25 jaar Donar Groen: Zoon Ralph neemt het stokje volledig over |
|
|
|
Heidi Peters,
woensdag 17 juni 2020 |
|
| 162 sec |
Voor alles wat de hovenier op het gebied van handgereedschappen nodig heeft, kan deze al 25 jaar terecht bij Donar Groen. En dat blijft ook zo. Het familiebedrijf wordt voortgezet door Ralph van der Hulst, die het al enkele jaren samen met vader Frans runde: 'Mijn vader ging altijd met 100 procent energie voor de klant; dat voorbeeld heb ik altijd gehad. En wat ik ook van hem heb geleerd: doen wat je belooft.'
In het magazijn is elk product op voorraad. |
Het feestje laat vanwege de coronacrisis op zich wachten, maar op 1 juni bestaat Donar Groen uit Nieuw-Vennep toch echt 25 jaar. Buiten dat heeft de crisis op dit moment nog niet veel invloed op de dagelijkse gang van zaken. 'Dat kan nog veranderen', aldus Ralph. 'We weten niet hoe de toekomst eruitziet, of mensen bijvoorbeeld wegens baanverlies minder gaan investeren in hun tuin. Op dit moment zien we meer particuliere bestellingen in het weekend dan anders en we hebben wat corona-gerelateerde artikelen waar veel vraag naar is. We hebben bijvoorbeeld preventieschermen laten maken voor gebruik in bedrijfsbussen. Ook de veiligheidshesjes met daarop de tekst "1,5 meter afstand", desinfectiemiddelen en waterjerrycans worden meer verkocht.'
89 merken
Frans van der Hulst startte het bedrijf in 1995 met de overname van een ander bedrijf in Hoogeveen. In 1996 verhuisde Donar Groen naar Noordwijkerhout en in 2005 werd in Nieuw-Vennep een bedrijfspand inclusief ruim magazijn gebouwd. Inmiddels voert Donar Groen 89 merken, waaronder het eigen merk Donar. 'Onze kracht zit erin dat wij alleen handgereedschap en persoonlijke beschermingsmiddelen verkopen en alles op voorraad hebben', verklaart Van der Hulst junior. 'We verkopen geen machines en ook het aandeel bedrijfskleding bouwen we af. Ik geloof niet zo in dingen ernaast doen. Handgereedschappen en PBM's zijn producten die andere bedrijven er vaak bij doen. Voor ons zijn handgereedschappen onze business en we doen er niets naast. We zijn zelfs de enige die zich 100 procent richt op handgereedschappen en PBM's. Daar zijn we gewoon heel goed in; we weten er alles van af.'
|
Op 1 juni bestaat Donar Groen uit Nieuw-Vennep toch echt 25 jaar
| |
|
| Na 25 jaar zet Ralph van der Hulst Donar Groen voort. |
|
|
Zonder wrijving geen glans
De afgelopen maanden nam vader Frans meer tijd voor zichzelf, maar hij blijft regelmatig een kopje koffie halen of even een bestelling in de buurt bezorgen. Ralph van der Hulst: 'Het is een familiebedrijf, dus mijn vader blijft er wel bij betrokken, maar niet meer actief. Mijn moeder werkt hier ook nog; zij doet de financiële administratie. De overname ging goed. Natuurlijk komt het weleens voor dat je ergens verschillend over denkt. Gelukkig maar, want zonder wrijving geen glans. Mijn vader heeft altijd letterlijk hard gerend in het bedrijf. Hij ging altijd vol gas en ziet dat ik dat ook doe. We zeggen geen nee en gaan er vol voor. Dat doen we met plezier. Mijn vader was altijd aan het regelen en aan het oplossen. De manier waarop hij dat deed, hou je niet tot je zeventigste vol. Nu zegt hij weleens tegen mij: Joh, doe eens een beetje rustig aan. Maar dat doe ik niet; ik ga er net zo vol voor als hij dat al die jaren deed. Dat past bij ons bedrijf.'
Maaidraad
Het assortiment van Donar Groen is omvangrijk. De helft van het klantenbestand bestaat uit hoveniers, de andere helft zijn voornamelijk sociale werkplaatsen en gemeenten. De producten blijven redelijk gelijk. 'Ik geloof niet zo in trends in deze markt', zegt Ralph. 'De markt beweegt niet heel hard. We hebben een ronde schoffel en die is nu best populair, maar dat betekent niet dat een gewone schoffel niet meer gebruikt wordt. Hoveniers weten zelf heel goed wat ze nodig hebben. Wanneer ons advies gevraagd wordt, dan geven we dat, natuurlijk. Maar hoveniers weten zelf al heel veel. Wij importeren ook producten van goede kwaliteit en verkopen die onder het merk Donar. Dat loopt goed. Vooral het maaidraad van ons eigen label is erg populair. Het is van goede kwaliteit en stukken goedkoper dan andere merken.'
|
Hoveniers weten zelf heel goed wat ze nodig hebben
| |
|
Over 25 jaar
De afgelopen jaren heeft het familiebedrijf het nodige meegemaakt. 'We hebben de kredietcrisis meegemaakt en doorstaan. Daar hebben we veel van geleerd en we zijn er sterker van geworden. Ons bedrijf is veranderd in de afgelopen jaren. We hebben scherpere keuzes gemaakt en zijn leniger geworden. Van de coronacrisis krijgen wij uiteindelijk wel iets mee, maar we zijn een gezond bedrijf. Wat er op korte termijn gebeurt, dat weet niemand. Maar op de lange termijn staat hier gewoon nog een mooi bedrijf. Met deze overname ga ik een fikse verplichting aan, maar ik heb het volste vertrouwen in de komende 25 jaar. Het bedrijf is op een normale, degelijke manier opgebouwd, zonder excessen. Met beide benen op de grond. Want uiteindelijk gaat het erom dat onze klanten snel goed kwaliteitsgereedschap in huis hebben tegen de juiste prijs.'
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|