Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Verborgen daktuin in hartje Nijmegen

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Hein van Iersel, donderdag 18 juli 2019
170 sec


Natuurlijk hebben wij een andere prijsopbouw dan een eenmans hoveniersbedrijf.

Soms blijken plekken waar je bij wijze van spreken dagelijks komt een verborgen schat te herbergen. Neem bijvoorbeeld deze daktuin in Nijmegen, op een steenworp afstand van het redactieadres van dit vakblad, die een groene oase van ettelijk honderden meters omvat.

Daktuin Doornroosje
Daktuin Doornroosje

Ik kom op deze daktuin samen met Olof van Heusden, ontwerper bij Schraven Hoveniers in Wijchen. Zijn bedrijf heeft deze daktuin enkele jaren geleden aangelegd, nadat de aannemer van het appartementencomplex Klok Bouw het niet eens kon worden met de aannemer die de opdracht oorspronkelijk had gekregen. Naast de bouw van het complex, dat behalve poptempel Doornroosje ook een groot studentencomplex omvat, had Klok Bouw ook opdracht gekregen om de daktuin te realiseren. Het ontwerp van de tuin en het beplantingsplan waren al klaar. Van Heusden: 'De aanleg moest heel snel en ook nog tijdens de vakantie. Wij hebben onze eigen mensen toen gevraagd wie eventueel zijn vakantie wilde opschorten en zijn toen met een club van ongeveer vijftien mensen een paar weken aan de slag geweest om de meer dan 2000 meter grote tuin op tijd klaar te hebben.'

Het resultaat mag er wezen. De tuin ziet er fantastisch uit, ook al zijn er best wat opmerkingen te maken over de conditie van de vaste planten. Als je via het trapportaal de tuin op wandelt, valt meteen een grote border met Hortensia 'Annabelle' op. Deze Annabelle's doen het hier fantastisch. Ze hebben begin juli al een kleine meter schot gemaakt en bloeien rijkelijk.

Olof van Heusden
Olof van Heusden
Van Heusden legt uit: 'Het probleem bij deze tuin is dat de substraatlaag niet overal even dik is. Op sommige plekken ligt maar een goede 15 centimeter substraat; op andere plekken is die laag veel dikker. Dat heeft ermee te maken dat het dak golvend is aangelegd, wat ervoor moet zorgen dat overtollig water snel wordt afgevoerd.' Dat is overigens niet de enige opmerking die Van Heusden maakt over de conditie van de vaste planten op de daktuin. Hij noemt zichzelf een echte plantenman en is van mening dat sommige vaste planten niet thuishoren op het Nijmeegse dak. Phlomis is zo'n plant. Phlomis of brandkruid is een liefhebber van halfschaduw en houdt net als veel andere bosplanten van vochtige condities. Dat wreekt zich op de daktuin. Het resultaat is dat de plant zich wel uitzaait, maar eigenlijk maar amper bloeit. In een groep van dertig of veertig planten zijn misschien maar zes of zeven bloeistengels te tellen. Datzelfde verhaal is voor meer planten te vertellen. Van Heusden grijpt zijn smartphone en maakt wat fotootjes. 'Ik zal mijn onderhoudsteam vragen of ze de volgende keer een paar zakken biologische mest meebrengen. Veel planten hebben last van armoe. Dat zie je bijvoorbeeld aan deze grassen. Die slaan geel uit en hebben gewoon stikstof nodig. Een daktuin is mooi, maar uiteindelijk gaat er niets boven normale grond. Dat komt vooral doordat bodemleven ontbreekt.'

Schraven Hoveniers

Schraven Hoveniers is gevestigd in Wijchen, een dorp net buiten Nijmegen, en werd in 1984 opgericht door René Schraven, die nog steeds directeur en eigenaar is. Op dit moment werken er ongeveer vijftien mensen bij het bedrijf, onder wie vier op kantoor, die bezig zijn met aansturing en projectmanagement. Naast directeur René Schraven en ontwerper Olof van Heusden zijn dat Matt van Duifhuizen en Heidi Schraven.


Het bedrijf draait goed, volgens Van Heusden. Dat wil niet zeggen dat er geen concurrentie is. 'Alleen al in Wijchen zijn er meer dan dertig hoveniersbedrijven. Het merendeel betreft eenpitters en een groot aantal heeft ooit bij ons gewerkt.' Van Heusden lijkt niet bang te zijn voor deze concurrenten. Blijft het feit dat deze bedrijven - groot én klein - op dezelfde markt werkzaam zijn. 'Vaak is er ook een stevig verschil tussen onze prijs en de prijs van concurrenten.' Op mijn vraag hoe Schraven Hoveniers BV dan toch in staat blijft steeds weer werk te krijgen, blijft Van Heusden opvallend nuchter: 'Gewoon je best doen. Natuurlijk hebben wij een andere prijsopbouw dan een eenmans hoveniersbedrijf. Wij zijn nu eenmaal duurder dan een eenpitter die vaak veel te lage tarieven hanteert. Verder werken wij anders. Nazorg is bij ons erg belangrijk. Wanneer wij een tuin hebben aangelegd, zijn wij vaak nog een hele tijd beschikbaar om vragen te beantwoorden en de eigenaar te helpen bij het onderhoud van zijn tuin.'

Annabelle
Annabelle

Appeltern

Zo nuchter als Van Heusden is over het verschil tussen grote en kleine hoveniersbedrijven, zo nuchter is hij ook over de stortvloed aan keurmerken in de hoveniersbranche. Het enige waar Van Heusden meerwaarde in ziet, is zijn samenwerking met de Tuinen van Appeltern. Van Heusden gelooft niet dat consumenten kiezen voor een bepaalde hovenier omdat diens bedrijf een bepaald keurmerk heeft. Wat betreft De Tuinen van Appeltern ligt dat principieel anders. 'Je kunt een potentiële klant een paar kaarten geven voor De Tuinen om ideeën op te doen. Je moet je voorstellen dat klanten vaak geen enkel idee hebben van een tuin. Dan kun jij wel met een ontwerp komen, maar het is veel beter dat ze zich eerst oriënteren op het soort tuin dat ze willen. En de Tuinen van Appeltern zijn daar bij uitstek geschikt voor.'


LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Webinar Beplantingsspecialist
maandag 25 november 2024
Groene Sector Vakbeurs 2025
dinsdag 7 januari 2025
t/m donderdag 9 januari 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Groenversneller
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER