Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Een drukke hovenier maakt nog geen succesvol bedrijf

NIEUWS
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Charlotte van Iersel, donderdag 23 april 2020
117 sec


Hoveniers hebben het druk. Zelfs in tijden van coronacrisis hebben de meeste hoveniers nog voldoende werk. Maar alleen genoeg werk is niet genoeg voor een succesvol bedrijf. Vakblad De Hovenier legt enkele kenmerken voor aan bedrijfscoach Pieter Peelen en de oud deelnemers van groenversneller. Wat maakt een hovenier succesvol?

Daan Bruins deelnemer van Groenversnellers
Daan Bruins deelnemer van Groenversnellers

Kenmerk 1: Druk kan aanvoelen als een drug, maar neem tijd om na te denken

''Druk is goed'' het zit diep in de cultuur van onze maatschappij en een beetje druk kan helpen bij het afmaken van die laatste klus zodat je op tijd bent voor het avondeten.
Groenversneller deelnemer Ronald Boesheide van Boesheide hoveniers reageert: 'Positieve druk kan ook het beste in je naar boven halen. Lekker terugkijken op een goede week tijdens de vrijdagmiddag borrel.'
Maar alleen een drukke, volle agenda hoeft nog niet te betekenen dat je bedrijf voldoende winst maakt, onder andere voor je pensioen. Probeer verder te kijken dan je drukke agenda en zorg voor voldoende tijd om na te denken hoe je je bedrijf laat groeien in winst. Ook net zo gezellig voor je partner.
Groenversneller deelnemer Daan Bruins van Bruin Groenvoorziening uit Burgerbrug zoekt ontspanning in zijn werk. 'Soms even een simpel klusje doen en dan je werk nalopen en dan komen bij mij de oplossingen binnen die ik door drukte eerst niet kon zien.'


Kortom: kijk uit dat je niet vol adrenaline en stresshormonen van klus naar klus rent.

Alleen een drukke, volle agenda hoeft nog niet te betekenen dat je bedrijf voldoende winst maakt

Kenmerk 2: Drukte zorgt voor extra faalkosten en dus minder rendement

Vol met adrenaline en stresshormonen kan je soms in een "meer meer modus" terecht komen. Maar is dat wel zo effectief? Door alle drukte is het natuurlijk onvermijdelijk dat er wel eens iets mis gaat. Die faalkosten kun je nooit uitsluiten, maar gaan wel volledig van jouw winst af. Neem daarom tijd om klussen goed voor te bereiden. Een klus goed uitvoeren kost meestal net zo veel tijd als een klus snel en haastig uitvoeren. Vertel dat ook aan je klanten. Je zult zien dat ze daar respect voor hebben.
Bruins herkent zich hierin: 'Faalkosten stegen toen wij snel als bedrijf groeide. Nu is de rust wedergekeerd en hebben we het weer onder controle.'


Kenmerk 3: Door drukte heb je last van het zeemeeuw-syndroom

In Scheveningen weten ze precies wat we hiermee bedoelen. Door alle drukte krijg je het gevoel van controleverlies. Je wil de touwtjes weer in handen nemen en komt als een zeemeeuw op locatie binnen. Wat doet een zeemeeuw? Juist, die schijt alles onder en pikt agressief naar iedereen. Niet goed voor de relatie met je personeel, je klanten of voor je eigen bloeddruk.


Wat doet een zeemeeuw? Juist, die schijt alles onder en pikt naar iedereen

Al deze kenmerken zijn doodnormaal en komen bij veel ondernemers voor. De oplossing is helaas niet simpel en vraagt om maatwerk. Maatwerk waarbij je kijkt naar je eigen persoonlijkheid, de ambities van je bedrijf en het soort klanten die je hebt. Het helpt om hierover in gesprek te gaan met andere ondernemers. Tijdens Groeiversnellers gaan we met dit soort thema's aan de slag.

Wil jij nu niet ook in de valkuilen van een drukke hovenier vallen? Of stoppen met zeemeeuwen? Geef je dan nu op voor de nieuwe start van Groenversneller! Groenversneller is een programma dat masterclasses biedt aan de hand van verschillende thema's onder leiding van een professionele bedrijfscoach.

Zet stappen om van hoveniers naar ondernemer te gaan.


Alle deelnemers van Groeiversnellers
Alle deelnemers van Groeiversnellers
LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
School abonnement
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Groenversneller
Cursussen
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER