E-Barrow van Matador: kruien zonder belasting van de rug |
|
|
|
Emiel te Walvaart,
woensdag 2 juni 2021 |
|
| 309 sec |
Elektrische kruiwagen aanwinst voor iedere hovenier
De fysieke belasting van de hovenier bij de dagelijkse werkzaamheden is een belangrijk vraagstuk. Vooral als het aankomt op het kruien van zwaar materiaal op hellend terrein of in containers. De elektrische kruiwagen is daarbij een ideale oplossing. De E-Barrow van Matador heeft zich inmiddels bewezen als een aanwinst voor iedere hovenier. Met minder fysieke belasting kan hij meer werk verstouwen. In dit artikel vertellen de fabrikant, de dealer en een hovenier over de ins en outs van de E-Barrow.
Hovenier Edwin Melis is een tevreden gebruiker van de E-Barrow. |
Salesmedewerker Max Kool van Matador wil graag op de highlights van de E-Barrow ingaan. Eerst vertelt hij waardoor de e-kruiwagen zich onderscheidt. 'In tegenstelling tot andere elektrische kruiwagens in de markt heeft hij geen vooruit- en achteruitschakeling. De E-Barrow heeft een intuïtieve besturing in de handgreep. Zodra de kruiwagen zwaarder beladen wordt, wordt er automatisch meer druk gezet op de handgrepen die ondersteuning bieden. De E-Barrow krijgt massa vanuit stilstand in beweging en dat is heel belangrijk. Daardoor is de belasting van de onderrug veel lager dan bij een normale kruiwagen.'
|
Max Kool: 'De E-Barrow krijgt massa vanuit stilstand in beweging, zodat de belasting van de onderrug veel lager is dan bij een normale kruiwagen'
| |
|
| Max Kool (Matador): 'De gebruiker van de E-Barrow mag tot 103 kg verzetten.' |
|
|
Keurmerk
De E-Barrow is dan ook VHP human performance-gekeurd en heeft het keurmerk ergonomics approved gekregen, een Europees ergonomisch keurmerk. 'Daarvoor hebben we onlangs het keuringsmerkrapport ontvangen. Daarin staat onder meer dat je bij een normale kruiwagen volgens de ergonomische normen hooguit 60 kg belading mag vervoeren, terwijl de gebruiker van de E-Barrow tot 103 kg mag verzetten.'
Een ander belangrijk kenmerk is dat de E-Barrow geen tandwielkast bevat. De elektrische kruiwagen wordt aangedreven met een speciaal geïntegreerde motor in het aandrijfwiel, een onderhoudsvrije direct drive. Het betreft een wisselstroommotor met een vermogen van meer dan 600 watt. Het wiel is dan ook nauwelijks onderhevig aan slijtage, wat veel onderhoud scheelt.
Een belangrijke verbetering ten opzichte van het eerste model van de E-Barrow is het aluminium onderstel, in plaats van een stalen frame. Voordelen zijn dat roestvorming wordt voorkomen en dat het gewicht van de E-Barrow een kwart minder is. Dit is ideaal voor hoveniers die hem achter op de aanhanger moeten zetten of moeten leegkiepen.
|
Edwin Melis: 'Bij een gewone kruiwagen laad ik 80 tot 100 liter, terwijl in de E-Barrow 100 tot 120 liter past'
| |
|
Meer werk verzetten
Hovenier Edwin Melis van Edwin Melis Tuintechniek uit Boekel is al een poos een tevreden gebruiker van de Matador E-Barrow. Hij prijst ook het lichte gewicht van de elektrische kruiwagen. 'Het gemak van het aluminium onderstel met de kunststof bak is dat je hem eenvoudig met zijn tweeën kunt oppakken en op de wagen kunt leggen. De wagen ligt vaak vol met gereedschap en we zijn gewend de kruiwagen erbij te leggen. Op die manier gaat dat prima.'
De accu gaat zo'n zes tot acht uur mee, afhankelijk van het gebruik. ''s Nachts laden we de accu op, waarna we overdag alle kruibewegingen kunnen maken, zoals een container in of een aanhangwagen op rijden. 's Avonds plug je de kruiwagen weer in het stopcontact en 's morgens ga je er opnieuw mee aan de slag', vertelt Melis.
Een andere pre is dat hij meer werk kan verzetten op een dag. 'In principe ging ik er van uit dat we niet meer laden dan in een andere kruiwagen, maar je kunt toch wat meer in kwijt. Bij een gewone kruiwagen laad ik 80 tot 100 liter, terwijl in de E-Barrow 100 tot 120 liter past. Het mooie is dat hij ook te gebruiken is om blad te verzamelen. Hij is niet alleen fijn voor het kleinschalige grondwerk, maar ook voor onderhoudswerkzaamheden.'
Melis illustreert dit met een praktijkvoorbeeld. 'Als we ver achter in een tuin blad moeten halen, pakte ik eerst de groene Matador-kruiwagen van 160 liter. Maar bij zo'n afstand moet je een keer vaker lopen. Dan vinden we de elektrische toch prettiger.'
De luchtloze band van de kruiwagen kan Melis ook bekoren. 'De band kan niet meer lek gaan. Ik dacht eerst dat het een soort stuiterband zou zijn, maar nee, deze functioneert zoals we van een kruiwagen verwachten.' Kool vult aan: 'De band is er gekomen na vragen uit de markt.'
De hovenier gebruikt de E-Barrow nu ruim een half jaar. 'Wat het probleem is? Dat we er slechts één hebben', lacht Melis. 'Als we bezig zijn met grondwerk met een minikraantje, heeft de ene medewerker de lichte kruiwagen en moet de andere het doen met een oude. Maar dat komt te zijner tijd wel goed.'
| Jan Minnaard (Visser & Visser): 'De E-Barrow heeft zich meer dan bewezen.' |
|
|
Gemakkelijk helling op
De Boekelse hovenier ontdekte de E-Barrow min of meer bij toeval. 'Tijdens een gesprek met Jan Minnaard van Visser & Visser Breda vroeg ik me af of een kruiwagen niet wat elektrische ondersteuning zou kunnen krijgen, zoals een e-bike. Jan kon meteen bevestigend antwoorden: zo'n kruiwagen is er, ik heb hem achter in de wagen liggen. We hebben de E-Barrow toen meteen getest op de heide, op een pad dat omhoog loopt. Deze kruiwagen biedt niet alleen ondersteuning als je omhoog kruit, maar juist ook naar beneden: dan wordt er automatisch afgeremd en hoef je de massa niet tegen te houden. Je kunt dus bij containers en aanhangwagens gedoseerd naar beneden kruien. En elke keer dat de kruiwagen naar beneden rijdt, laadt hij een beetje op, zodat je daarna weer gemakkelijk de helling op kunt. Hij kan hellingen tot 45° omhoog rijden.'
Jan Minnaard is verkoopleider bij Visser & Visser uit Breda, al meer dan dertig jaar dealer van Matador. Minnaard: 'Als leverancier zijn wij altijd op zoek naar producten die het werk van onze klanten lichter maken. Een aantal jaren geleden hebben we zelf de strakvlak ontwikkeld, die het werk ergonomisch een stuk eenvoudiger maakt. Toen kwam onze elektrische kruiwagen op de markt, waarmee Matador overigens niet de enige is. Maar de E-Barrow van Matador onderscheidt zich van andere door de kwaliteit en de uitvoering. Edwin is al jaren een gewaardeerd klant bij ons. Hij is altijd op zoek naar A-kwaliteit, niet per se naar een lage prijs, maar naar een goed concept. We weten dat we met Matador een fabrikant in huis hebben die producten van hoge kwaliteit levert waarmee we ons als leverancier kunnen onderscheiden. Bij hun producten hoef ik niet bang te zijn dat de klant met problemen op de stoep staat.'
Arbotechnisch verhaal
Visser & Visser biedt dan ook alleen producten aan die kwalitatief hoogwaardig zijn. Minnaard: 'We zijn no-nonsense en gaan naar de klant met een nieuw product om te testen of hij het wel of niet goed vindt. Als we een nieuw product in de markt zetten, moet het goed zijn; anders willen we onze handen er niet aan branden. Het concept van de E-Barrow heeft zich meer dan bewezen. Samen met de fabrikant Matador durven we hiermee gerust naar de klant te gaan. Zo'n 2500 euro is misschien best een behoorlijke investering voor een kruiwagen, maar die verdien je terug met het arbotechnische verhaal. Je kunt er de hele dag mee werken tot volle tevredenheid. Daar ben ik blij om; dat kun je alleen maar doen met een partij die een goed product ontwikkelt.'
Dat kan Kool onderschrijven. 'Onze missie is goede producten voor echte vakmensen in huis ontwikkelen, maken en leveren. We gaan voor duurzame oplossingen en menen dan ook geen klachtenafdeling nodig te hebben. Ook streven we naar een langdurige relatie met de klant; wij zijn niet van de snelle verkoop. Met de E-Barrow kunnen we dit verhaal optimaal onderschrijven.'
|
Jan Minnaard: 'Het is een behoorlijke investering voor een kruiwagen, maar die verdien je terug met het arbotechnische verhaal'
| |
|
Edwin Melis Tuintechniek
Toen het hoveniersbedrijf waar Edwin Melis destijds werkzaam was in 2002 stopte, begon hij met een eigen hoveniersbedrijf, eerst parttime. Anno 2021 is dit uitgegroeid tot een bloeiende onderneming met vijf fulltime en twee parttime krachten. De activiteiten van Edwin Melis Tuintechniek zijn gelijk verdeeld over onderhoud en aanleg. Bij de aanleg werkt Melis regelmatig samen met onderaannemers. Ook legt de Boekelse hovenier zwemvijvers aan. Deze zijn in opkomst door de warmere zomers van de laatste jaren.
|
Matador E-Barrow
De E-Barrow van metaalbewerkingsbedrijf Matador uit Helvoirt is een ergonomische elektrische kruiwagen met aluminium frame. De sterke bak is uitgerust met een ingebouwde motor en vermindert fysieke inspanning. De nieuwe kruiwagen is hierdoor geschikt voor de bouw- en de agrarische sector. De E-Barrow overbrugt moeiteloos steile hellingen. Dit maakt laden en lossen van en naar ruimten met hoogteverschillen comfortabel. De batterij laadt zichzelf op bij bergafwaarts rijden en is - afhankelijk van het gebruik - zo'n acht uren inzetbaar. De E-Barrow is voorzien van een traploze intuïtieve snelheidsregeling en is geluidsarm. Deze elektrische kruiwagen met een lekvrije, extra brede band heeft een van HDPE (high density polyethylene) gemaakte bak van 90 liter. De motor met een capaciteit van meer dan 600 watt is haast onzichtbaar - en daardoor veilig - verborgen in de velg. Deze wordt zonder tandwielen direct aangedreven. De bediening is heel simpel: met een aan-uitschakelaar gaat het aangedreven voorwiel draaien. Verder speelt het glijhandvat een belangrijke rol bij de bediening: hoe meer weerstand je ondervindt bij het duwen van de kruiwagen, des te meer neemt de motor je werk over. Heuvelafwaarts werkt dat hetzelfde, maar dan trek je al vanzelf die griphandvatten naar je toe en dan rem je. Uiteraard is dat het moment dat er energie wordt opgewekt.
|
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|