Zo kies je de juiste aanhanger voor jouw werk als hovenier |
|
|
|
|
 |
| 379 sec |
Aankooptips: van kipper tot transporter wat past bij jouw business?
Welke aandachtspunten zijn van belang als een hovenier besluit tot de aanschaf van een nieuwe aanhangwagen? Dat brengen we in dit artikel in beeld, en we geven enkele details waarop een hovenier kan letten bij die keuze.
De aanschaf start met het nadenken over het doel waarvoor je zo'n aanhangwagen nodig hebt. Wat wil je ermee transporteren? Voor een hovenier kan dat naast bijvoorbeeld houtsnippers ook materieel zijn, waarvoor oprijplaten vereist zijn. Het is ook slim om te bedenken hoe vaak je aanhanger denkt te gaan gebruiken. Houd daarbij rekening met de toekomst van je bedrijf. Deze zaken helpen bij het bepalen van het type en de grootte van de aanhanger en het laadvermogen.
Welke soorten aanhangwagens zijn er?
 | | De gesloten bakwagen: uitermate geschikt om veilig en droog goederen en materialen te vervoeren.
|  | | De bakwagen: hiermee hebben de meeste hoveniers zeker ervaring. Door tal van aanpassingen zijn ze geschikt voor elke klus. Denk aan een koprek, loofrekken of een kunststof huif.
|  | | Plateauwagens: deze zijn uitgerust met een extra grote, vlakke laadvloer en goede verankeringspunten. Dit is het ideale transportmiddel voor bouwmateriaal; je kunt et zowel pallets en schuttingdelen als machines mee vervoeren.
|  | | Transporters: hiervan zijn er twee soorten: de multitransporters en de machinetransporters. Bij de eerste soort zitten de wielen vaak onder de laadvloer, bij de tweede zit de laadvloer meestal tussen de wielen.
|  | | Kippers: die zijn er te kust en te keur. Er zijn achterwaarts, zijwaarts en zelfs driezijdig kippende soorten. Meestal hebben ze vanwege de stabiliteit twee of meer assen.
|  | | TwinTrailers: deze combineren veel van de bovengenoemde eigenschappen van aanhangwagens.
|
|
Lengte x breedte x hoogte
Het zal je niet verbazen dat het maximale laadvermogen en de afmetingen belangrijke keuzecriteria zijn. De aanhangwagen moet passen bij het gewicht en het volume van de lading die vaak vervoerd wordt. Gewichtsoverschrijding leidt tot veiligheidsrisico's, kan boetes opleveren en je aanhangwagen beschadigen, hoewel fabrikanten veiligheidsmarges inbouwen. De l x b x h-maten van de laadvloer zijn bepalend voor de hoeveelheid lading en de soort materieel die je kunt transporteren. Kijk bij het maken van een keuze dus eerst naar het volume en het gewicht van de lading.
|
|
Voor grote volumes zijn er (loof)hekken
| |
|
De manier waarop je een machine veilig en gemakkelijk op een laadvloer kunt rijden en fixeren, is een belangrijk aandachtspunt. Ruwweg kun je stellen dat je met twee of drie assen zwaardere lasten kunt transporteren dan met een eenassige aanhanger. Hierbij zijn open aanhangwagens toegankelijker en meestal goedkoper dan gesloten aanhangwagens. De laatstgenoemde bieden een betere bescherming tegen diefstal van materiaal en weersinvloeden. Let op: het maximale totaalgewicht moet passen bij de betreffende trekauto. Oriënteer je dus goed op het aantal assen en het laadgewicht.
Regelgeving
Bij de keuze speelt ook een rol hoeveel de betreffende chauffeur met een auto mag trekken. Daarom moet je rekening houden met het (laad)gewicht van de aanhanger. Zeker bij elektrische werkbussen, die veelal nog zwaarder zijn dan dieseluitvoeringen, is dat verstandig. Anticipeer dus ook op de toekomst als je van plan bent om accu-aangedreven transportmiddelen aan te schaffen. Met een rijbewijs B mag je een aanhanger trekken van maximaal 750 kg (leeg gewicht plus laadvermogen) en een aanhanger van meer dan 750 kg als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kg (leeg gewicht plus laadvermogen) uit komen. Met rijbewijs B+ (code 96) mag je iedere aanhanger trekken als het gewicht van de auto en aanhanger samen niet meer bedraagt dan 4.250 kg (leeg gewicht plus laadvermogen). Met rijbewijs BE mag je een aanhanger trekken van maximaal 3.500 kg (leeg gewicht plus laadvermogen) en onder bepaalde voorwaarden een aanhanger of oplegger van meer dan 3.500 kg (leeg gewicht plus laadvermogen). Voor chauffeurs die voor 19 januari 2013 hun BE-rijbewijs hebben behaald, gelden ruimere regels. Let hierbij op de maximale trekhaaklast en de gegevens op het kentekenbewijs van de auto.
Een tweedehandsje?
Kies je voor nieuw of gebruikt? Producenten en dealers geven garantie op een nieuw exemplaar. De onderhoudskosten van de investering zullen de eerste jaren meevallen. Bij sommige fabrikanten en dealers is de garantie overdraagbaar op de opvolgende eigenaar. Vraag daarnaar wanneer je voor een gebruikt exemplaar kiest! Gebruikte aanhangers zijn immers voordeliger in aanschaf. De levensduur is wat korter en vaak zal er al vrij snel onderhoud nodig zijn. Controleer dus altijd nadrukkelijk op slijtage, corrosie, de staat van het remsysteem inclusief handrem, kabels en remblokken en de staat van de assen en de banden. Beoordeel ook de (armaturen van) de elektrische installatie. Vaak verraadt de smering van steunpootspindel iets over de manier waarop de vorige gebruiker met de aanhanger is omgegaan. Datzelfde geldt voor het functioneren van een oplooprem. Test het bedieningsgemak van de steunpoot. Wis je trouwens dat er tegenwoordig ook hydraulisch bediende steunpoten zijn?
Je ogen gebruiken
Duurzaamheid en materiaalkeuze zijn van toenemend belang bij aanhangers. Het gebruik van staal in plaats van aluminium beïnvloedt het gewicht, de corrosiebestendigheid en de duurzaamheid negatief. Daarbij gaat warm verzinkt staal natuurlijk langer mee! Het lichte aluminium roest niet en vormt zelfs een beschermlaagje, maar is doorgaans duurder dan staal. Beoordeel de (hoogte van de) laadbodem. Maar ook het materiaal en de kwaliteit van de oprijplaten: kun je een machine gemakkelijk en veilig - lees slipvrij - op de aanhanger rijden? Ga op je knieën zitten en bekijk de onderdelen en/of kabels die je onder de laadvloer aantreft: zijn deze goed afgeschermd tegen winters pekelwater op de wegen? En hoe efficiënt kun je werken met de opzetrekken en de afdekkleden, en kun je de rijplaten efficiënt en diefstalvrij opbergen in de aanhangwagen?
Feiten bij kippers
We zoomen in op de kippers. Voor een bruto last tot 1.800 kg zijn er eenassige versies. Driezijdige kippers hebben meestal een lengte vanaf 305 cm en een bruto laadvermogen van minimaal 2.700 kg. Let daarbij specifiek op de uitvoering van het borgpennensysteem. Het moet niet mogelijk zijn dat je je vergist en een borgpen in een niet daarvoor bestemd gat steekt! Dan zou de kans groot zijn dat de sterke hefcilinder de bak of het frame van de aanhanger vervormt. Gelukkig houden de meeste fabrikanten hiermee rekening. En kijk eens naar de hoogte van de laadvloer en het materiaal waaruit deze is opgebouwd. Een hoge laadvloer laat zich uiteraard lastig handmatig beladen. Vaak bestaat de laadvloer van kippers uit multiplex met daarop een dunne Sendzimir-staalplaat. Een alternatief is een 3 mm dikke, uit één stuk gezette staalplaat zonder multiplexvloer. Ook passen producenten composietmateriaal toe. Dat laatste materiaal is gevoelig als je er puin en stenen op vervoert. Uiteraard moet de laadvloer vanwege het kippend lossen glad zijn - en glad blijven! Gebruik van traanplaat, zoals bij machinetransporters en plateauwagens, is minder gewenst. Wist je dat het bij de speciaalbouw van sommige producenten ook mogelijk is sterke, speciale lichtgewicht aanhangwagens te laten bouwen? Dit kan interessant zijn als je zware lasten wilt trekken met een elektrisch voertuig (EV). Vaak zijn die door de accu's veel zwaarder dan dieselvoertuigen. Met een lichtere aanhangwagen kun je juist meer last vervoeren en/of de actieradius vergroten. Met zo'n combinatie overschrijd je minder snel het maximale totaalgewicht dat toegestaan is bij de rijbewijzen zoals genoemd in dit artikel.
Bak- en plateauwagens
Een gesloten bakwagen kun je mooi bestickeren met je bedrijfslogo. Het is handig als je de laad- of achterklep helemaal kunt verwijderen, zeker als je goederen wilt vervoeren die langer zijn dan de laadvloer. Let bij open bakwagens zeker op de hoogte van de laadvloer. Wat je zelf met moeite laadt - bijvoorbeeld compost, tuinaarde of bladafval - kost ook weer inspanning bij handmatig lossen. Dit soort aanhangers gebruiken hoveniers nogal eens om compost of tuinaarde in beperkte hoeveelheden naar hun opdrachtgever te rijden. Zorg dat de bak zoveel lengte heeft dat een shovelmachinist hem in één keer van voor tot achter kan vullen.
 | | Kies een gemakkelijk te beladen en te lossen aanhangwagen. |
|
|
Dan nog even de veelzijdige plateauwagens met hun extra grote, vlakke laadvloer. Kijk hierbij vooral of er voldoende verankeringspunten zijn op de vlakke laadvloer en naar de sliplaag. Alle borden kun je eraf klappen, inclusief de hoeksteun. Zo kun je dit type aanhangwagen vanaf de zijkant met een heftruck beladen, zelfs met zware ladingen, en er kunnen meerdere professionele werktuigen ineens mee worden vervoerd.
Transporters
Multitransporters hebben, net als plateauwagens, de wielen onder het laadoppervlak. Daar horen dus oprijplaten van staal of aluminium bij. Machinetranssporters zijn specifiek ingericht op het vervoeren van machines en andere voertuigen. Doorgaans beschikken ze over een oprijklep en/of kipsysteem. Hierdoor kan bijvoorbeeld een minigraver of -shovel, een professionele grasmaaier of een minitractor gemakkelijk op de laadvloer rijden. Let hierbij op de langs- en dwarsbalken van het frame. Deze moeten de krachten kunnen opvangen bij een zware piekbelasting door zware zelfrijdende machines. Op oneffen terrein is het gebruik van oprijplaten in plaats van een laadklep verstandig: oneffen vlakken vergroten namelijk het risico op een verwrongen oprijklep en afgescheurde of afgebroken bevestigingspunten. Voor een zeer zware machine ligt de keuze van een laadvloer tussen de wielen voor de hand: daarmee creëer je een lager zwaartepunt, wat de wegligging van de aanhangwagen ten goede komt.
 | | Materieeltransport met de multitransporter |
|
|
Technische aanhanger
De TwinTrailer is een technische aanhanger met legio mogelijkheden. Een aparte hefcilinder op de dissel kan de laadvloer tot maximaal 16 graden laten hellen. De achterdeuren functioneren dan als oprijplaat. Een inhoud van bijvoorbeeld groenafval, snippers, compost of tuinaarde kun je met dit soort aanhangers heel snel kippen. Het maximale laadvolume bedraagt circa 11 kubieke meter.
 | | Gemakkelijk en veilig je machine op een TwinTrailer rijden |
|
|
Veiligheid en diefstal
Uiteraard voldoet de nieuwe aanhanger van je keuze aan de wettelijke veiligheidsvoorzieningen, zoals goede verlichting en reflectoren, een functioneel remsysteem en stevige bevestigingspunten voor ladingen. Natuurlijk moet de stekker van de aanhanger bij je trekauto passen: zijn ze beide - al - met CANbus uitgevoerd? Verder is het verstandig om bij aanschaf eens te kijken welke opties er beschikbaar zijn, zoals een antidiefstalbal, een dubbeldisselslot, achterlichtbeschermers en een gaaskleed. Vooral bij kippers en transporters treffen we steeds vaker een afsluitbare aluminium disselkist aan, bijvoorbeeld voor het opbergen van sjorbanden. Kunststof exemplaren zijn voordeliger, maar gevoeliger voor breuken. Zo'n kist op de dissel kan ook ruimte bieden aan een accu die de pomp aandrijft om de hefcilinder van hydrauliekolie te voorzien. Let dan eens op een eventuele massa-onderbreking van de accu - dit om ongewenste leegloop van de accu te voorkomen, en tevens een vorm van diefstalpreventie als hiervoor een contactslot gemonteerd is. Dan kun je de kipwagen al dan niet met een afstandsbediening autonoom laten kippen.
Verzekeren
Omdat een aanhangwagen meeverzekerd is in de WA-dekking van het trekkende voertuig, is het verzekeren van je aanhanger niet verplicht. Maar let op: zo'n WA-verzekering dekt uitsluitend de aansprakelijkheid voor schade die veroorzaakt is door je aanhangwagen. Voor het verzekeren van andere schade of diefstal kun je een aparte aanhangwagenverzekering afsluiten. Lees de polisvoorwaarden goed om er zeker van te zijn dat schade aan de dure machine die je vervoert meeverzekerd is, bijvoorbeeld bij een ongeval!
Nog een tip
Caravaneigenaars en -stallingen zijn bekend met het fenomeen caravanmover, waarmee hun bezit naar de juiste plaats kan worden gereden. De meeste uitvoeringen zijn minder geschikt om ermee op ruw terrein te werken of met een zware last. Voor hoveniers die hun aanhangwagen zo dicht mogelijk bij hun klus willen manoeuvreren, is Robot Trolley een uitkomst. Het gaat om een elektrisch aangedreven transporter op rupsbanden. De zwaarste uitvoering weegt bijna 35 kg en heeft een trekkracht van maximaal 4.500 kg. De documentatie geeft aan dat deze transporter geschikt is voor gebruik op hellingen tot maximaal 10 procent. Het is een handig alternatief als je je trekauto niet dicht bij de klus kunt of mag parkeren.
 | | Je aanhangwagen elektrisch verplaatsen op het terrein |
|
|
| LOGIN
met je e-mailadres om te reageren.
|
|
|
| Er zijn nog geen reacties. |
|