Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Hoe positioneer jij je hoveniersbedrijf?

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Willemijn van Iersel, woensdag 29 december 2021
206 sec


Ondernemen is een koers bepalen en je daaraan houden

In de derde bijeenkomst van Groenversneller duiken we in het onderwerp strategie. Strategie gaat om de keuzes die je maakt als bedrijf. Alles wat je wilt en doet, kost energie. Daarom is het zaak om daarbij bewustere keuzes te maken. Dat creëert duidelijkheid en focus in je bedrijf.


Je zou kunnen stellen dat in de huidige markt een strak businessplan niet nodig is, want de klantaanvragen stromen bij iedereen binnen. Orderportefeuilles zitten vaak vol tot de zomer van 2022. Maar er kan gevaar schuilen in een tijd waarin de klanten voor het oprapen liggen. Je wordt stuurloos, je neemt allerlei klussen aan zonder een strategie in het achterhoofd. En dat terwijl je in deze tijd juist goed kunt kiezen: voor je klanten, voor je klussen, kortom voor je bedrijf. Daarom luidt een belangrijke vraag: hoe trouw ben jij aan je businessidee?

Wat is jouw hoveniersbedrijf?

Dan moet je uiteraard wel scherp hebben wat je bedrijfsstrategie is. Waar wil je je op focussen als hoveniersbedrijf, op welke klussen? En wie zijn dan jouw klanten? Ook moet je je afvragen of je bedrijfsstrategie wel aansluit op je omgeving. Want stel dat je je wilt focussen op high-end daktuinen, maar je bent werkzaam op het Noord-Groningse platteland ... Het is wellicht een open deur, maar er moet wel vraag zijn naar jouw bedrijf. Het is goed om dit scherp te hebben, zodat je ook in mindere tijden overeind blijft staan. Met een duidelijke bedrijfsstrategie ren je niet als een kip zonder kop achter allerlei klanten en klussen aan.


'Zo ren je niet als een kip zonder kop achter allerlei klanten en klussen aan'

Het waardepropositiemodel
Het waardepropositiemodel

Waardepropositie

Het waardepropositiemodel is bedacht door Amerikaanse wetenschappers. Een waardepropositie is een beschrijving van een product of dienst, uitgedrukt in de meest waardevolle en onderscheidende elementen in de ogen van een klant. De waardepropositie moet de klant overtuigen van jouw diensten als hoveniersbedrijf; het is een korte, maar krachtige uitleg. Als je dit scherp hebt, is het makkelijker om een goede match met je klanten te maken. Ga jij voor prijsvriendelijke budgettuinen? High-end tuinen met alleen de beste materialen? Duurzame tuinen waarin circulariteit en natuur vooropstaan? Of wil je het klantvriendelijkste hoveniersbedrijf van Nederland worden? Uit het huiswerk dat de deelnemende hoveniers hebben gemaakt, blijkt dat de meesten van hen inzetten op klantvriendelijkheid. Verder blijkt dat ze gemiddeld met 74% van hun klanten matchen. Per hoveniersbedrijf bekeken, schommelt dit getal tussen de 50% en 95%. Vooral zelfstandige hoveniers lijken hierbij lager te scoren. Dat is niet zo gek, volgens cursusleider Peelen: 'Die zijn vaak nog niet zo lang bezig met hun bedrijf en nog zoekende naar hun identiteit.'


Verder blijkt uit het huiswerk dat de meeste mismatches met klanten vooral met de prijs te maken hebben. De Groenversneller-hoveniers zetten met hun strategie vooral in op customer intimacy, het uitganspunt in je bedrijfsvoering dat de klant altijd centraal staat. Het aloude adagium 'de klant is koning', dus. Peelen: 'Een herkenbaar beeld voor jullie allemaal is dat klanten totaal ontzorgd willen worden. Jullie zetten ook bijna allemaal in op klantvriendelijkheid. Tegelijkertijd merken de meesten van jullie dat klanten vaak voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten. De klachten die jullie het vaakst noemen, gaan over stugge klanten, weinig begripvol en veeleisend.' Peelen geeft de hoveniers als tip mee om te kijken naar de bedrijfsuitstraling. 'Kijk of je website, bedrijfskleding, teksten, advertenties, eigenlijk alle uitingen, wel aansluiten bij jouw strategie. Hieruit moet blijken dat je hoveniersbedrijf gaat voor klantvriendelijkheid en niet zozeer de goedkoopste wil zijn.'

Klantvriendelijk, innovatief of goedkoop

Met deze kennis in het achterhoofd gaan de hoveniers interactief aan de slag met verschillende bedrijfsstrategieën. Hoe zou je als hovenier je bedrijf leiden als je volledig gefocust bent op één van deze drie strategieën: customer intimacy, product leadership of operational excellence? De hovenier die zich toelegt op customer intimacy, legt zijn klant helemaal in de watten. Heeft hij product leadership als strategie, dan doet hij alles zo innovatief mogelijk. De hovenier die uitgaat van operational excellence, ten slotte, doet alles vanuit strakke processen en is het goedkoopst. De opdracht is: bedenken hoe hoveniersbedrijven met die verschillende strategieën eruit kunnen zien. Na druk overleg presenteren de verschillende groepjes hoveniers hun ideeën.


De moraal van het verhaal is dat klanten vaak het liefst de allermooiste tuin willen voor de allerlaagste prijs, en de meest klantvriendelijke hovenier. Een combinatie die eigenlijk niet bestaat, want snel gaat vrijwel nooit samen met kwaliteit en kwaliteit niet met goedkoop. Je moet je dus afvragen of jouw hoveniersbedrijf goed en snel is, snel en goedkoop of goed en goedkoop. Als je dit voor jezelf duidelijk hebt, zul je merken dat je klanten beter weten wat ze van je kunnen verwachten. En goed matchende klanten zorgen voor meer werkplezier!

Is je hoveniersbedrijf goed en snel, snel en goedkoop of goed en goedkoop?

Niet aanpassen aan je software, maar software aanpassen aan je bedrijf

De bijeenkomst vindt dit keer plaats bij softwarebedrijf Infogroen. Hier geeft Bob de Richemont een korte presentatie over het softwareprogramma Easyvision. Dit is speciaal voor fijnhoveniers ontwikkeld. Zo is een van de functies van de software dat je eenvoudig planten kunt opzoeken. 'Handig als je in een gesprek bent met een klant; dan kun je zo de naam van een plant met een foto opzoeken', aldus De Richemont. Het is een leuke toevoeging, maar uiteindelijk draait het bij software om het automatiseren van bedrijfsprocessen. De presentatie gaat vooral over de vraag hoe je software kunt laten werken voor jouw bedrijf. Een belangrijk punt, omdat digitalisering algauw wordt gezien als een grote klus waar hoveniers tegenop kijken en die ze steeds uitstellen. De Richemont: 'Als bedrijf heb je een visie. En onze software kun je implementeren op zo'n manier dat het bij jou past. Het gaat er uiteindelijk om dat je sturingsinformatie krijgt over je bedrijf.' John Lambers van Groenmaat merkt op: 'Automatiseren en digitaliseren vind ik lastig. Het kan voor mij niet eenvoudig genoeg zijn.' De Richemont: 'Easyvision is ook modulair op te bouwen, dus je hoeft niet één keer over te stappen.' Een ander voorbeeld is het integraal opnemen van het jaarurenmodel in de software. Verder wil Infogroen in 2022 toegankelijke webinars gaan geven op het gebied van software-implementatie.

LEES OOK
Podcast De Hovenier over ondernemersstrategie
23-01-2022 | ARTIKEL
28 sec

LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Workshoptour TuinKeur: 21 sessies van november 2024 tot februari 2025
maandag 4 november 2024
t/m dinsdag 4 februari 2025
Groene Sector Vakbeurs 2025
dinsdag 7 januari 2025
t/m donderdag 9 januari 2025
Tweedaags seminar zwemvijver: Hydrobalance filtratiesysteem
donderdag 20 februari 2025
t/m vrijdag 21 februari 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Groenversneller
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER