Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Knikmops komt met een grootste broer: de KM 350

ARTIKEL
TUIN- EN PARKTECHNIEK
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Hein van Iersel, woensdag 30 april 2025
145 sec


Knikmops groeit - in aantal landen, in fabriek én in formaat machines

Het Belgische merk Knikmops groeit op meerdere fronten. Het familiebedrijf Gebroeders Geens NV, gevestigd in Hoogstraten, presenteert met trots de nieuwe Knikmops KM 350 - een krachtigere, zwaardere uitvoering van de populaire compacte knikladers waar het merk om bekendstaat. Tegelijkertijd kondigt het bedrijf een nieuwe fabriek aan én breidt het zijn distributie in Duitsland verder uit.

KNIKMOPS KM 350
KNIKMOPS KM 350

Uw redacteur mocht de fabriek in Hoogstraten België bezoeken voor de introductie van de nieuwe KM 350 en zag meteen: de ambities van de familie Geens reiken verder dan de Belgische en Nederlandse grens. Hoewel Knikmops in Nederland vooral bekend is als compacte stratenmakersmachine, verkiezen veel gebruikers juist machines onder de 2 ton vanwege het transportgemak. Nu kiest het bedrijf bewust voor opschaling. De reden is helder: Gebroeders Geens wil zijn markt verbreden en concurrerend blijven, ook in andere sectoren zoals grondverzet, landbouw en zwaar tuinonderhoud.

De Knikmops KM 350 heeft een eigen gewicht van 3.600 kilo en een hefkracht van 3.000 kilo. Uniek aan de opzet van de Knikmops-machines is de configuratie met vier hydromotoren, die veilig zijn opgeborgen in het chassis. Aangedreven door een 4-cilinder Yanmar-diesel van 60 pk (44 kW), bereikt de machine een rijsnelheid van maximaal 25 km/u. Marleen en Bert Geens lichten toe dat de KM 350 ontworpen is voor werkzaamheden in landbouw, tuinaanleg en stedelijke toepassingen. "We mikken op gebruikers die net wat meer hefkracht of duwvermogen nodig hebben," zegt Marleen Geens. "En dat hebben we met deze machine ook echt gerealiseerd."

Marleen Geens
Marleen Geens
We mikken op gebruikers die net wat meer hefkracht of duwvermogen nodig hebben

Wielbasis

Wat direct opvalt aan de KM 350 is de brede wielbasis, die samen met het lage zwaartepunt zorgt voor extra stabiliteit. De machine maakt, net als andere Knikmops-modellen, gebruik van vier hydromotoren voor de aandrijving. "Daar kiezen we al jaren voor," zegt Bert Geens. "De motoren zitten veilig weggewerkt in het chassis, wat de kwetsbaarheid tijdens werkzaamheden vermindert. Daarnaast draagt dit bij aan een optimale gewichtsverdeling en dus aan betere stabiliteit."


De machine is voorbereid op een telescopische arm, die dankzij de constructie tussen de wielen geplaatst kan worden - wat zorgt voor een compact ontwerp zonder concessies aan het hefvermogen. Ook de vier hydromotoren met twee versnellingen vallen op: de lage stand biedt meer trekkracht en hydraulisch vermogen voor zware taken, terwijl de hogere versnelling een snelheid tot 25 km/u mogelijk maakt.

Pendelende achteras

Nieuw binnen het Knikmops-gamma is ook de pendelas achteraan. Die zorgt ervoor dat de chauffeur comfortabeler rijdt over oneffen terrein, zonder dat het hele chassis meebeweegt. "De pendelwerking verhoogt het rijcomfort en de veiligheid," aldus Geens.


De KM 350 is uitgerust met een werkdrukhydrauliek van 62 liter per minuut bij een maximale druk van 180 bar. Daarmee kan de machine, net als zijn kleinere broers, diverse aanbouwdelen aansturen. Dankzij een hydraulische snelwissel kunnen gebruikers vlot wisselen tussen uitrustingsstukken. Opvallend: de aankoppeling van de 350 is compatibel met die van de 250, zodat bestaande aanbouwdelen zonder aanpassingen kunnen worden gebruikt.

Een aparte klep voor al het dagelijkse onderhoud
Een aparte klep voor al het dagelijkse onderhoud

Onderhoudsgemak

Onderhoudsgemak is een speerpunt van het ontwerp. Aan de achterzijde zit een serviceluik waarmee gebruikers dagelijks onderhoud - zoals controle van olie- en koelvloeistofniveaus en het reinigen van de luchtfilter - eenvoudig kunnen uitvoeren. "We bouwen machines die lang meegaan, maar dat vereist wel goed onderhoud. Met dit ontwerp maken we dat gemakkelijker dan ooit," stelt Marleen Geens. De beplating is eenvoudig te demonteren voor diepgaander onderhoud, en zoals bij eerdere modellen is het chassis gemaakt van hoogwaardig staal voor een lange levensduur en goede restwaarde.


Z-kinematica

Tot slot heeft de KM 350 een aangepaste Z-kinematica, in tegenstelling tot de N-kinematica op andere modellen. Deze verandering, in combinatie met een verstelbare stuurkolom en verbeterde ergonomie, verhoogt het comfort voor de bestuurder.
Met de introductie van de KM 350 zet Knikmops een duidelijke stap in het zwaardere segment. Tegelijk blijft het bedrijf trouw aan zijn kernwaarden: degelijkheid, eenvoud in gebruik, en een sterke focus op gebruikersgemak en duurzaamheid. De toekomst lijkt stevig verankerd in Hoogstraten - maar met een steeds grotere reikwijdte buiten België.


Transporthaken op alle wielen

Het is ongetwijfeld niet revolutionair nieuw, maar uw redacteur vind het desondanks de moeite waard. Deze transporthalen die Geens min-of-meer standaard op al haar machines monteert. Bert Geens: 'Met deze haken is vastzetten een fluitje-van-een-cent en je hoeft niet aan het einde van een drukke dag onder de machine te kruipen om de Knikmops vast te zetten.'



Gebroeders Geens
LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Chelsea Flower Show 2025
dinsdag 20 mei 2025
t/m zondag 25 mei 2025
De tuinbeurs Gartenträume
vrijdag 23 mei 2025
t/m zondag 25 mei 2025
De tuinbeurs Garden Dream
donderdag 29 mei 2025
t/m zondag 1 juni 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
School abonnement
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Groenversneller
Cursussen
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER