Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Paard van Troje

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Hein van Iersel, vrijdag 21 april 2023
85 sec


Ik vond en vind het wel een leuke vergelijking. Fabrikanten van accumachines en accutechnologie gebruiken de accu als een paard van Troje. Vroegah kocht je gewoon een complete brandstofmachine en maakte het niet uit of er één, twee of misschien wel tien soorten verschillende kleurtjes machines in jouw bus zaten. Met accumachines is dat fundamenteel anders. De machine zelf is vaak relatief goedkoop. De grote investering zit hem in de accu. Hoe meer machines je bij een specifieke accu hebt, hoe handiger en hoe goedkoper.


Gelukkig zie je overal accuallianties opkomen, veelal voor consumenten. De professional heeft eigenlijk voor iedere kleur machine een andere accu. Voor de overzichtelijkheid van de markt en betaalbaarheid van accutechnologie is dat natuurlijk niet bevorderlijk. Hoewel we op hetzelfde moment kunnen constateren dat accu's voor het kleine handgereedschap inmiddels de norm zijn en de markt zich razendsnel ontwikkelt richting grotere machines.

Gelukkig zie je overal accuallianties opkomen, maar in de praktijk komt het er vaak op neer dat iedere anders gekleurde machine een andere accu heeft

Ik was recent bij een leverancier van accuzitmaaiers en die vertelde dat hij in het eerste jaar van de introductie van een accuzitmaaiers net geen 1000 exemplaren van deze machine had verkocht. Dat is bizar veel. De markt ontwikkelt zich dus razendsnel en het is allang niet meer zo dat hoveniers automatisch kiezen voor de twee marktleiders Stihl en Husqvarna. Natuurlijk hebben die nog steeds een comfortabele voorsprong, gebaseerd op merkbeleving, breedte van het pakket en natuurlijk ook het gevestigde dealerkanaal. Maar deze marktleiders weten terdege dat ze niet op hun lauweren mogen gaan rusten.

De ontwikkelingen in de autowereld zijn wat dat betreft misschien een goede voorbode. Amper drie jaar geleden werden er in Nederland geen of amper Chinese auto's verkocht

De ontwikkelingen in de autowereld zijn wat dat betreft misschien een goede voorbode. Amper drie jaar geleden werden er in Nederland geen of amper Chinese auto's verkocht. Volgens mij was er tien jaar geleden enorm veel gedoe rondom de plannen van een aantal Chinese merken. Dat sneuvelde toen in schoonheid door de beroerde kwaliteit en natuurlijk door de beroemde elandproef. Kijk je nu naar de RAI-verkoopcijfers, dan staan daar een fors aantal Chinese aanbieders in. En ze zijn nog succesvol ook. Merken als MG en Lynck verkochten bijvoorbeeld al meer auto's dan Alfa, Landrover, Honda en Jeep. Niet geheel toevallig zijn deze twee, maar ook de andere Chinese merken, vooral gespecialiseerd in elektrische auto's. In China is er heel veel kennis op dit gebied en die wordt op dit moment verzilverd. Ook richting de Nederlandse groene sector.


Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Foire de Libramont
zondag 28 juli 2024
t/m woensdag 31 juli 2024
Demo Forest 2024
dinsdag 30 juli 2024
t/m woensdag 31 juli 2024
PlantariumGroen-Direkt Najaarseditie 2024
woensdag 21 augustus 2024
t/m donderdag 22 augustus 2024
Groentechniek Holland 2024
woensdag 11 september 2024
t/m zaterdag 14 september 2024
Future Green City 2024 in Utrecht
maandag 23 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Groenversneller
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER