Karel van Oirschot: 'Mannenkalenders lopen inmiddels beter dan vrouwenkalenders' |
|
|
|
|
| 92 sec |
Over aandacht trekken als marketingstrategie
'Alle aandacht is goed', zo luidt een belangrijke regel uit het wetboek van reclamemakers. Als dat voor één ondernemer geldt, dan is het wel voor Karel van Oirschot. Wie ooit langs zijn bedrijf in Midden-Brabant is gereden, weet dat er altijd iets is wat de aandacht trekt.
Het bedrijf van Van Oirschot, Van Oirschot Tuinplanten, is waarschijnlijk met afstand de mooist verzorgde en opvallendste boomkwekerij van Nederland. Dat begint al met de ruim aangelegde bedrijfshallen, maar waarschijnlijk nog opvallender zijn de grote vijvers, met daarin een heus Deens kajuitjacht. Volgens Van Oirschot zou de boot, met daarin vier slaapplaatsen, zo weg kunnen zeilen, ware het niet dat de vijver in kwestie niet veel groter is dan 30 of 40 meter in doorsnee. Op dit moment ligt er een kajuitjacht in de vijver voor het pand, maar volgende week kan dat weer weggetakeld zijn en vervangen door de Kerstman met zijn arrenslee - of iets anders wat de aandacht trekt.
|
Het gaat niet alleen om de directie. De dames die op de administratie werken of achter de receptiebalie zitten, zijn net zo belangrijk voor het succes van het bedrijf
| |
|
Tijd en geld
Van Oirschot: 'Ik wil dat er over mij en mijn bedrijf gepraat wordt. Tegelijk weet ik dat dit ons heel veel tijd en dus geld kost. Ik wil dat het complete bedrijfsterrein er zeven dagen per week tiptop verzorgd bij ligt. Iedere week worden alle bedrijfsauto's grondig gewassen, maar ook de tien Giant-wielladers en het andere materieel. Ik weet dat ik daarmee misschien een beetje over the top ben, maar het is wel wat wij als bedrijf willen uitstralen.'
Mannenkalenders
Een leuk voorbeeld zijn de mannenkalenders die Van Oirschot Tuinplanten sinds een aantal jaren uitreikt aan zijn klanten. Kalenders met schaars geklede dames zijn volgens veel mensen niet meer helemaal van deze tijd. Daarom begon Van Oirschot een paar jaar geleden met kalenders met gespierde mannen erop. Van Oirschot: 'Wij denken vaak dat het bij een reclamecadeautje alleen gaat om de directeur of het hoofd inkoop. Ik vind dat dat niet klopt; de dames die op de administratie werken of achter de receptiebalie zitten, zijn net zo belangrijk voor het succes van het bedrijf.' Humor is daarbij belangrijk, vindt Van Oirschot. 'Ik heb nu bijvoorbeeld een paardensjees half in de sloot tegenover mijn bedrijf gelegd. Ik krijg regelmatig appjes of fotootjes van klanten of toevallige voorbijgangers die daarop reageren. Een paar jaar geleden had ik een groot beeld van een edelhert achteraan tegen de bosrand gezet. Regelmatig stopten er dan mensen die daar een foto van wilden maken; meestal dachten ze dat het een echt hert was. Daar kan ik enorm van genieten, maar ik denk ook dat het bijdraagt aan het succes van het bedrijf.'
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|