Werken met de RANGER Kinetic Ultimate van Polaris, de Tesla onder de ATV's |
|
|
|
|
| 219 sec |
Rol voor RANGER EV?
Het Amerikaanse merk Polaris is al geruime tijd met de zogenoemde RANGER-werkpaarden op de markt in benzine- en dieseluitvoeringen, evenals met types met loodzuuraccu's. Vanaf begin 2024 staan er twee elektrische versies van een nog luxer werkpaard in de showroom: dit betreft de RANGER Kinetic Premium en de RANGER Kinetic Ultimate.
De accessoires van de traditionele Rangers passen ook op de Premium en de Ultimate |
Beide types hebben een laadbak met een laadvermogen van 570 kilo. Evenals de RANGERs met verbrandingsmotoren zijn er bij de uitvoeringen voor hoveniers veel mogelijkheden om accessoires te kiezen.
De witte RANGER EV
Veel hoveniers die zich richten op tuinaanleg en onderhouden in woonwijken met dure villa's, zullen de situatie herkennen. Steeds vaker nemen elektrische voertuigen met laadruimte daar de rol over van rokende, ronkende dieselbussen. De toekomst met zero-emissiezones (ZE-zones) zal dit alleen maar versterken. Maar ook voor hoveniers die meer buiten de bebouwde kom rijden en werken, is er iets om zich te realiseren: de witte RANGER EV is veel minder barbaars om in te rijden dan het traditionele Gator-achtige werkpaard. Dat komt doordat dit merk een lange geschiedenis heeft in de productie van specifieke ATV's. Dat de laatste innovatie geluid- en emissieloos is, kan een voordeel zijn om opdrachten te verwerven bij particulieren of bij aanbestedingen van projecten. Dat deze voertuigen in beginsel helemaal wit zijn gespoten, accentueert het bijzondere dat zich onder de motorkap bevindt.
110 pk
Voor gebruik door de hovenier in de openbare ruimte, op bedrijventerreinen en buiten de bebouwde is de Kinetic Ultimate het meest geschikte voertuig. Dat vertelt Nick van Drie van de dealer Quadwinkel in Barneveld: 'Deze heeft twee accupakketten en levert 110 pk met een koppel van 190 Nm en je kunt er zelfs een zwaarbeladen aanhanger mee trekken. Op de introductievideo kun je zien dat ze een zware aanhanger voorttrekken en er zelfs boomstammen mee uit het bos halen. De RANGER Kinetic Premium levert dat vermogen overigens ook. Deze heeft echter een enkelvoudige accu. Daardoor heeft hij een dienovereenkomstige lagere actieradius. Het is een ideaal voertuig, handig om over percelen te manoeuvreren. Zo is het dankzij de VERSATRAC Turf Mode mogelijk om op éénwielaandrijving te rijden. Daarmee kun je korte bochten nemen zonder dat je de ondergrond opentrekt, wat andere twee- of vierwielaangedreven voertuigen wel doen. Dat is bijvoorbeeld handig als je met een aanhanger of houtversnipperaar op een vochtige bodem van een groot perceel moet manoeuvreren en veel materiaal moet afvoeren Het is een ruim, high end voertuig met een uitstekende veerweg dat veel comfort en luxe levert aan drie personen.'
Rijeigenschappen
Hij vervolgt: 'De RANGER Kinetic is dus een luxe voertuig. Hier kun je met een collega ruim in zitten, lunchen of schuilen bij slecht weer. Je kunt inderdaad een derde collega meenemen en zelfs cabineverwarming is een optie. Het grootste voordeel van dit voertuig ten opzichte van alle andere EV-voertuigen zijn de rijeigenschappen. Iedereen die hiermee gaat rijden en het vergelijkt met een ander merk, ongeacht of dat accu-aangedreven is of niet, zal dit meteen beamen. De korte draaicirkel, hoogste bodemvrijheid en hoogst verkrijgbare vermogen in deze markt dragen daaraan bij. In de cabine is veel opbergruimte voor de berijder en passagier. Er zit standaard natuurlijk al een kantelbare kiepbak op deze RANGER die je tot bijna 570 kilo kunt vullen. Hierin kun je ook een losse kipbak, een afzetbak, plaatsen.'
|
'Accessoires om allerlei gereedschappen te bevestigen of op te bergen'
| |
|
'Er zijn honderden accessoires verkrijgbaar om allerlei gereedschappen te bevestigen of op te bergen, zoals voor kettingzagen, harken, bezems, stokzagen en afsluitbare bakken voor klein los materiaal. Ook zijn er totale afdekmogelijkheden voor de vaste kipbak. De meest gekozen opties zijn echter de cabineafsluiting van de berijder met ruiten en dak. Het is ook mogelijk om op het dak rekken te monteren waarop je dan weer gereedschappen kunt bevestigen en bijvoorbeeld een werklicht. Voor de vaste kiepbak zijn er rekverlengers of dubbele laders. Dan kun je in de ruimte onder in de bak en een etage erbovenop lading vervoeren. Er zijn ook bevestigingsmogelijkheden voor een rek op de neus/motorkap. Zelfs aan de voorbumper kun je rekken laten monteren. In de regel kiezen hoveniers vaak voor de optie van een Cargomax-systeem. Dit zijn verhoogde rekken aan beide zijden van de vaste kiepbak, zodat je een hoger volume kunt laden, zoals snoeiafval, houtsnippers of takken. In de vaste kipbak bevindt zich ook een 12V-aansluiting, wat mogelijkheden biedt voor de montage van een sproei-installatie.'
De Werkplek
Het voertuig heeft led(kop)lampen, geïntegreerde dashboardschakelaars en standaard een gemonteerde voorbumper met volledige dekking. De Ultimate-uitvoering beschikt over een helder touchscreen-infotainmentscherm van 18 centimeter (7 inch). De aansturing hiervan vindt plaats door de zogenoemde RIDE COMMAND-technologie. Dit biedt configureerbare, digitale meters die onder meer de ritactiviteiten monitoren. Aan de Ultimate zijn zowel aan de voor- als achterzijde videocamera's geplaatst. Dit geeft de chauffeur vanaf zijn comfortabele zitplaats een volledig beeld van de omgeving, inclusief van hetgeen erachter gebeurt. Een bestuurder kan via de display naadloos koppelen via bluetooth, om draadloos muziek te streamen. Maar, de veiligheid staat voorop: oproep- en sms-waarschuwingen krijgen voorrang op de gestreamde muziek.
| Voertuiginformatie |
|
|
Opladen
'Zowel de Premium- als de Ultimate-modellen zijn nu dus volop verkrijgbaar bij de Europese dealers. Beide modellen zijn geschikt voor nachtelijk opladen en voor het snel even bijladen tijdens de lunchpauze. Standaard leveren de dealers ze met een 1-fase EVSE. Dat maakt het opladen via een 240V-stopcontact mogelijk. Het in de fabriek geïnstalleerde laadvermogen aan boord bedraagt 3 kW voor de Premium-uitvoering. Hiermee laad je een volledig ontladen accu binnen vijf uur weer op tot de volledige capaciteit. Bij de Ultimate-uitvoering is het standaardlaadvermogen 6 kW. Daarmee realiseer je een volledige lading in tien uur. Deze laadtijd kun je overigens halveren met het pieklaadsysteem via een 3-fasen 380V-aansluiting. Hiervoor moet je beschikken over een 3-fasige WallBox EVSE. De karakteristieken van de gebruikte lithiumaccu's zie ik als een pluspunt.'
| De RANGER heeft een enorme bodemvrijheid |
|
|
Jeegee Motors en Quadwinkel
Jeegee Motors in Alphen aan den Rijn is al jarenlang importeur van zowel Polaris als Indian Motorcycle. En dat geldt ook voor de Kawasaki-engines die toegepast worden op tuin- en parkmachines. De onderneming beschikt over een dekkend netwerk van dealers in de Benelux. De centrale aansturing van beide merken voor EMEA wordt verricht vanuit het Europese hoofdkantoor van Polaris in het Zwitserse Genève. Dat betekent dat zakelijke gebruikers een investeringsvoordeel krijgen vanuit de overheid. Quadwinkel in Barneveld is Polaris-dealer van het eerste uur. Met de komst van de elektrische Polaris RANGER waren zij een van de eersten in het aanbieden van deze elektrische ATV's en Side-by-Sides (SSV's) op de Nederlandse markt. Volgens informatie van de importeur zijn deze EV's goedgekeurd voor de Milieu-Investeringsaftrek (MIA)-regeling.
|
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|