Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Nieuw bedrijfsmodel leidt tot snellere levertijden

ARTIKEL
PRODUCTNIEUWS
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Fleur Dil, maandag 2 december 2024
176 sec


'Ik ken geen enkele website die een live voorraad heeft zoals wij'

Online tuinborderspecialist Yarinde Tuinplanten heeft recentelijk het roer omgegooid met een nieuw bedrijfsmodel dat een grotere betrouwbaarheid en véél snellere levering belooft. Dankzij het realtime online voorraadbeheer kunnen klanten nu rekenen op het principe 'vandaag besteld, morgen in huis'. Een unieke aanpak in de onlinetuinwereld, zo blijkt. 'Ik ken geen enkele website die een live voorraad heeft zoals wij,' zegt Henk-Jan Bijmolt van Yarinde.

Henk Jan Bijmolt (l.) met het volledige team van Yarinde met de burgemeester van Coevorden tijdens de opening van de nieuwe locatie
Henk Jan Bijmolt (l.) met het volledige team van Yarinde met de burgemeester van Coevorden tijdens de opening van de nieuwe locatie

Om tot dit model te komen, moesten er wel eerst een paar harde noten worden gekraakt. Zo werd het brede aanbod van verschillende planten en heesters ingeperkt om deze live voorraad mogelijk te maken. Op basis van uitgebreide klantinterviews en interne brainstormsessies is er toegewerkt naar een afgeslankt, maar goed doordacht assortiment van zo'n duizend soorten. 'We hebben een goede balans gevonden door de best presterende en meest populaire varianten aan te bieden, zonder in te leveren op diversiteit.'

Realtime voorraden

Het bedrijf, dat voorheen nog wel eens te maken had met te late of niet-geleverde planten van leveranciers, beheert de voorraad nu volledig zelf. Via de nieuwe webshop hebben klanten direct inzicht in de realtime beschikbaarheid van elke soort. 'Als er twaalf planten op voorraad zijn, kun je er twaalf bestellen. Dit betekent dat klanten nooit meer teleurgesteld worden en altijd weten waar ze aan toe zijn.' Met dit nieuwe systeem hebben klanten die voor 11 uur 's ochtends een bestelling doen, hun planten de volgende dag al in huis. 'Dat is een flinke verbetering ten opzichte van de eerdere vijf tot tien werkdagen levertijd.'


'Het was echt een megaklus om dit concept goed uit te bouwen'

Onlangs is er een nieuwe optie toegevoegd die meer flexibiliteit biedt voor bestellingen. Klanten kunnen nu zelf de gewenste hoeveelheid aangeven, ook als deze niet op voorraad is. 'De levertijd is dan wel vijf tot tien werkdagen, maar zo krijgen ze precies wat ze willen.' Yarinde heeft inmiddels de eerste weken van het nieuwe model achter de rug en de feedback is positief. 'Klanten reageren enthousiast. Vooral voor hoveniers is dit een uitkomst. Bij het uitvoeren van tuinprojecten is betrouwbaarheid en snelle levering echt cruciaal.'

Henk Jan Bijmolt in gesprek met zijn trotse vader

Intelligent systeem

Bij de overgang naar dit nieuwe model kwam meer kijken dan alleen het aanpassen van het assortiment en de webshop. Het hele logistieke proces moest worden herzien. Zo is Yarinde kortgeleden verhuisd naar een nieuwe locatie in Coevorden, waar ze nu een terrein van 1,2 hectare hebben om planten op voorraad te houden. Daarnaast is het logistieke digitale systeem intelligent ingericht. Met een AI-achtige tool wordt de vraag naar planten voorspeld op basis van historische data, weersomstandigheden en andere variabelen. 'Het systeem bekijkt hoeveel een plant wordt bekeken op websites en verkocht. Op basis van al deze variabelen geeft de tool advies over hoeveel we van welk product moeten inkopen,' legt Bijmolt uit. 'Het was echt een megaklus om dit concept goed uit te bouwen. Daar ben ik wel zestig uur in de week mee bezig geweest.'


Mobiele app

Ook op andere vlakken worden digitale tools ingezet om het gebruiksgemak voor klanten te bevorderen. Zo heeft het bedrijf een mobiele app ontwikkeld waarmee klanten hun planten kunnen beheren. De app, die inmiddels meer dan 50.000 keer is gedownload, geeft gebruikers een gepersonaliseerde tuinkalender met handige onderhoudsinstructies. Voor hoveniers biedt de app een handige oplossing om klanten eenvoudig te kunnen adviseren. 'Als klanten bellen met vragen over hun planten, kunnen hoveniers hen van persoonlijk advies voorzien aan de hand van deze app. Zo weten klanten niet alleen precies welke planten waar staan in de tuin, maar krijgen ze ook duidelijke instructies over wat ze moeten doen.'


De nieuwe Yarinde-winkel in Coevorden

Borderpakketten

Sinds jaar en dag biedt Yarinde ook maatwerk-borderplannen aan. Dit zijn geen volledige tuinontwerpen, maar wel een gedetailleerd beplantingsplan op basis van de voorkeuren en de locatie van de klant. 'We zijn ooit begonnen met het aanbieden van borderpakketten. Daar ligt onze focus nog steeds op, waardoor klanten zich geen zorgen hoeven te maken over de juiste combinaties.' Deze pakketten bestaan uit een mix van heesters en vaste planten, afgestemd op verschillende thema's, zoals zomerbloeiers, prairiebeplanting of type grondsoort. Hoveniers maken er ook graag gebruik van. 'Veel hoveniers zijn goed in straatwerk, maar willen graag wat ondersteuning bij de beplanting. Voor hen is het handig om onze expertise te gebruiken en zo een compleet borderplan te kunnen aanbieden aan hun klanten.'


'We zijn ooit begonnen met het aanbieden van borderpakketten. Daar ligt onze focus nog steeds op'

De mogelijkheid tot het bestellen van losse planten bestaat natuurlijk altijd. 'Voor hoveniers die op zoek zijn naar beplanting voor siertuinen met sierheesters zijn we een goede partner, maar we leveren bijvoorbeeld geen hagen. Onze focus ligt echt op borders.' Grote bomen vormen daarop een uitzondering: 'Voor bomen groter dan 2,75 meter werken we met speciaal transport, wat een levertijd van vijf tot tien werkdagen heeft.' Kleinere bomen, zoals meerstammige exemplaren die perfect in een border passen, heeft Yarinde wel standaard op voorraad en zijn snel leverbaar.

Rustiger vaarwater

Bijmolt hoopt na deze transitie in rustiger vaarwater te komen. 'We hebben een drukke tijd achter de rug. De komende periode willen we besteden aan het finetunen van dit model en het verzamelen van feedback van onze klanten. We roepen ook onze zakelijke klanten, de hoveniers, op om ons van feedback te voorzien. Wat kan er beter, welke plantsoorten missen er nog? We horen het allemaal graag!'


Yarinde
LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Workshoptour TuinKeur: 21 sessies van november 2024 tot februari 2025
maandag 4 november 2024
t/m dinsdag 4 februari 2025
Groene Sector Vakbeurs 2025
dinsdag 7 januari 2025
t/m donderdag 9 januari 2025
Tweedaags seminar zwemvijver: Hydrobalance filtratiesysteem
donderdag 20 februari 2025
t/m vrijdag 21 februari 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Groenversneller
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER