'Durf jij je uurtarief te verhogen?' |
|
|
|
Charlotte van Iersel,
donderdag 17 september 2020 |
|
| 69 sec |
Hoveniers hebben het over het algemeen druk, heel druk. Daarnaast hebben ze ook moeite met het vasthouden en vinden van personeel. Het roept automatisch de vraag op: Als je het zo druk hebt waarom verhoog je je uurtarief dan niet? Durf jij als hovenier aan de deur te selecteren op fatsoenlijk betalende klanten?
Kars den Engelse van Den Engelse Hoveniers |
Gratis weggeven of kwaliteiten laten betalen?
Vorige jaar was het al een verhitte discussie bij Groenversneller. Wat geef je weg en waar laat je je klanten voor betalen? Kars den Engelse van Den Engelse Hoveniers gaat gratis langs bij zijn klanten voor tuindesign. Voor zijn eerste onderhoudsklussen vroeg hij ook geen geld, volgens hem een strategische keuze. Hij wilde namelijk meer onderhoudsklussen generen. Den Engelse: 'Het werk verdient zichzelf zo in 80% van de gevallen gewoon terug.'
Kaf van het koren
Cock Diemel van Diemel Groenvoorzieningen is het daar absoluut niet mee eens: 'Kwaliteiten zouden betaald moeten worden, maar je geeft je vakmanschap gratis weg. Dat vind ik niet slim. Bij mij wordt elke schets betaald door de klant. Jaarlijks gaan misschien maar tien van die opdrachten uiteindelijk niet door. Volgens mij loont het dus wel om ál het werk dat je doet te laten betalen.'
Ronald Beckers van Boesheide Hoveniers snapt Den Engelse wel. 'Door gratis te ontwerpen, investeer je in je eigen toekomst.' Daan Bruin heeft juist weer begrip voor Diemels manier van werken. 'Ik vind het slim, omdat je in de beginfase het kaf van het koren scheidt. Je weet direct of een klant serieus is.' Een discussie die de deelnemers van Groenversneller in ieder geval stof tot nadenken gaf. Ook bij Den Engelse.
|
Ik vind het slim, omdat je in de beginfase het kaf van het koren scheidt'
| |
|
Handvatten
Wil jij handvatten om je uurtarief te verhogen? Meld je dan nu aan voor de allerlaatste plek bij Groenversneller. Een bedrijfscoaching traject voor ambitieuze hoveniers. Bel vrijblijvend naar Charlotte van Iersel via 0610052782 of mail. Zit je met je hoveniersbedrijf in Flevoland? Dan kun je mogelijk een groot deel van je inleg terug krijgen via de voucherregeling.
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
|
|
|
Jaap Sterk
Thursday 17 September 2020 |
|
Wanneer je geen geld vraagt voor een advies of ontwerp vind je jezelf schijnbaar niets waard! Bij ons betaald de klant altijd voor het ontwerp, ook als het door ons gerealiseerd wordt. En stop ook met een ontwerp aan te bieden voor bv € 250,00 Je kunt in 2,5 uur toch nooit (hoe klein een tuin ook is) een goed doordacht tuinontwerp maken. Ontwerpen staat los van realiseren en zijn dus aparte opdrachten.
|
|
|
|
|
|
ROALD Tuindesign
Thursday 17 September 2020 |
|
Juist door gratis diensten aan te bieden of tegen sterk gereduceerde tarieven maken we onze markt richting opdrachten gevers kapot en onterecht moeilijk voor de gehele branche. vakmanschap, kennis en creativiteit dient gewoon beloont te worden. reken daarom inderdaad een juist tarief voor het ontwerp. dit zijn aparte opdracht en essentieel voor een juiste uitvoering van de aanleg. |
|
|
|
|
|
Jan Verhoeven
Friday 18 September 2020 |
|
Gratis ontwerpen als investeren in eigen toekomst zie ik totaal niet zitten. Ontwerpen is een serieuze aangelegenheid en vergt veel creativiTIJD. Dit zal betaald moeten worden, het komt uit de lengte of de breedte. Wat wij wel eens tegenkomen is dat bij aanleg opdracht het ontwerp niet in rekening gebracht wordt, ook hier ben ik geen voorstander van omdat deze kosten dan toch verkapt in de aanleg gedekt moeten worden. Gewoon transparant zijn en een tarief rekenen wat past bij de prestatie. |
|
|
Tip de redactie
|