Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Environmental product declaration (EPD) voor ONE-DNA-productlijn van Limegreen

ARTIKEL
PRODUCTNIEUWS
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Michiel Smit, dinsdag 3 september 2024
204 sec


Kunstgras langs de milieumeetlat

Er liggen kansen om de milieuprestaties van kunstgras te verbeteren, zien ze bij Limegreen. Het bedrijf ontwikkelde daarom een nieuwe productlijn volgens het concept ONE-DNA, dat uit monomateriaal bestaat en sterk verbeterde mogelijkheden biedt voor recycling. Om dat transparant en vergelijkbaar te maken, werd aan externe partijen opdracht gegeven een EPD (environmental product declaration of milieuproductverklaring) op te stellen. Wie volgt?


Jaarlijks worden miljoenen vierkante meters kunstgras aangelegd, die vroeg of laat aan het eind van hun levensduur komen. Met recycling kan een deel van de restwaarde van het product benut worden. Door kunstgras uit monomateriaal te ontwikkelen - volgens het concept ONE-DNA - heeft Limegreen de basis geschapen voor een veel hoogwaardiger recycling, die bovendien economisch rendabeler kan plaatsvinden.

Inzichtelijk en aantoonbaar

Het product is de laatste jaren ontwikkeld, getest en geschikt bevonden met betrekking tot allerlei relevante producteigenschappen. Denk aan brandveiligheid, gevaarlijke stoffen, een uitloogtest, slijtvastheid en veiligheid, waarbij de norm NEN-EN 71-3 voor onder meer kinderspeelgoed is toegepast. En op waterdoorlaatbaarheid scoort de nieuwe mat opvallend goed: 650 liter per minuut, waar een traditionele mat op 60 uitkomt. De details zijn terug te vinden op https://one-dna.com/nl/r-en-d/.


De productlijn kwalificeert zich dus met alle functionele eigenschappen voor de premiumklasse. Maar als het gaat om milieuprestaties wil Limegreen de producten graag apart belichten. 'We weten dat de milieuprestaties van ons product onderscheidend zijn ten opzichte van vergelijkbare premium producten', zegt Cas Kaptein, sustainability manager bij Limegreen. 'We willen dat ook voor anderen inzichtelijk en aantoonbaar maken. Daarom hebben we een environmental product declaration (EPD) laten opstellen voor onze ONE-DNA-producten. Een EPD is een soort productpaspoort, waarin op basis van de systematiek van de levenscyclusanalyse (LCA) informatie over milieuprestaties wordt gepresenteerd. Het is een methode die vaak wordt gebruikt in onder meer de bouw- en infrasector, gebaseerd op de normen ISO 14025 en EN 15804.'

Op negentien punten wordt de uitstoot van alle mogelijke broeikasgassen bepaald. In Nederland wordt dit vaak weergegeven als milieukostenindicatoren (MKI's), uitgedrukt in euro's. Internationaal wordt veelal een GWP-waarde gebruikt (global warming potential), uitgedrukt in kg CO2-eq.

Naast de verschillende soorten uitstoot wordt ook gekeken naar verschillende onderdelen van de productieketen. Bijvoorbeeld: waar komen de grondstoffen vandaan, welke transportbewegingen zijn er, welke uitstoot brengt het productieproces met zich mee? Kaptein: 'De uitkomsten zijn dus niet alleen afhankelijk van wat wij doen, maar ook van wat andere partijen in de productieketen doen. Daarmee biedt de EPD niet alleen een objectieve productvergelijking, maar ook een aanknopingspunt om het gesprek aan te gaan met partijen in de keten op basis van een uniforme meetmethode, te vergelijken met het energielabel op koelkasten. Je kunt daarmee actief sturen op aanpassingen van het proces of keuzes van grondstoffen als deze de milieu-impact positief beïnvloeden.

Hoe wordt een EPD opgesteld?

Voor het onafhankelijk uitvoeren van de EPD werd het milieuadviesbureau EcoReview geselecteerd. Limegreen levert, net als andere partijen in de keten, de benodigde gegevens aan dit bureau, dat hier een interne controle op uitvoert. Overigens worden de aangeleverde gegevens ieder jaar onderworpen aan een externe audit om de betrouwbaarheid ervan te waarborgen. Ook kan er geauditeerd worden bij wijzigingen in producten.


De borging van de EPD vindt ook nog op een andere manier plaats: het werk van EcoReview wordt gecontroleerd door het certificeringsbedrijf SGS. Ook dat werk wordt weer geverifieerd, en wel door MRPI, een platform voor onafhankelijk getoetste milieudata. Dit alles in aansluiting op internationale normen en regels, en dat is niet onbelangrijk, benadrukt Ed Donkers, brandmanager bij Limegreen. 'Ons marktgebied strekt zich uit tot ver over de landsgrenzen, dus het is handig als we een document kunnen laten zien dat ook in andere landen bekend en geaccepteerd is.'

Primeur in Landscape en Play

Het laten opstellen van een EPD is in de bouwsector heel normaal en ook in de kunstgrassportsector wordt het vaker gedaan. Dat is nog niet het geval in de segmenten kunstgras voor Landscape en Play, waarop Limegreen zich met de nieuwe productlijn wil focussen. Sterker nog: Limegreen is daarmee de eerste. Donkers: 'In de sportsector is werken met EPD's de laatste jaren in opkomst. In wezen volgen we die ontwikkelingen en proberen we het gemeengoed te maken in de segmenten waarop wij ons vooral richten.'


De pioniersrol van Limegreen is niet onlogisch, gezien de ambitie om de circulaire eigenschappen van kunstgras te verbeteren. Maar bij het bedrijf zou men graag zien dat het standaard wordt in de kunstgrasbranche om op deze manier te objectiveren. 'De cijfers uit onze EPD krijgen pas echt betekenis als producenten van vergelijkbare producten er ook mee werken', zegt Donkers. 'Dan kan de afnemer snel en glashelder zien wat de circulaire gevolgen van een aankoopbeslissing zijn en die verdisconteren in de prijs. Ik denk overigens dat ze in beginsel vooral een goed hulpmiddel kunnen zijn voor professionele inkoopdiensten, beleidsmakers en architecten. Zij zijn meestal al bekend met EPD's en gebruiken die veelvuldig bij hun beslissingen.' Dat wordt beaamd door Sander Lubberhuizen. Hij is innovatiemanager circulariteit en energietransitie bij de gemeente Enschede en heeft veel te maken met circulaire inkoopprocessen. 'Bij de gemeente Enschede is de EPD - wij spreken vaak van MKI, milieukostenindicator - een vertrouwde manier om duurzaamheidsprestaties van producten te beoordelen.'

Nog meer stappen

De missie van Limegreen om met de nieuwe ONE-DNA-productlijn grote circulaire stappen te zetten in de kunstgraswereld, heeft met het opstellen van de EPD een krachtige impuls gekregen. Maar daar stopt het verhaal niet voor het bedrijf in Lichtenvoorde. De uitkomsten bieden aanknopingspunten om het productieproces verder te optimaliseren en de milieuscores te verbeteren. Ook wordt er momenteel gewerkt aan een het voltooien van een levenscyclusanalyse (LCA), waarbij met name stappen rond installatie, gebruik, onderhoud en end-of-life recyclage onder de loep worden genomen. Bij deze stappen is significante milieuwinst voor het product te behalen vanwege de hoogwaardige recyclebaarheid: anders dan kunstgras dat uit meerdere grondstoffen bestaat, eindigt het niet in de verbrandingsoven.


De hierboven genoemde onderdelen van de LCA zijn naar verwachting eind dit jaar klaar. Ook dat zal helpen om helder in beeld te krijgen hoe kunstgras nog meer circulair kan worden. Want het objectief beschikbaar stellen van informatie staat aan de basis van productverbetering.

Websites

https://ecoreview.nl/
https://one-dna.com/nl/
https://www.sgs.com/nl-nl

LEES OOK

LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Workshoptour TuinKeur: 21 sessies van november 2024 tot februari 2025
maandag 4 november 2024
t/m dinsdag 4 februari 2025
Groene Sector Vakbeurs 2025
dinsdag 7 januari 2025
t/m donderdag 9 januari 2025
Tweedaags seminar zwemvijver: Hydrobalance filtratiesysteem
donderdag 20 februari 2025
t/m vrijdag 21 februari 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Groenversneller
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER