|
| 150 sec |
'We gaan graag het gesprek aan met de hovenier'
Amevo is een groothandel voor de professionele groensector. Het assortiment bestaat uit talloos veel producten voor de tuinbouw, hoveniers en tuincentra. Sinds de oprichting in 2000 staat het bedrijf voor gemak, direct en persoonlijk contact, snelle leveringen en vernieuwing.
De 27-jarige Maarten van Dorp, sinds anderhalf jaar actief in het familiebedrijf, wil deze kernwaarden in de toekomst graag voortzetten. Om dat te kunnen bewerkstelligen, is er in de afgelopen periode meer magazijnruimte bij gekomen en zijn diverse toevoegingen gedaan aan het al brede assortiment.
Belofte waarmaken
Amevo speelt in op de groei die het bedrijf sinds de coronaperiode doormaakt. Door het pand naast hun huidige locatie in gebruik te nemen, zorgen ze voor een aanzienlijke vergroting van de opslagcapaciteit. Van Dorp vertelt: 'Met deze uitbreiding vergroten we niet alleen de opslagcapaciteit, maar kan het bedrijf ook sneller reageren op de toenemende vraag naar onder andere boombanden, gietranden, BigStar-gereedschap en de vernieuwde productlijn Mevoline-randbegrenzingen. Onze klanten zijn al van ons gewend dat wij voorraad houden en dat we in 98 procent van de gevallen binnen een of twee werkdagen leveren. Door de extra magazijnruimte kunnen we deze belofte blijven waarmaken.' Het nieuwe magazijn, dat al flink vol met nieuwe producten staat, is net als het eerste pand helemaal CO₂-neutraal. Afgelopen voorjaar zijn er tientallen extra zonnepanelen geïnstalleerd.
Behoeften van de klant
Als importeur en groothandel staan Van Dorp en zijn collega's zelf niet dagelijks in de tuin. 'Juist daarom vinden we het superbelangrijk om goed te luisteren naar de behoeften en de uitdagingen van de klant,' vertelt Van Dorp. 'Op onze beurt zullen wij de uitdagingen en behoeften van de hovenier zo goed mogelijk proberen te vertalen richting leveranciers en fabrikanten. De lijnen zijn kort en de communicatie verloopt vlot. Op deze manier ontstaat vaak vernieuwing. Zo zijn er afgelopen half jaar bijvoorbeeld de bio-boomband en losse setjes rubber-boomband toegevoegd aan het assortiment. Het idee van de setjes ontstond naar aanleiding van contact met een klant. Hij wilde graag handzame verpakkingen boomband, inclusief boombandspijkers en boomgespen. Daar hebben we gehoor aan gegeven en inmiddels zijn er verschillende klanten die deze setjes afnemen.'
Duurzaamheid
Ook zet Amevo stappen op het gebied van duurzaamheid. Van Dorp licht toe: 'We hadden al boombanden van gerecycled rubber en autogordels in het assortiment, maar voegden daar een composteerbare boomband aan toe. Deze bio-boomband is industrieel composteerbaar en wordt onder andere gemaakt van plantaardige grondstoffen, zoals de maisplant. Nog natuurlijkere producten zijn kokos-boomband en kokos-binddraad. De afgelopen jaren zien we de vraag hiernaar beetje bij beetje toenemen. Kokos-boomband is een artikel dat we al langere tijd in ons assortiment hebben, maar sinds kort werken we samen met een kokosleverancier die de kokosvezels spoelt met honderd procent gerecycled water en geen spoelwater loost in de natuur. En zo kiezen we ook in het land van oorsprong voor goede lokale voorwaarden.'
Natuurlijke tuinafschermingen
Een artikel dat veel magazijnruimte in beslag neemt, zijn de Europese hazelaarschermen en de Europese heidematten, aldus Van Dorp. 'Op deze twee producten zijn we binnen Amevo echt trots. Hoveniers zijn vaak positief verrast als ze onze Europese kwaliteit tuinafschermingen voor het eerst geleverd krijgen. Onze heidematschermen hebben, voor zover wij weten, de hoogste kwaliteit in heel Europa. Ze hebben een schitterende natuurlijke uitstraling en zijn met een gewicht van 6 kilogram per vierkante meter het zwaarst en dus het dichtst in de markt. Met een verwachte levensduur van zo'n vijftien jaar blijven de heidematten tijdens normaal gebruik ook erg lang goed. Heeft de klant liever een robuuster en harder materiaal, dan valt de Europese kwaliteit hazelaarscherm altijd goed in de smaak. Met een gewicht van ongeveer 30 kilogram per scherm, gaan onze Europese hazelaarschermen zeker een jaar of tien mee.'
| Zware kwaliteit zichtdichte Europese heidematten van Amevo |
|
|
Groen en vernieuwend richting de toekomst
'Als bedrijf moet je je continu vernieuwen om in de toekomst relevant te blijven,' vertelt Van Dorp. 'Daarom blijven we actief in gesprek met de klant en juist voor mij, als relatief groentje in het vak, is dat extra belangrijk. De praktische kennis en ervaring ontbreken soms, maar door goed te luisteren en me in de belevingswereld van de hovenier te verdiepen, probeer ik op mijn manier waarde toe te voegen. Bijvoorbeeld door een brug te slaan tussen fabrikant en hovenier, door extra service te bieden voor de klant of door mijn kennis uit andere werkvelden (innovatiestrategieën en softwareconsultancy) te combineren. In gesprekken gaat het hoveniersjargon me soms boven de pet. Maar als je oprechte nieuwsgierigheid toont, dan wil eigenlijk iedereen extra tijd nemen om iets uit te leggen. Ik leer iedere dag, met veel plezier.'
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|