Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

'Elektrische Piaggio biedt hovenier straks nog meer mogelijkheden'

ARTIKEL
TUIN- EN PARKTECHNIEK
MARKT & ACTUEEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Johan Koning, zaterdag 6 juli 2024
94 sec


Arnoud van Marrewijk is blij met de flexibiliteit van de Piaggio

Na de introductie van de nieuwste Piaggio Porter in 2021, komt het Italiaanse merk dat groot is in kleinere bedrijfsvoertuigen, aan het eind van dit jaar met een nog grotere revolutie: de elektrische versie van de bekende driewieler Ape. Citytransporter Europe, onderdeel van Vakgarage Van Marrewijk, in Boskoop is dealer van het Italiaanse merk. Eigenaar Arnoud van Marrewijk is blij met de flexibiliteit van de Piaggio.


'De Ape is met zijn drie wielen al heel flexibel; de Porter zoals die nu is, is dat ook.' Het model is met drie verschillende wielbasissen verkrijgbaar en zo een echte multitasker. De kleine bedrijfswagen, 'grote broer' van de Ape, heeft een korte draaicirkel, is wendbaar, klein en compact, maar beschikt toch over een hoog draagvermogen. 'Zeker als hij met dubbel lucht is uitgevoerd. Het is een veelzijdig toepasbaar voertuig,' verzekert Van Marrewijk.
'Boomkwekers en hoveniers hebben natuurlijk te maken met smalle kwekerspaden waar ze overheen moeten rijden. Dan is de Piaggio ideaal. Er is bijvoorbeeld ook een kiepuitvoering, zodat je er ook grond of zand mee kunt vervoeren en storten.'
De Piaggio is een typisch Italiaans voertuig. 'Je ziet ze in Italië heel veel rondrijden. Het is daar een van de grootste merken in bedrijfswagens. Ze zijn begonnen met de driewielige Ape en later is ook de vierwieler gekomen. Wij zijn in Nederland nu de hoofddealer van het merk en er is een aantal subdealers.'


Arnoud van Marrewijk
Arnoud van Marrewijk
'Voor ons is vooral het nieuwe model van de Porter een mooie aanvulling,' vertelt Van Marrewijk. 'Zeker als aan het eind van dit jaar ook nog de elektrische variant ervan komt. Op dit moment rijdt de Piaggio vooral op benzine, aardgas of lpg. Vooral dat laatste wordt in Italië natuurlijk nog heel veel gebruikt. De nieuw Porter is bijvoorbeeld qua ergonomie beter verzorgd. En veiliger; er zit bijvoorbeeld een neusje op. Hij is iets groter geworden, zit beter en er is meer cabineruimte. Ook motorisch is deze beter geworden. Vanuit Italië is altijd het streven geweest om ze zo smal mogelijk te maken, maar nu zijn ze toch iets groter.'

Hoveniers hebben natuurlijk te maken met smalle paden waar ze overheen moeten rijden

Ook de driewielige Piaggio Ape wordt in de kwekerijwereld veel gebruikt. 'Dat is nu echt een collectorsitem aan het worden, omdat dit de variant is die nu nog in Italië wordt geproduceerd. De rest rolt in India uit de fabriek.'
Er zijn van het merk Piaggio al wel elektrische voertuigen, maar die rijden nog niet in Nederland. Wél in India. Wat de techniek betreft, weet Van Marrewijk nog niet wat we mogen verwachten. 'Ik heb daar nog niets van gezien of gehoord. Maar ik verwacht dat het kwalitatief goede voertuigen zijn die beantwoorden aan de vraag. Bedenk bijvoorbeeld dat gemeenten steeds vaker vragen aan hun leveranciers om elektrische voertuigen te gebruiken.'


LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Webinar Beplantingsspecialist
maandag 25 november 2024
Groene Sector Vakbeurs 2025
dinsdag 7 januari 2025
t/m donderdag 9 januari 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Groenversneller
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER