Groene grappenmakers verbinden hovenierssector met memes |
|
|
|
|
| 115 sec |
Het populaire socialmedia-account Hoveniersmemes heeft op Instagram meer dan 12.000 volgers en op Facebook een kleine 7.000. Sinds kort is er ook een TikTok-account. Naast het verbinden van mensen in de sector door ze eens flink te laten lachen, hebben de initiatiefnemers, twee jonge Rotterdamse hoveniers, nog een andere missie met hun kanalen: aan de buitenwereld laten zien hoe leuk het is om hovenier te zijn.
Dit interview vindt online plaats, maar de camera staat uit, want de grappenmakers blijven liever anoniem. Wat ze wel kwijt willen, is dat ze collega's zijn en werken bij een middelgroot lokaal Rotterdams hoveniersbedrijf.
Ontstaan van Hoveniersmemes
Het account ontstond doordat beiden elkaar al regelmatig zelfgemaakte memes stuurden over de dagelijkse praktijk op de werkvloer. Grappige en herkenbare gebeurtenissen staan hierbij centraal. Bijvoorbeeld een klant die je altijd vanachter de luxaflex op de vingers kijkt, hoe je lijf voelt na een week straten, of de nieuwe stagiair die nog geen tulp van een roos kan onderscheiden. 'We zijn collega's, maar werken niet dagelijks samen. Door elkaar memes te sturen, konden we toch samen blijven lachen over ons werk.' De memes werden steeds beter en de heren gingen op zoek naar een kanaal waar ze hun grappen konden delen. Dit bleek er niet te zijn, vandaar dat ze hun eigen memekanaal startten.
Instagram in coronatijd
Het begon in 2020 met een account op Instagram. Vanwege de coronamaatregelen hadden de heren naast hun werk vrij weinig omhanden. In drieënhalf tot vier jaar tijd groeide het account dan ook fors, naar meer dan 12.000 volgers. Later kwam er een Facebook-pagina bij en sinds kort is er ook een TikTok-account. In verband met de enorme groei van de accounts werken ze nu ook samen met Donker Groep - iets waarmee de volgers, gezien de reacties, niet altijd blij zijn. Toch zijn de meeste reacties positief en wordt er volop getagd onder de memes. De heren maken hun eigen memes, maar daarnaast worden er inmiddels ook volop memes ingezonden door volgers. De beste daarvan bevatten een makkelijke en toegankelijke grap, aldus de twee hoveniers. De eigen Rotterdamse humor wordt niet altijd begrepen door de volgers.
|
De eigen Rotterdamse humor wordt niet altijd begrepen door de volgers
| |
|
Gesprek aangaan met volgers
Op het Instagram-account is ook regelmatig een Q&A-rubriek (met vragen en antwoorden) en er worden polls gehouden. 'Wij misten weleens het gesprek over hovenierszaken buiten het eigen bedrijf om. Dan volg je soms niet wat er allemaal gebeurt in de sector. Daarom vinden wij het leuk om af en toe vragen te stellen.' Regelmatig gaan de vragen over favoriete gereedschapsmerken, en recent werd op het meme-account aan de volgers gevraagd wat hun favoriete vakblad was. Vakblad De Hovenier eindigde hier met stip op één, met 50 procent van de stemmen. 'We proberen iedereen in de sector aan te spreken, dus houden we verschillende polletjes over diverse onderwerpen.'
Ambitie
De ambitie voor de toekomst is: blijven inzetten op de groei van de kanalen, om het hoveniersvak leuker te maken voor iedereen. Stiekem zouden ze zich ook wel wat meer willen inzetten voor het promoten van groene tuinen, maar: 'We zijn vooral een kanaal voor iedere hovenier.'
De anonieme heren zijn te volgen via @hoveniers_memes op Instagram, Hoveniers memes op Facebook en hoveniers_memes op TikTok.
Meme
Voor iedereen die nu denkt: een meme, wat is dat? Een meme is een grapje of idee dat snel rondgaat onder mensen, meestal via internet, vaak in de vorm van een grappige foto met tekst.
|
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|