Kostenvergelijking tweetons minigravers: elektrisch of brandstof? |
|
|
|
|
| 237 sec |
Moeilijke vergelijking vanwege vele variabelen
Stel, je bent hovenier en je bent aan een (nieuwe) minigraver toe. De keuze is reuze, zeker nu het dilemma speelt tussen elektrisch of benzine/diesel. Aan een elektrische machine hangt een ander prijskaartje, maar fiscaal kan het aantrekkelijk zijn. Wat is financiële wijsheid bij deze afweging?
De redactie wil hoveniers een vergelijking laten zien van een volledig elektrische minigraver en een vergelijkbare brandstof-aangedreven versie, compleet met bakkenset en hydraulische snelwisselfunctie. De keuze viel op twee machines van net onder de 2.000 kg van het merk Takeuchi: de elektrische TB20e en het dieselbroertje, de TB216. De specificaties van de beide minigravers zijn nagenoeg gelijk.
Techniek en kosten op een rij
Soort minigraver |
| E-versie |
| D-versie |
Typenummer |
| TB20E |
| LSA TB216 LSA |
Gewicht in kg |
| 1.930 kg |
| 1.820 kg |
Cabine |
| Canopy |
| dichte cabine |
Vermogen |
| 17,1 kW |
| 11,5 kW/15,4 pk |
Maximaal koppel |
| geen opgave |
| 52,7 Nm bij 1800 rpm |
Breedte onderwagen |
| 980-1300 mm |
| 980-1300 mm |
Bodemdruk |
| 0,32 kg/cm2 |
| 0,31 kg/cm2 |
Hydraulische functies |
| drie |
| drie |
Max. graafdiepte en radius |
| 239 en 409 cm |
| 239 en 409 cm |
Max. storthoogte |
| 270 cm |
| 270 cm |
Subsidies |
| SSBB, MIA, Vamil ⁴) |
| geen |
Aanschafprijs excl. btw ¹) |
| € 65.000 |
| € 34.500 |
Restwaarde 20% na 7 jaar ²) |
| € 13.000 |
| € 6.900 |
Afschrijving per jaar |
| € 7.430 |
| € 3.940 |
Jaarlijkse alg. kosten, onderhoud |
| € 1.000 |
| € 2.000 |
Jaarlijkse rente, 4,3% initieel |
| € 2.800 |
| € 1.480 |
Jaarlijkse vaste kosten |
| € 500 |
| € 500 |
Energiekosten in euro's/jaar ³) |
| € 5. 000 |
| € 3.305 |
|
| ------------ |
| ----------- |
Totale jaarlijkse kosten |
| € 16.730 |
| € 11.225 |
Met dit overzicht kun je vrij eenvoudig zelf een kostberekening maken voor de minigraver die je op het oog hebt. De aanschafprijs, de gebruiksintensiteit en de manier waarop je de machine behandelt zijn doorslaggevend voor het calculeren van een interessante kostprijs. Die kun je vervolgens doorberekenen in de offerte voor hovenierswerk, bijvoorbeeld als kostprijs per bedrijfsuur.
Hitachi
Ook Hitachi blijkt intensief bezig te zijn met het elektrificeren van minigravers. Evert van den Broek, marketing- en communicatiemanager bij Hitachi Construction Machinery Nederland, meldt dat het Japanse merk een hele range minigravers levert die interessant zijn voor hoveniers: 'Van één tot tien ton. Een elektrisch equivalent van rond de 2.000 kg leveren we - nog - niet. De lichtste elektrische minigravers van Hitachi, de ZX55-6EB en de ZX85-6EB, wegen respectievelijk 5,5 en 8,5 ton.'
| De lichtste elektrische minigraver van Hitachi, de ZX55-6EB |
|
|
Kostprijzen per bedrijfsuur
Soort minigraver |
| E-versie |
| D-versie |
Totale jaarlijkse kosten |
| € 16.730 |
| € 11.225 |
Bedrijfsuren |
| 700 |
| 700 |
Uurkostprijs excl. subsidies |
| € 23,90 |
| € 16,00 |
Uurvoordeel subsidies SSEB, MIA |
| € 5,45 - |
| € -,-- |
|
| ----------- |
| ----------- |
Kostprijs incl. subsidies ⁴) |
| € 18,45 |
| € 16, 00 |
¹) Aanschafwaarde
Vergeleken met conventionele minigravers zijn elektrische exemplaren anderhalf tot tweeënhalf keer zo duur in aanschaf. In onze vergelijking is de elektrische Takeuchi-minigraver 88 procent duurder dan de dieselvariant.
²) Onderhoud en restwaarde
Hoveniers worden onrustig van al te optimistische voorbeeldberekeningen. Een eenvoudig antwoord is echter moeilijk te formuleren. Er valt iets voor te zeggen om met een restwaarde van 10 procent te rekenen, maar de restwaarde hangt niet alleen af van de technische aspecten en levensduur van bijvoorbeeld de accu. Ook is niet duidelijk is hoe snel de elektrificatie verloopt. Daarom zijn we in de berekening voor zowel de diesel- als de elektrische machine uitgegaan van hetzelfde restpercentage. Dit percentage is volledig afhankelijk van het aantal bedrijfsuren en de staat van onderhoud. Op sites die occasions vermarkten, bieden de gemelde prijzen geen enkel houvast. Accu-aangedreven machines zijn nog niet op de tweedehandsmarkt te vinden, ook niet van verhuurders.
|
Occasionprijzen op verkoopsites bieden geen enkel houvast
| |
|
In de onderhoudskosten zijn eveneens vele variabelen. Niemand kan zeggen hoe de accu's over zeven jaar nog presteren. Dat maakt het extra lastig om de onderhoudskosten en de restwaarde realistisch in te schatten. De 2.000 euro kosten bij een dieselversie zijn dus een schatting. De woordvoerder van importeur Verhoeven wil hierover kwijt dat de materiaalkosten voor onderhoud van dieselmachines ongeveer het dubbele bedragen van die van accu-aangedreven machines. De arbeidskosten voor het onderhoud van een elektrische machine zijn ook beduidend lager. 'Samenvattend kan men zeggen dat het onderhoud van een diesel-aangedreven machine bijna het dubbele kost van dat van een vergelijkbare elektrisch aangedreven machine.'
³) Energiekosten
Voor het opladen aan een laadpaal is uitgegaan van 0,50 euro per kWh. Bij gebruik van een accucontainer of extra bouwaansluiting is dat overigens 1,50 euro per kWh. Bij diesel gaan we uit van een prijs van 1,90 euro per liter, maar daarvoor tank je geen HVO-100! In de tabel zijn de bedragen exclusief btw opgenomen. Een feit dat ik heb onthouden uit de schoolbanken, zo'n 45 jaar geleden, is dat een dieselmotor gemiddeld 200 gram brandstof per pk per uur verbruikt. Het gemiddelde dieselgebruik van de volbelaste TB216 diesel bedraagt in deze klasse 2,5 tot 3 liter per uur, aldus insiders. Dat kan echter afwijken, omdat het sterk afhankelijk is van de machinist, de grondslag en het soort werk.
⁴) Subsidies en fiscaliteiten
Geschat en berekend zijn hier de SSEB- en MIA-subsidie. Subsidie aanvragen en ook verkrijgen is niet per definitie een gelopen race! En ze houden ook weer verband met elkaar. Je kunt ook gebruikmaken van de Vamil-regeling (willekeurige afschrijving milieu-investeringen). Eén van de vele voorwaarden hierbij is dat de onderneming winst moet maken. De SSEB-subsidie voor 2024 bedraagt 30 procent over het investeringsverschil tussen accu en diesel; MIA is minimaal 27 procent over het bedrag van de duurzame investering. In de berekening zijn deze percentages gehanteerd. Meer informatie over deze regelingen staat op de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland(www.ron.nl). Raadpleeg in ieder geval je fiscalist voordat je besluit een accu-aangedreven minigraver aan te schaffen. En doe dat tijdig, want subsidiepotjes zijn meestal snel leeg. In dat geval biedt een nieuw jaar nieuwe kansen.
⁵) Huren als alternatief
Navraag naar de huurprijzen op weekbasis van deze minigravers van Takeuchi leert dat die ongeveer 750 euro bedraagt voor de elektrische machine en 400 euro voor de dieselversie. Bij een 40-urige werkweek is dat respectievelijk 18,75 euro en 10,00 euro per uur, beide exclusief energie. Voor grotere graafmachines varieert dit in het algemeen van 65 euro tot 90 euro per uur. Dit is afhankelijk van het gekozen type machine, maar inclusief gasolie en bediening.
Tot slot
De vraag naar en de inzetbaarheid van een elektrische minigraver is iets waar je als hovenier rekening mee moet houden. De kostprijs per uur exclusief subsidies is en blijft hoger. In de berekende situatie is dit bijna 8,00 euro, oftewel 5.600 euro per jaar bij 700 bedrijfsuren. Dat bedrag moet je als ondernemer wel terugverdienen bij opdrachtgevers die bereid zijn te betalen voor jouw diensten met een minilader op accu's. Hierover schreven we al eerder in dit vaktijdschrift (red....> verwijzing naar enquête). Ook de energieprijzen op langere termijn zijn lastig in te schatten. Een minigraver kan doorgaans gewoon geladen worden aan een (openbare) laadpaal. Voor zwaarder elektrisch aangedreven materieel moet je vaak extra voorzieningen treffen. Neem in het algemeen niet klakkeloos aan dat elektriciteit veel goedkoper is dan diesel. Extra benodigde voorzieningen zijn een factor die dat voordeel kunnen ondermijnen. In dat geval bepaalt niet alleen de catalogusprijs van de machine de meerprijs, maar ook de kosten om het materieel op de bouwlocatie van energie te voorzien.
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|