Zin en onzin van trendy tuintjes |
|
|
|
|
| 220 sec |
Tuintrends een zegen of een vloek?
In iedere markt vliegen de trends je om de oren. Zelf trap ik vaak in de nieuwste modetrends, om deze vervolgens te laten verstoffen in mijn kast. Want trends zijn leuk, nieuw en fris, maar ook grillig en met het grote risico dat ze niet bij jou als individu passen. Hoe kijken hoveniers tegen trends aan? Zijn deze veelal waardeloos of zetten ze de sector in een goed daglicht? Na een oproep vraagt vakblad De Hovenier diverse hoveniers en een tuinontwerpster het hippe shirt van het lijf.
|
Onze oproep bevatte ook een opsomming van de laatste tuintrends (volgens Tuinbranche Nederland). Zo zouden pluizige grassen, pastelkleuren, smart gardening, ronde vormen en soberheid helemaal hip zijn. Ik leg deze trends voor aan tuin- en landschapsontwerpster Carien van Boxtel. Het vermoeden bestaat dat tuin- en landschapsontwerpers trendgevoeliger zijn dan klassieke hoveniers, maar Van Boxtel moet er niet veel van weten. Van Boxtel: 'Mensen komen graag met perfecte plaatjes uit een tijdschrift, waarop volwassen tuinen staan die zijn gefotografeerd door professionele tuinfotografen: "Dit wil ik." Piet Oudolf-achtige tuinen, die helemaal gestyled zijn. Die verwachtingen moet ik dan bijstellen en temperen. Als mensen dat écht willen, gaat ze dat veel kosten, voor de aanleg maar ook voor het onderhoud.'
Van Boxtel ergert zich er ook aan dat het bij de meeste tuintrends eigenlijk niet om tuinen gaat. De tuinontwerper zegt hierover: 'Mensen willen graag een Big Green Egg hebben (dure barbecue, red.), een grote trampoline, een groot tuinhuis, een overkapping en een mooie zithoek in de vorm van een loungebank. Dit gaat alleen maar over spullen en niet over tuinen. De tuin wordt gezien als verlengstuk van het huis. Dat is op zich niet erg, maar bestraten en vol zetten met spullen gaat vaak wel ten koste van het groen.'
| Jan Lamers |
|
|
|
'Bij tuintrends gaat het vaak om spullen, niet om de tuin'
| |
|
'Ik wil mensen laten zien dat het niet moeilijk hoeft te zijn. Kies voor een border met makkelijke vaste planten, mooie grassen en een wintergroene basis. Dit kun je combineren met terugkerende bloembollen.' Van Boxtel is zelf als huisadviseur van bollenkwekerij JUB Holland een grote fan van bollen. 'Je kunt mensen eenjarige bollen aanraden, eventueel in potten, zodat je ieder seizoen kunt inspelen op de kleurtrends. Met potten kun je ook schuiven, zodat er gespeeld kan worden met de beplanting.' De tuinarchitecte is vooral gek op terugkerende bloembollen, de zogenaamde stinsenplanten. Van Boxtel: 'De mogelijkheden hiervan zijn eindeloos en je hebt er geen omkijken naar, bijvoorbeeld met stinsenplanten in de grasmat.' De trend dat gras altijd maar strak, groen en gelijkmatig moet zijn, heeft volgens Van Boxtel zijn langste tijd gehad. 'Gras heeft een ecologische waarde van nul en is saai. Een grasmat die is bezaaid en bespikkeld met bloemen is toch veel mooier? Fijn voor bijen en hommels, maar ook voor mensen.' Een andere bijzondere toepassing van stinsenplanten is volgens de tuinontwerper om ze op een groendak of grasdak te planten.
|
Kijk eens wat verder dan de tuintrend lang is
| |
|
Tot slot wil Van Boxtel mensen meegeven dat niet alleen tuintrends veranderen, maar ook mensen én hun wensen. 'Kijk eens wat verder dan de trend lang is. In je huis heb je zo een wandje geverfd of de sierkussentjes aangepast, maar de tuin aanpassen is stukken kostbaarder en minder makkelijk.'
Stinsenplanten
Het woord 'stinsenplant' komt van het Friese woord 'stins', wat stenen huis betekent. Stenen huizen waren van oorsprong de huizen die werden bewoond door de adel of rijke kooplui, met mooie tuinen erbij. In Friesland zijn stinsen voor het eerst beschreven; de planten werden dan ook ontdekt bij de restanten van deze oude stenen woningen. Ze waren geplant door de hoveniers van weleer. In de jaren dertig van de vorige eeuw werden ze voor het eerst beschreven door heemkundige Jacob Botke. Algemeen wordt aangenomen dat hij het begrip 'stinsenplant' introduceerde. Na 1950 raakte de term ingeburgerd in heel Nederland.
|
Trendy hoveniers uit Groesbeek
Op de site van Laheij Hoveniers uit Groesbeek valt te lezen dat zij altijd op de hoogte zijn van de allernieuwste trends. Het is duidelijk dat eigenaren Jan Lamers en Mike Heijnen meer ophebben met trends. Heijnen is van mening dat trends goed zijn voor de hele sector. 'Trends creëren een stukje groei. Mensen worden op deze manier blijvend gestimuleerd om hun tuin aan te pakken. Dat is goed voor ons vak.' Een nadeel ziet Heijnen in de eenheidsworst die op deze manier soms ontstaat en de schaarste in populaire beplanting. 'Iedereen wil dezelfde soort beplanting; het is op dit moment dan ook echt zoeken om die beplanting te bemachtigen. Door alle tuinprogramma's op tv en artikelen in tijdschriften zie je de populariteit van bepaalde soorten toenemen.'
|
'Trends creëren een stukje groei. Ze zijn goed voor ons vak'
| |
|
Lamers is van mening dat je als hovenier met je tijd moet meegaan. 'Mensen zien continu nieuwe dingen. Als je dan niet weet wat je klanten willen of waar ze het over hebben, mis je de boot.' Volgens de Groesbeekse hoveniers is het vooral ook belangrijk dat trends degelijk zijn en niet alleen mooi. Op mijn vraag wat de meest waardeloze tuintrend aller tijden is, weet Lamers na even diep nadenken een antwoord: 'Kunststofschuttingen. Die trokken helemaal krom. Er zal misschien inmiddels een hoop zijn verbeterd, maar dat was echt een waardeloze trend.' Lamers weet nog wel een trend waar hij absoluut geen fan van is: kunstgras. 'Vooral het hele goedkope kunstgras is echt geen gezicht. Gelukkig is deze trend inmiddels ook op zijn retour. Een tuin moet naar mijn mening toch een stukje groen blijven. Kunststof is prima materiaal voor onder een speeltoestel, maar voor grote oppervlakken ben ik er geen fan van.'
| Mike Heijnen |
|
|
Het valt Lamers op dat de trends een gunstig effect hebben op de consument, maar niet altijd op hoveniers. 'Ik merk dat de soorten- en plantenkennis bij hoveniers achteruitgaat. Terwijl consumenten zich door de toenemende roep om duurzaamheid meer bewust worden van beplanting en ook meer vragen naar duurzame beplanting, blijven veel hoveniers een beetje hangen in de standaardsoorten.' Het blijkt dat de hovenier doelt op planten als lavendel, Hortensia Annabelle of Pennisetum (siergras). 'Er zijn zoveel mooie soorten planten; kijk eens wat verder. Het hoveniersvak is super divers en je moet overal verstand van hebben. Dat is tegelijkertijd het mooie aan ons vak, maar ik merk dat de plantenkennis achter begint te raken. Dat is zonde.'
Publiciteit blijft publiciteit
Trends: het blijft een lastig verschijnsel. Goede trends leveren werk op en mooie publiciteit, slechte trends bezorgen de sector kopzorgen en soms een armoedig gezicht. Maar wie geen fan is van trends, kan zich altijd nog vasthouden aan de marketingleus: ook slechte publiciteit is publiciteit.
| Carien van Boxtel. Fotograaf: Rosanna Castrini |
|
|
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|