Whatsapp Facebook LinkedIn Instagram RSS feed

Mooiweermaaier' bewijst zich op steile waterreservoirs

ARTIKEL
MARKT & ACTUEEL
Facebook Linkedin Whatsapp
Broer de Boer, maandag 27 oktober 2025
217 sec


Krinkels maait met de krachtige Toro Z Master Revolution

Bij Krinkels in Hengelo rijdt sinds dit voorjaar een opvallende maaier rond: de volledig elektrische Toro Z Master Revolution. Machinist Laurens Arfman gebruikt de zero-turn niet alleen op grasvelden en groenstroken, maar ook op de steile taluds van drinkwaterreservoirs van Vitens. Dankzij de wendbaarheid, het lage gewicht en het krachtige accupakket kan hij het werk grotendeels in zijn eentje uitvoeren.

Chauffeur Laurens Arfman noemt zijn machine een 'mooiweermaaier'
Chauffeur Laurens Arfman noemt zijn machine een 'mooiweermaaier'

De zero-turn(ZT)-maaier waarmee Arfman werkt, haalt zijn energie uit een Toro HyperCell-lithium-accupakket. Dit pakket heeft een gebruiksduur van een hele dag. Arfman vertelt over de aanschaf: 'We voeren al langere tijd werkzaamheden uit voor Vitens. Op frequentiebasis doen we het onderhoud van verschillende afgedekte drinkwaterreservoirs. Ook het terrein rondom hebben we in onderhoud en dat deden we allemaal al elektrisch. De opdrachtgever stelde op enig moment echter als eis dat we de afdekking met zo licht mogelijk materieel moesten gaan maaien. Het geringe gewicht van deze ZT-maaier, totaal 678 kilo, speelde dus mede een rol bij de aankoop ervan.'

Steile taluds

Arfman vervolgt: 'Dankzij de wendbaarheid van deze Toro Revolution kan ik het onderhoud in mijn eentje uitvoeren. Mijn ZT-maaier kan namelijk om zijn as draaien. Daarnaast is de machine ook geschikt voor het maaien van de steile taluds van de waterreservoirs. Het gevaar op kantelen is hierbij nihil.' Verder maait Arfman met de Toro Revolution ook grasvelden en groenstroken op verschillende andere locaties rondom het Overijsselse Hengelo. Soms voert zijn werk hem naar natuurterreinen, waar Krinkels volledig elektrisch moet werken. 'Dat vind ik prachtig. Ik zie dan vanaf mijn comfortabele zitting reeën, hazen, slechtvalken en verschillende andere soorten vogels voor me uit lopen,' glimlacht Arfman. 'Tijdens het transport is de machine vrij geluidloos, maar als het maaidek eenmaal in werking is, moet je als chauffeur zeker gehoorbescherming dragen. Qua tractie kent de ZT zeven standen. Wij hebben hem laten begrenzen op maximaal stand 4, omdat je er anders te gemakkelijk te snel mee gaat rijden.'


Arfman noemt het gevaar van kantelen op de taluds nihil

Zeven standen

Ook bij de elektrische aandrijving van de drie maaispindels kent Toro op deze machine zeven standen. Arfman werkt maximaal op 80 procent van het maximale aantal omwentelingen per minuut (RPM), waarbij de messnelheid 325 kilometer per uur bedraagt. Volgens Arfman is een messnelheid op 80 procent daarvan voldoende om taaie, langere grasstengels te verwerken. 'Voor een mooi maaibeeld in zo'n gewas kies ik eventueel een lagere rijsnelheid,' vertelt hij. 'Bij een heel lang gewas doe ik dat vaak gefaseerd, steeds een stukje korter. Ik werk met een 60 inch Turbo Force-maaidek waarvan ik de maaihoogte kan variëren van 3,8 tot 12,7 centimeter. Dat gebeurt met een pedaalbediening, waarbij je een eenvoudige magnetische pin in een gat plaatst om de gewenste maaihoogte te vergrendelen. Dat doe je in de ruststand. Als je de machine op de parkeerrem zet, pauzeert hij de inwerkingstelling van het maaidek korte tijd. Dit kun je zien als een extra veiligheid. Ik noem deze ZT-maaier een "mooiweermaaier", want zoals je ziet, zit er geen cabine op, maar gemakkelijk inklapbare ROPS.'


Verstellingsmogelijkheid van de schuine stand van het maaidek

Accu

Onzichtbaar en achterop/onder de maaier zit het 23,6 kWh Toro HyperCel-lithiumaccupakket. Hierover zegt Arfman: 'Anders dan bij de werktuigdrager waarmee ik eerder maaide, hoef ik geen lege en zware tractieaccu's meer te wisselen voor geladen exemplaren. Met deze ZT-maaier kan ik op één acculading minstens twee volle dagen maaien. De standaardlader van de machine doet er maximaal twaalf uur over om de accu op te laden. Met de snellader, die Toro er standaard ook bij levert, duurt dit maximaal acht uur. Als je de accu te ver ontlaadt, waarschuwt het systeem je. De drie elektromotoren op het maaidek stoppen dan als eerste. Er is dan nog voldoende elektriciteit over om op de werf of bij de machinetransporter terug te keren.'


'Het systeem waarschuwt je'

Arfman, die ruim twintig jaar ervaring heeft als maaimachinemachinist, is door zijn werkgever duidelijk blij gemaakt met deze volledig elektrisch aangedreven ZT-maaier. Vooral ook vanwege het MyRide-veersysteem dat het hele bestuurdersplatform veert. Dit subframe is met drie veren gemonteerd op het machineframe. De bestuurder ervaart geen schokken van de machine en zit comfortabel. Door een eenvoudig verstelmechanisme met twee zware trekveren in vijf standen achterop kun je de stoel afstellen op het gewicht van de chauffeur.

Het MyRide-veersysteem kent vijf standen
Die stoel laat zich wel voor- en achteruit verplaatsten, maar niet in de hoogte. 'Dat is ook onnodig,' verklaart Arfman. 'Tijdens het maaien hoeft je geen pedalen te bedienen. Je neemt ontspannen plaats op het bestuurdersplatform, kruist je voeten en je neemt beide beklede bedieningssticks ontspannen in je handen. Het rijden en sturen begint zodra je de bedieningssticks naar elkaar toe beweegt. We komen veel met de machine op de openbare weg en maaien ook langs de bestrating. Daarom hebben we onze Toro-dealer H. Koop bv uit De Lutte een RDW-goedgekeurd ledverlichtingsset met zwaailamp en kenteken laten installeren op onze ZT-maaier.'

De schakelaars zijn verwerkt in het uiteinde van de linker bedieningshandel

Geen vetnippels

Dit najaar gaat de ZT-maaier naar tuin- en parkmachinespecialist H. Koop bv voor een controlebeurt vanwege de garantie. Zoals veel elektrisch materieel is ook deze ZT-maaier vrijwel onderhoudsarm. Arfman: 'De machine heeft geen enkele vetnippel, maar de scharnierpunten behandel ik regelmatig met teflonspray. De drie messen vervang ik elke twee weken voor een scherpe set; daarvan heb ik er meerdere liggen. Deze messen zijn met een breekplaat bevestigd aan de spindel. Wanneer het mes een obstakel raakt, zoals bijvoorbeeld een steen, dan knappen de puntjes van deze breekplaat af en blijft de maaimesmotor beschermd tegen schade. Ik reinig bij vervanging van de messen meteen de onderzijde van het achterlossende maaidek van aangekoekte grasresten. Met volledig gelast plaatwerk van 4,5 millimeter en een bumper is dit maaidek zeer robuust en je kunt het zelfs zijlossend maken. Tussentijds reinig ik de onderzijde niet, omdat het meestal niet nodig is. Eventueel aangekoekt gras beïnvloedt het maaibeeld slechts in beperkte mate en ik vind het bovendien lastig om bij de onderzijde te komen.'


De maaihoogte vergrendel je met een magnetische pen

Keuze maken

Toro-productmanager Harold Morsink geeft desgevraagd als toelichtingen: 'De optie jackstand maakt het mogelijk om de machine aan de voorzijde omhoog te krikken. Zo kun je beter bij de onderkant van het maaidek. Door de mes- en de rijsnelheid goed op de zwaarte van het gewas af te stemmen spaar je energie, terwijl de kwaliteit van het maaiwerk goed blijft. Uiteraard levert het accupakket zijn stroom ook aan de twee elektromotoren, die via een planetaire overbrenging de achterwielen aandrijven. Het koppel van zo'n elektromotor is hoog koppel. Dat laat je snel en energie-inefficiënt optrekken. De Z Master Revolution heeft echter gepatenteerde software aan boord die het rijgedrag iets minder direct en zenuwachtig maakt. Dit verkleint ook de overstap van een ZT-maaier met benzinemotor naar een elektrische ZT-versie.'

Krinkels B.V.
LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel
tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
De Groene Sector Vakbeurs 2026
dinsdag 13 januari 2026
t/m donderdag 15 januari 2026
Missiegedreven vakmanschap tijdens Buiter Beton Hoveniersdag 2026
donderdag 29 januari 2026
t/m donderdag 29 januari 2026

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
Webshop
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
School abonnement
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Groenversneller
Cursussen
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER