Juridisch: kunstgras leggen, een hele kunst! |
|
|
|
Caren Schipperus,
maandag 26 mei 2025 |
 |
| 104 sec |
Vooraf op papier zetten wat de klant mag verwachten voorkomt discussies
Een hovenier kreeg opdracht om kunstgras in een tuin aan te leggen. De eigenaar van de tuin was echter ontevreden over de kwaliteit van het werk. Het kunstgras zou niet voldoen niet aan de eisen en vertoonde gebreken. Een en andere liep zo hoog op dat de rechtbank werd ingeschakeld. Advocaat Caren Schipperus doet verslag.
Na meerdere verzoeken om herstel, zonder resultaat, schakelde de opdrachtgever een derde partij in om de fouten te verhelpen. Vervolgens betaalde hij de hovenier helemaal niets. De hovenier was het hier niet mee eens en stapte naar de rechter. Zijn standpunt? Hij had het werk geleverd en had dus recht op betaling. De eigenaar van de tuin vond dat hij niet hoefde te betalen, omdat het kunstgras niet voldeed; hij had de hovenier meerdere keren de kans gegeven om het werk te herstellen, maar dat had de hovenier niet gedaan.
Wat zegt de rechter?
De rechter oordeelde dat de hovenier in verzuim was geraakt. De hovenier had de gebreken, die de eigenaar van de tuin ook kon bewijzen, niet binnen een redelijk termijn hersteld. Hij kreeg hiervoor twee weken de tijd en had deze kans niet benut. De rechter stelde vast dat het kunstgrasveld niet geschikt was voor normaal gebruik. De rechter stelde dat de opdrachtgever het recht had om de overeenkomst te ontbinden, omdat het werk niet goed was opgeleverd. Dit betekende dat de eigenaar van de tuin geen verplichting had om de factuur te betalen. De vordering van de hovenier tot betaling van de factuur werd afgewezen. De vordering tot ontbinding van de aannemingsovereenkomst werd toegewezen. De hovenier werd veroordeeld tot het betalen van de kosten van de juridische procedure.
Praktische tips voor hoveniers
Deze uitspraak is een belangrijke waarschuwing: als een klant ontevreden is en jij lost de problemen niet op, loop je het risico dat je factuur helemaal niet betaald wordt. Wil je dit voorkomen? Let dan op deze tips:
- Maak duidelijke afspraken over kwaliteitseisen. Zorg dat vooraf op papier staat wat de klant mag verwachten. Dit voorkomt discussies achteraf. - Reageer snel op de klachten en los gebreken op. Luister naar de klant als deze zegt dat er iets mis is. Maak dan ook gebruik van de kans om dit te herstellen, zodat de klant de oplossing niet bij een derde gaat zoeken. - Vermijd verzuim. Als je een redelijke termijn krijgt om iets te herstellen en je doet dat niet, raak je in verzuim. Dit betekent dat de klant de overeenkomst mag ontbinden en jij met lege handen staat.
Caren Schipperus
Caren Schipperus is advocaat bij ALEX advocaten in Wijchen en is gespecialiseerd in omgevingsrecht, vastgoedrecht en duurzaamheid. Daarnaast is zij als vrijwilliger 'klimaatburgemeester' van de gemeente Wijchen. In die hoedanigheid helpt zij burgers en bedrijven in de gemeente met het besparen van energie en met klimaatadaptatie.
|
Over de rechtszaak
In een recente uitspraak (ECLI:NL:RBGEL:2025:2) boog de rechtbank Gelderland zich over een conflict tussen een tuinbezitter en een hovenier. De kwestie draaide om kunstgras dat volgens de eigenaar verkeerd was aangelegd. De rechter stelde vast dat de hovenier het kunstgras inderdaad niet op de juiste manier had geïnstalleerd en oordeelde dat hij verantwoordelijk was voor de ontstane schade.
|
LOGIN
met je e-mailadres om te reageren.
|
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|