Een goede hovenier maakt nog geen goede ondernemer |
|
|
|
Charlotte van Iersel,
zondag 30 augustus 2020 |
|
| 84 sec |
Groenversneller is een groeitraject voor ambitieuze en leergierige hoveniers. Hierin gaan ondernemende hoveniers in zes intensieve bijeenkomsten in een half jaar hard aan de slag met het behalen van hun bedrijfsdoelen. Bedrijfscoach en ondernemersexpert Pieter Peelen geeft tijdens de eerste bijeenkomst inzicht in het thema 'klant'. Want een klant is de groeimotor van elk bedrijf.
Bedrijfscoach en ondernemersexpert Pieter Peelen |
Ondernemer worden
Plantenkennis op orde is mooi, maar hoe zorg je er nou voor dat je bij iedere aangelegde tuin terug mag komen voor onderhoud? Hoe breng je dat stukje design en tuinadvies overzichtelijk en kostendekkend in rekening? Én hoe kun je voor nagenoeg dezelfde werkzaamheden 20 euro per uur meer vragen? Kortom hoe wordt je een goede ondernemer en hoe spreek je je klant op de juiste manier aan.
|
'Ik ben er heel simpel in: als hovenier ben je vakspecialist en ondernemer'
| |
|
Peelen: 'Veel hoveniers zijn goede vakspecialisten en laten zich voorlichtingen, lezen vakinhoudelijke boeken, gaan naar de teler en de tegelfabriek. Ze kijken naar nieuwe ontwikkelingen en trends. Dit allemaal maakt een goede vakspecialist.'
Peelen ervaart dat juist goede vakspecialisten kansen missen als ondernemer. Zo zijn de faalkosten in een bedrijf vaak hoger dan nodig bij vakspecialisten en qua input stoppen ze er veel tijd in en krijgen ze er te weinig winst voor terug. Bij Groenversneller ga je kijken waar ben jij goed in bent als hovenier en hoe je dit communiceert naar de (potentiële) klant.
| Daan Bruin over ambassadeurschap |
|
|
Van betalende klant naar ambassadeur
Volgens coach Peelen vallen klanten uiteen in drie categorieën: de betalende klant, de klant die een herhaalaankoop doet en de ambassadeur. Elk stadium heeft een eigen aanpak nodig met betrekking tot marketing, sales en accountmanagement. 'Ambassadeurs zijn de beste groeimotoren, omdat ze een goed woordje voor je doen bij hun vrienden. Ambassadeurs maken is niet gemakkelijk, want: en dit is wetenschappelijk onderzocht, mensen praten vijf keer zo graag over een negatieve ervaring als over een positieve. We vinden het veel leuker om te klagen.' Daan Bruin van Bruin Groenvoorziening deelt zijn ervaringen bij het maken van klantambassadeurs. 'Als iemand al eens een goed woordje voor je heeft gedaan, win je de opdracht wellicht alsnog, zelfs als je prijs iets hoger ligt dan bij je concurrent.'
Wil jij ook jezelf ontwikkelen als ondernemer? Wil jij kijken hoe je van je betalende klanten ambassadeurs kan maken? Er zijn nog maar enkele plekken vrij voor gemotiveerde hoveniers. Neem vrijblijvend contact op om te kijken of Groenversneller jouw onderneming kan laten groeien. Via mail of op 024 203 40 92.
|
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|