Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

De Witte Smid ziet mogelijkheden voor afzetcontainers in hovenierssector

ADVERTORIAL
TUIN- EN PARKTECHNIEK
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Broer de Boer, vrijdag 5 juli 2024
256 sec


De aanhangerkeuze is reuze

Waarschijnlijk heeft iedereen met een trekhaak achter de auto of werkbus weleens van De Witte Smid gehoord. Dit familiebedrijf in de Gelderse Achterhoek startte in 1920 als landbouwsmederij. Daarna specialiseerde elke generatie zich verder in aanhangwagens.

Aanhangers voor de verhuur. De focus ligt echter op de verkoop.
Aanhangers voor de verhuur. De focus ligt echter op de verkoop.

Jan-Willem Koop runt het familiebedrijf tegenwoordig samen met zijn zuster Suzan Koop. Daarmee zijn ze de vierde generatie die aan het roer staat. Eerstgenoemde leidt me rond over de vestiging in het Gelderse Warnsveld. Direct voor het bedrijfspand, aan een provinciale weg, verraden vele blinkende types aanhangers de vestigingsplaats van een bedrijf dat gespecialiseerd is in aanhangwagens en (paarden)trailers. De aanhangers buiten zijn bestemd voor de verhuur en zelfs speciale (motor)fietstrailers ontbreken niet. In twee gigantische loodsen wacht een uitgebreid assortiment nieuwe aanhangers op potentiële kopers. De Witte Smid pretendeert korte levertijden te hebben, en dat beperkt zich niet tot hoveniers en stratenmakers.

Jan-Willem Koop: 'Wij pretenderen korte levertijden te hebben.'
Jan-Willem Koop: 'Wij pretenderen korte levertijden te hebben.'
Koop focust desgevraagd op de aanhangwagens die geschikt zijn voor hoveniers. 'Een aanhanger met bij het hoveniersbedrijf passen', zegt hij over de enorme keuzemogelijkheden. 'Wil een hovenier er voornamelijk houtsnippers, blad, gras, blad of snoeimateriaal mee afvoeren, dan stelt dat andere eisen aan zijn investering dan wanneer hij er regelmatig een miniloader of een zware trilplaat mee vervoert. De Witte Smid maakt vrijwel alles mogelijk: zowel geremd als ongeremd. We leveren bakwagens, kipwagens, plateauwagens, machine- en multitransporters en gesloten aanhangers, dat alles in vele uitvoeringen.'

'Wij kunnen ook vierassige plateauwagens leveren'

'Zelfs als een hovenier of stratenmaker een vierassige plateauwagen nodig heeft, dan kunnen wij die leveren', zegt Koop. 'En ook de levering van driezijdige aanhangwagens is mogelijk. Gaat de belangstelling uit naar een aanhangwagen met een verlaagde kipper tussen de wielen? Ook aan die vraag kunnen we voldoen. Een dergelijk type heeft geïntegreerde rijplaten om er een voertuig op te kunnen rijden. Dat is overigens ook mogelijk bij de TwinTrailer. We zijn daar dealer van. En als je een aanhanger met een moversysteem wilt kunnen verplaatsen, dan kunnen we dat als accessoire op de wielen monteren, compleet met radiografische besturing!'

Voorkeuren

Hoveniers blijken zo hun voorkeuren te hebben. Volgens Koop gaat het allereerst vooral om het bakvolume, dat eventueel met loofhekken kan worden vergroot. De Witte Smid levert kippers met maar liefst vijf verschillende binnenwerkse lengtematen, variërend van 251 tot 414 cm. De kipbaarheid is bij hoveniers ook een factor van belang. 'Het aantal hoveniers dat hierbij kiest voor een handpomp ligt onder de 10 procent', verklaart Koop. 'Een hydraulische pomp die op een accu werkt, geniet de voorkeur. Ook veilige, lichte, maar stevige oprijplaten en de mogelijkheid om die op te bergen tijdens transport zijn voor hoveniers belangrijke keuzefactoren. En uiteraard kijkt een hovenier niet alleen naar het volume, maar ook naar de last die hij ermee kan vervoeren. Daarvoor hebben wij een indeling in vier categorieën. Het begint met een bruto laadvermogen van 750 kilo; in de zwaarste categorie zitten aanhangers met een bruto laadvermogen van 3000 tot 3500 kilo. Ook voor de sjor-ogen, om een last veilig te kunnen fixeren, blijkt menig hovenier een uitgesproken voorkeur te hebben.'


'Er is steeds meer vraag naar aluminium opzetborden met een zwarte poedercoating'

Koop wijst twee verschillende soorten sjorogen aan. Het ene type bevindt zich in de laadbak, het andere aan de buitenzijde van de laadbak. Als je ze niet gebruikt, heb je er geen hinder van. Koop: 'Bindringen in de laadbak die geen obstakel vormen, zijn vooral populair bij Duitse gebruikers. Merkwaardig genoeg geven Nederlanders nog steeds de voorkeur aan de stevige gebogen haken aan de buiten-onderzijde van de laadbak. Die zijn van oudsher bestemd om een last of een afdeknet met een stevig touw dan wel elastieken vast te zetten. Uiteraard zijn dit ook veilige bevestigingspunten voor sjorbanden. Zelfs als het gaat om de vergrendeling van de opzetborden blijkt iedere gebruiker zijn voorkeur te hebben. De mogelijkheden hierbij zijn legio.' Koop signaleert ook een trend in de uitvoering van aanhangers: 'Steeds vaker krijgen we de vraag om de aluminium opzetborden met een zwarte poedercoating uit te leveren. Hoveniers vinden dat het professioneler staat als ze hiermee komen aanrijden bij een klant. En dan uiteraard bij voorkeur achter een eveneens zwarte werkbus. Het oog wil ook wat; dat is ook de reden waarom hoveniers een- en tweeassige aanhangwagens relatief snel inruilen. Op Marktplaats zijn die gebruikte aanhangers gemakkelijk te vinden. Daardoor kom je vaak aanhangers met een sticker van ons bedrijf tegen in Nederland.'

Perfect verzonken vergrendeling van de opzetborden
Perfect verzonken vergrendeling van de opzetborden

Nieuwe ontwikkelingen

Op mijn vraag of er bij De Witte Smid nog ontwikkelingen zijn die relevant zijn voor hoveniers, knikt Koop: 'Ja, laat ik er twee noemen. We bouwen ook onze eigen aanhangers, onder de merknaam Wico. Zo hebben we een Wico-systeem met een afzetcontainer ontwikkeld. Hoveniers zouden daarin hun tuinafval kwijt kunnen, waarna de gevulde afzetcontainer met het aanhangersframe wordt afgevoerd. Ook kunnen hoveniers hun materieel, zoals zitmaaiers, ermee op de werkplek afleveren. Oprijplanken zijn hierbij niet nodig.'


'We zijn nu ook dealer van het Deense merk Variant'

De Witte Smid is dealer van circa 15 aanhangermerken. Koop: 'Recentelijk is daar een voor ons nieuw merk aan toegevoegd. Het gaat om het Deense merk Variant. In het land van herkomst heeft dit merk een marktaandeel van meer dan 50 procent. Variant-aanhangers staan erom bekend dat bijna alle modellen standaard met bladveren zijn uitgevoerd. Een levertijd binnen vijf weken is haalbaar. Nu we ook Variant-aanhangwagens kunnen leveren, zijn er nog meer keuzemogelijkheden voor de hovenierssector.'

Afzetcontainer

Eén van de allereerste Wico-afzetcontainers werd afgenomen door Aannemersbedrijf Willy Schreurs in Winterswijk. Dat was al in de jaren 90. Dit najaar krijgt Schreurs zijn vijfde aanhanger voor dit systeem. Eigenaar Ronald Schreurs vertelt: 'Wij zijn een kleine zelfstandige bouwonderneming. We beladen zo'n afzetcontainer 's ochtends bijvoorbeeld met een betonmolen, zand, steigermateriaal of kraanbenodigdheden, afhankelijk van de klus. 's Ochtends zet ik de container af op de werkplek; die neemt slechts een beperkte ruimte in beslag. 's Avonds haal ik de container zelf weer op. Ik zet de auto in de vrijloop; dan kun je de afzetcontainer vrij gemakkelijk op het aanhangerframe lieren. Als de container dan met één kant op de grond staat, verplaatst het frame zich onder de container. Voor dit alles is er een afstandsbediening. Als de container bijvoorbeeld gevuld is met puin, kan ik een last verplaatsen van 3.500 kilo.' Schreurs ziet met dit logistieke systeem ook mogelijkheden voor hoveniers: 'Wij zijn er helemaal op ingericht om hiermee te werken. De afzetcontainer blijft aan de grond. Een hovenier kan zijn kruiwagen met bijvoorbeeld tuinafval er heel gemakkelijk in legen. Met loofhekken erop biedt dit volgens mij nog veel meer mogelijkheden voor hoveniers. Wij zijn er in ieder geval bijzonder tevreden mee!'


Aannemersbedrijf Willy Schreurs gebruikt iets interessants: de afzetcontainer.
Aannemersbedrijf Willy Schreurs gebruikt iets interessants: de afzetcontainer.

De Witte Smid

Volgens Koop is er bij zijn onderneming geen nee de koop. Vanuit vijf vestigingen in Oost-Nederland wordt er voor elk soort transport een passende aanhangwagen aangeboden. De Witte Smid is dealer voor een groot aantal fabrikanten met ieder hun eigen specifieke productaanbod: Unsinn, Saris, Anssems, Henra, Wico, Hulco, Power, Tohaco, Sirius, Erde, Rebel, Stema, TwinTrailer, Variant, Westfalia, Downloader, Pega en You Lift. Onder de merknaam Wico produceert De Witte Smid ook zelf op maat gemaakt aanhangwagens volgens klantspecificaties; dat gebeurt op de locatie in Raalte. De Wico-aanhangers zijn onder typegoedkeuring door de RDW toegelaten op de openbare weg. De Witte Smid stelt zich op het standpunt dat elke aanhanger snel moet kunnen worden geleverd en houdt daarom een ruime voorraad aan. Een op maat bestelde aanhanger is doorgaans binnen vier maanden leverbaar. De corebusiness van De Witte Smid is de verkoop van nieuwe aanhangwagens. Voor de verhuur staat er een zeer gevarieerd aanbod van aanhangers klaar op de locaties: in Gelderland in Warnsveld, Arnhem en Aalten, in Overijssel in Hengelo en Raalte. Zelfs vanuit Noord- en West-Nederland zijn twee vestigingen van dit bedrijf via de snelweg snel bereikbaar.


Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Foire de Libramont
zondag 28 juli 2024
t/m woensdag 31 juli 2024
Demo Forest 2024
dinsdag 30 juli 2024
t/m woensdag 31 juli 2024
PlantariumGroen-Direkt Najaarseditie 2024
woensdag 21 augustus 2024
t/m donderdag 22 augustus 2024
Groentechniek Holland 2024
woensdag 11 september 2024
t/m zaterdag 14 september 2024
Future Green City 2024 in Utrecht
maandag 23 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Groenversneller
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER