Whatsapp Facebook LinkedIn Instagram RSS feed

TuinKeur-klantendag: hoe domme ideeën tot slimme oplossingen kunnen leiden

ARTIKEL
MARKT & ACTUEEL
Facebook Linkedin Whatsapp
Frank van de Ven, maandag 29 september 2025
185 sec


Op vrijdag 26 september vond de jaarlijkse TuinKeur-klantendag plaats in het Drentse Ruinen. Tijdens dit evenement was er volop gelegenheid om te netwerken en om het kennisniveau op te vijzelen. Ongeveer 150 hoveniers bezochten deze bijeenkomst, die werd afgetrapt door Jelle Westra. Rico Bakker nam de microfoon over en verzorgde een presentatie over onder meer een andere manier van klantbenadering: 'Dingen anders doen kost tijd'.


Spreker Rico Bakker helpt organisaties om de creatiekracht terug te vinden waar deze verloren is gegaan in regels, protocollen en de waan van de dag. De lezing van Bakker droeg de naam 'De kracht van een slecht idee'. Het idee achter deze titel was om een andere invalshoek te verzinnen om met klanten om te gaan. 'Sommige van je klanten zul je niet zo leuk vinden, maar het is in zulke gevallen de kunst om ze zo te benaderen dat je ze wel leuk vindt', legt hij uit. Dat vergt een andere manier van denken en benaderen en dat is niet zo eenvoudig. 'Het gaat er eigenlijk om dat je jezelf niet zo serieus moet nemen en niet te veel op je kennis moet leunen. Als je vasthoudt aan oude gewoontes, belemmert dat je creativiteit. Juist hoveniers hebben baat bij hun creativiteit.'

Rico Bakker hoopte in zijn presentatie de creativiteit van hoveniers aan te spreken.

Praktijkvoorbeelden

Om zijn presentatie kracht bij te zetten, liet Bakker het publiek reageren op stellingen en rijden op een alternatieve fiets. Dat rijwiel stuurde de tegenovergestelde kant op: als je naar rechts stuurde, ging je naar links. Een dappere vrijwilliger - Koen - durfde het aan om op de fiets te stappen en een stukje te rijden. Als hij een rechte lijn wist te koersen, zou hij met 500 euro beloond worden door Bakker. Helaas voor Koen werd er niet uitbetaald.


Denken in onmogelijkheden

Door vast te houden aan patronen en in beperkingen te denken, zet je jezelf klem, stelt Bakker: 'Vaak hoor je dat iets onmogelijk is, er geen budget voor is, of dat zaken altijd op een bepaalde manier worden aangepakt omdat dit altijd zo wordt gedaan. Als je daarin meegaat, is er geen ruimte meer voor een nieuwe invalshoek. Dat is jammer, want zo beperk je jezelf. Kennis kan in zulke gevallen voor een belemmering zorgen, omdat je denkt te weten wat goed is en wat fout is. Die laatste gedachtegang klopt juist niet, omdat dat een aanname is. Als iets op een andere manier wordt aangevlogen, wil dat niet zeggen dat dat verkeerd of fout is. Hoe vaker je in de 'nee-stand' gaat, des te vaker iets onmogelijk is.'


'Kennis kan voor een belemmering in creativiteit zorgen'

Vanzelfsprekendheden bevragen

Als het aan Bakker ligt, worden er juist meer 'domme vragen' gesteld. Die vragen moeten vanzelfsprekendheden onder de loep nemen: 'Waarom doen we dit op deze manier en wat gebeurt er als we het anders doen? Ons brein vult veel dingen vanzelf in, maar niet elke suggestie of gedachte klopt. Zie het als de autocorrect op je telefoon: vaak is het handig en klopt het, maar af en toe krijg je een suggestie die echt niet klopt. De kunst is om jezelf uit te blijven dagen en nieuwe ideeën te verwelkomen. Noteer eens welke eigenschappen jouw bedrijf tot jouw bedrijf maken en op welke punten verbetering mogelijk is.'


Jelle Westra benadrukte het belang van goede arbeidsomstandigheden om je personeel te behouden.

Reageren met een knipoog

Een andere tip die Bakker meegeeft, is het gebruik van ChatGPT: 'Veel ondernemers vinden het lastig om negatieve reviews te krijgen en reageren vanuit emotie. Je kunt echter ook ChatGPT inzetten en vragen om op een goede, humoristische manier op recensies te reageren. Een scherpe reactie kan op de lachspieren werken, maar geeft tegelijkertijd aan dat je de klacht wel hebt ontvangen en serieus neemt. Juist door jezelf niet te serieus te nemen en met een knipoog te reageren, nemen mensen jou wel serieus. Je toont aandacht en dat is belangrijk. Treed buiten de gebaande paden dus. Dit is misschien lastig, maar op den duur helpt dit je enorm. Houd wel in het oog dat dit een proces is. Dingen anders doen kost tijd.'


'Door jezelf niet al te serieus te nemen, nemen mensen jou juist wel serieus'

Afsluitende woorden

Na de presentatie van Bakker sloot Westra het lezingengedeelte af. Hij benadrukte in zijn praatje het belang van ondernemerschap en de omgang met werknemers: 'Een gebrek aan personeel is een thema dat al enige tijd speelt. Ik denk dat het belangrijk is dat je meer aandacht besteedt aan de omstandigheden dan aan salaris. Een gezellige kantine, goede koffie, passende werkkleding en een nette, schone wc zijn ontzettend belangrijk. Zorg ervoor dat je je zaken op orde hebt. Houd ook rekening met de wensen van je werknemers. Jij kunt wel je vraagtekens zetten bij een papadag of een vierdaagse werkweek, maar de huidige generatie werknemers vindt dat juist heel belangrijk. Om hen aan je te binden en hen te behouden, moet je daar rekening mee houden. Ook adviseer ik je om goed voor jezelf te zorgen en jezelf vrije tijd te gunnen.'


Giethoorn

Na de lezingen genoten de aanwezigen van een uitgebreide lunch, gevolgd door een excursie naar het ‘Venetië van het Noorden’, oftewel Giethoorn. Verspreid over twintig bootjes kozen de deelnemers het ruime sop. Na afloop stond er een borrel klaar en konden mensen die nog langer wilden doorhalen, hun lol op in Café aan de Brink. Net als voorgaande jaren bood de TuinKeur-camping gelegenheid om te overnachten, waardoor het in Ruinen nog lang gezellig bleef. Zaterdag werd deze dag officieel afgesloten door 24 deelnemers die aan de bak gingen op golfbaan Martensplek in Tiendeveen. De volgende editie van de TuinKeur Klantendag staat gepland voor 18 september 2026.


TuinKeur
LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel
tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
De Groene Sector Vakbeurs 2026
dinsdag 13 januari 2026
t/m donderdag 15 januari 2026
Missiegedreven vakmanschap tijdens Buiter Beton Hoveniersdag 2026
donderdag 29 januari 2026
t/m donderdag 29 januari 2026

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
Webshop
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
School abonnement
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Groenversneller
Cursussen
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER