Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Aspen 2 en Aspen 4 Renewable beschikbaar vanaf eerste kwartaal 2023

ADVERTORIAL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Broer de Boer, vrijdag 7 april 2023
273 sec


Nog lagere milieu-impact

GVG Oliehandel meldt de verkrijgbaarheid van de nieuwe versie Aspen-alkylaatbrandstof met een lagere CO₂-impact. Het nieuwe product is voor 10 procent geproduceerd uit hernieuwbare grondstoffen, die afkomstig zijn uit de bosbouw en de voedingsmiddelenindustrie. De Nijmeegse onderneming heeft overigens nog meer milieuvriendelijke producten in de pijplijn zitten. Zoals Agealube Eco Heat, een brandstof speciaal voor onkruidbranden waarmee je je CO2-uitstoot met 89 procent reduceert.


Samen met zijn twee broers runt Ernst van Gelder het familiebedrijf Gebroeders Van Gelder (GVG). In 2000 namen ze het bedrijf van hun vader over. Daarmee staan ze nu als derde generatie aan het roer. De bedrijfsfocus, aanvankelijk puur gericht op de oliehandel, verschoof nadien. Het bedrijf richt zich nu op alles wat met brandstof, olie en reiniging te maken heeft. De handel in Aspen, zoals vader die in 1983 begon, werd door de drie broers met veel empathie omarmd. Tegenwoordig is GVG Oliehandel de importeur van dit product in de Benelux. Van Gelder 'Het gebruik van deze Zweedse milieuvriendelijke en schone brandstoffen, die beter zijn voor de gebruiker en voor onze planeet, vinden wij zeer waardevol.'

'Als GVG proberen we nieuwe markten te openen voor producten'

'Aspen is nu in bijna alle Europese landen verkrijgbaar en het product begint ook voet aan de grond te krijgen in de VS, Canada en Azië. GVG probeert voortdurend markten te openen voor nieuwe producten. Deze nieuwe Aspen Renewable is daarvan een goed voorbeeld. Al in 2016 was deze brandstof productierijp en wij hebben hem zelfs meteen in Nederland geïntroduceerd. Helaas was de markt er toen nog niet rijp voor. Daarvoor heb je serieuze early adoptors nodig. Die ontbraken en ook waren er onvoldoende grondstoffen beschikbaar voor acceptabele prijzen. En pas als er sprake is van politiek afgedwongen wetgeving, heeft zo'n product kans van slagen. Alle seinen hiervoor staan nu op groen en daarmee is de markt er wél rijp voor.'

De innovatieve Aspen was al in 2016 productierijp.
De innovatieve Aspen was al in 2016 productierijp.

Molecuulstructuur ombouwen

Zonder al te veel in details te treden over de complexe productietechniek, geeft Van Gelder een korte toelichting op de nieuwe alkylaatbrandstof van Aspen: 'De traditionele alkylaatbrandstof zoals we die kennen is al vrij oud. De basisvorm van deze benzineachtige brandstof bestaat al ruim 80 jaar', vertelt hij. 'Bij de productie maakt men gebruik van gassen. Een chemisch-katalytisch proces, al voor de Tweede Wereldoorlog ontdekt door Fischer en Tropsch, zet koolmonoxide (CO) en waterstofgas (H2) om in een vloeistof. Die bevat dezelfde zuivere butaanmoleculen die je ook in traditionele benzine aantreft; alleen bevat alkylaat geen zwavel en komen er bij de verbranding geen aromaten en roetdeeltjes vrij. Dat maakt Aspen beter voor het milieu en gezonder voor de gebruiker. Ook heeft alkylaat een hoger octaangetal, waardoor de ontbranding beter en krachtiger verloopt. Omdat voor de motoren van de krachtige Spitfire-vliegtuigen het octaangetal (RON) van kerosine te laag was, ging ook daar alkylaatvloeistof in de boordtanks!'


'De jerrycans bevatten 10 procent fossielvrije grondstoffen'

Maar nu is er dus Aspen Renewable. Zowel de twee- als de viertaktbrandstof krijgt een nieuwe, groene wikkel om de volledig recyclebare verpakking. De jerrycans bevatten 10 procent fossielvrije grondstoffen, waardoor Aspen geen concessies doet aan de hoge kwaliteit van het nieuwe product. Zoals bekend staat de productie van ecobrandstoffen uit voedingsgewassen maatschappelijk sterk ter discussie. Een bepaald percentage van deze ecobrandstoffen moet momenteel wettelijk worden toegevoegd aan traditionele brandstoffen; ze dragen namen als E5 en E10. Van Gelder: 'Aspen pakt dit totaal anders aan. Dit bedrijf gebruikt reststromen uit de bosbouw en de voedingsmiddelenindustrie als grondstof voor dit nieuwe product. Het zijn echter niet de suikers hieruit die benut worden en waaruit je via een relatief eenvoudig proces bio-ethanol kunt produceren. Aspen gebruikt juist de C- en H-moleculen uit de celstructuren van de hoogwaardige reststoffen. Het productieproces is echter complex en daarmee ook kostbaarder. Net zoals je met wind een groene energiedrager kunt maken (E-fuel, waterstof, red.) maakt Aspen brandstof uit afval van planten in een kortcyclische koolstofkringloop. Bij de productie is dus sprake van complexe en dus kostbare processen, maar wel met een 10 procent lagere CO2-impact en met behoud van de gunstige eigenschappen van traditionele alkylaatbrandstof. De gebruiker hoeft niet bang te zijn voor biofouling in de tank, zoals dat het geval kan zijn met E5 of E10 als je die te lang laat staan.

Daarnaast heeft Aspen voor kleine dieselmachines al langere tijd een 100 procent fossielvrije oplossing: Aspen D. Het is volledig hernieuwbaar en zorgt voor een 50 tot 80 procent lagere uitstoot van broeikasgassen. Deze extreem schone en volledig fossielvrije dieselbrandstof werd feitelijk al in 2017 geïntroduceerd en is eveneens een stap op weg naar duurzaamheid, zonder uitfasering van dieselmotoren.'

Unieke olie

De rode tweetaktversie van Aspen bevat, zoals u ongetwijfeld weet, een olietoevoeging. Dit is nodig voor smering, koeling en het opnemen van het vuil in de motor. Bij Aspen is goed nagedacht over deze olie. Van Gelder noemt dit olieproduct uniek op de markt. Het heeft namelijk een laag zogenoemd ash-getal, wat betekent dat het in combinatie met Aspen heel schoon mee verbrandt. Daarbij gebeurt het smeren van de motoren, die doorgaans bij zeer hoge temperaturen en met een hoog toerental werken, heel goed. Van Gelder: 'Additieven in traditionele mengsmering geven hetzelfde effect, maar op de langere termijn leveren ze problemen op. Ik durf dan ook te stellen dat motoren die op Aspen werken een langere levensduur hebben en minder onderhoud vereisen.'


Een beeld van Van Gelder uit vervlogen tijden!
Een beeld van Van Gelder uit vervlogen tijden!

Andere producten

GVG Oliehandel heeft naast het Aspen-importeurschap en het leveren van traditionele brandstoffen en smeermiddelen nog veel meer pijlen op de boog. Van Gelder: 'Naast de Aspen-producten zijn we internationaal ook actief met onze eigen merken Agealube, Fillpartner, Ecomaxx en Firelux. Met Agealube bijvoorbeeld zijn we expert op het gebied van alles wat met brandstoffen, smeermiddelen en reinigers te maken heeft. Hierbij kijken we ook zoveel mogelijk naar groene alternatieven, zonder daarbij in te leveren op kwaliteit. Dat is de missie van ons hele bedrijf. En doordat we veel zelf ontwikkelen, is dat gelukkig vaak goed haalbaar.'
Het Nijmeegse bedrijf produceert ook speciale blends van brandstoffen, die ontwikkeld worden voor specifieke verbrandingsmotoren. Met Ecomaxx, bijvoorbeeld, heeft GVG meerdere productlijnen van brandstoffen in het assortiment. 'We ontwikkelen ze voor specifieke types motoren', zo licht Van Gelder toe. 'Er zijn brandstoffen voor cross- en racemotoren, brom- en motorfietsen, klassieke auto's en motorboten. Ook werken we in onze eigen laboratoria aan brandstoffen die in combinatie met specifieke motoren geen stikstof uitstoten. Zoiets kan interessant zijn als je met bepaalde types shovels in een stikstofgevoelig gebied moet werken.'


GVG Oliehandel ontwikkelt ook zelf producten.
GVG Oliehandel ontwikkelt ook zelf producten.

Alternatieven voor diesel

In het kielzog van Aspen Renewable brengt GVG Oliehandel ook een schoon alternatief voor gewone diesel op de markt: een 100 procent fossielvrije diesel die de naam Agealube Eco Diesel Green draagt en geschikt is voor alle dieselmachines. Door het gebruik van Agealube Eco Diesel Green in een dieselmachine reduceer je de CO2-uitstoot met maar liefst 89 procent. En doordat het een schone brandstof is, blijft ook de motor schoon en start je machine altijd, ook na een lange periode van stilstand.


Agealube Eco Heat
Agealube Eco Heat
'Bij onkruidbranden met Agealube Eco Heat reduceer je de CO2-uitstoot met 89 procent'

Maar het was juist dit product dat Van Gelder, die van origine werktuigbouwkundige is, op nog een andere gedachte bracht. Zoals hij vertelt, maken de meeste branders van werktuigen voor onkruidbestrijding gebruik van een dieselbrandstof. Daarmee produceren ze hete lucht of heet water. 'Milieutechnisch is het gebruik van diesel hiervoor natuurlijk ongewenst. Wij hebben hiervoor een alternatief ontwikkeld: Agealube Eco Heat. Het is een volledig fossielvrij alternatief voor diesel in branders. De speciaal ontwikkelde samenstelling is niet gevaarlijk en valt hierdoor niet onder het ADR. Dit valt meteen op, want de verpakkingen dragen geen vlamsymbool en hoeven ook niet speciaal te worden opgeslagen. En door de dieselbranders en -heaters over te zetten op Agealube Eco Heat, reduceer je je CO2-uitstoot met 89 procent.'

Ernst van Gelder
Ernst van Gelder

CO2-voetafdruk Agealube Eco Heat

CO2-equivalent bij het verwarmen van 1.000 liter water naar 100°C:

Soort brandstof CO2-eq. in kg Factor
Eco Heat 3,65 1
Diesel 38,09 10,4
Gtl 38,01 10,4
Lpg 27,30 7,5
Cng 26,89 7,4
Bio-cng 7,73 2,1
Waterstof (grijs) 41,18 11,3
Waterstof (groen) 3,59 0,98


Alleen toepassing van groene waterstof zou op een vergelijkbare CO2-eq.-emissie uitkomen als de inzet van Eco Heat. Er zijn echter geen onkruidbranders op groene waterstof verkrijgbaar. Vergeleken bij andere alternatieven biedt Eco Heat dus een twee tot zelfs elf keer zo lage CO2-eq.-emissie.

LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Webinar Beplantingsspecialist
maandag 25 november 2024
Groene Sector Vakbeurs 2025
dinsdag 7 januari 2025
t/m donderdag 9 januari 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Groenversneller
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER