zijn website een pagina ingericht waarop alle opties en accessoires overzichtelijk zijn gerubriceerd. Ook als een machine al is afgeleverd, blijkt het mogelijk opties aan te brengen. Schutrups: 'De onze heeft bijvoorbeeld een trekhaak. Na de ingebruikname hebben we de standaard laadbak vervangen door een grotere, kipbare versie. Het volume van het verzamelde afval is namelijk meestal groot, terwijl het weinig weegt. Zo kunnen we nu in één rit meer afvalzakken meenemen. Overigens verzamelen we ook zwerfvuil met de Leffert en het komt ook voor dat we er afgezaagde takken mee vervoeren, maar we gebruiken hem niet voor extreem zware lasten.'
|
'Ook als een machine al is afgeleverd, blijkt het mogelijk nog opties aan te brengen'
| |
|
Het voertuig beschikt wel over veel power, volgens de hovenier: 'Bij ons staat hij op ballonbanden met wegprofiel, zodat je er gerust mee over grasvelden kunt rijden zonder die te beschadigen. Maar hij is oersterk. Toen hier nabij de campus een personenauto zich volledig had vastgereden in een bermsloot, aarzelden we geen moment. We hebben onze Leffert van stal gehaald en de personenauto in één vloeiende beweging uit zijn benarde positie bevrijd. En dat terwijl deze stoere en stevige Leffert relatief klein en licht is!'
| De producent heeft alle opties en accessoires overzichtelijk gerubriceerd op de website. |
|
|
Speciale lithiumaccu's
Pascal van der Land is marketeer bij Frisian Motors. Hij vertelt over het voertuig dat Krinkels inzet op het Groningse Zernike-campusterrein: 'Standaard leveren we de Frisian Motors Leffert FM50-transporter op kenteken, zodat het voertuig is toegelaten voor gebruik op de openbare weg. De actieradius is mede afhankelijk van de omstandigheden en bedraagt 60 tot 80 km. De maximale snelheid van de Leffert FM-50 is 55 km/uur. Uitgerust met de nieuwste wisselstroomtechniek (AC) en een externe acculader op het lichtnet is de Leffert-transporter overal en altijd binnen acht uur opgeladen; vier uur is optioneel. Speciaal voor onze voertuigen hebben we lithiumaccu's ontworpen die nog krachtiger zijn dan AGM-accu's. Dit type accu is in tegenstelling tot loodaccu's zeer geschikt voor snelladen. Een standaard laadtijd van acht uur kunnen we hierdoor gemakkelijk tot vijf uren terugbrengen. Met de optionele snellader is het zelfs mogelijk om het voertuig binnen drie uur geheel op te laden. In sommige gevallen kunnen zakelijke gebruikers een beroep doen op subsidieregelingen van de overheid.'
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|