Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Radboud Universiteit zet Leffert FM-90 in als 'compacttractor'

ARTIKEL
TUIN- EN PARKTECHNIEK
MARKT & ACTUEEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Broer de Boer, woensdag 29 mei 2024
204 sec


Trekkracht geeft de doorslag

In 2025 wordt de campus van de Nijmeegse Radboud Universiteit een zero-emissiegebied. Nu al zijn alle dieselvoertuigen vervangen door elektrische varianten. Zelfs de aannemer die het groen op het circa 180 hectare grote terrein onderhoudt, moet hierop inspelen. Voor het onderhoud van de vele sportvelden viel de keuze op een Leffert FM-90.

Frisian Motors gaf dit werkpaard zelfs een elektrobladblazer.
Frisian Motors gaf dit werkpaard zelfs een elektrobladblazer.

We spreken Alfons Kuster. Hij is bij de Radboud Universiteit de teamleider campus, met als takenpakket mobility & logistics en facilities. Kuster werkt inmiddels 22 jaar op deze locatie en sinds ruim drie jaar is hij verantwoordelijk voor de voertuigen die op deze campus rondrijden. 'Een van mijn taken is het vervangen van het wagenpark', vertelt hij. 'Vanwege de emissie-ambitie vereiste dat ook overleg met de groenonderhoudsploeg en met de diensten die pakketten, goederen en post op de campus bezorgen. Zo oriënteerden we ons voor het onderhoud van de sportvelden op een drietal merken die elektrische voertuigen leveren. Uiteindelijk viel de keuze op de Leffert FM-90 van Frisian Motors. Bij deze dienst functioneert het voertuig min of meer als compacttractor.'

Het alternatief

Waar vele sportparkbeheerders kiezen voor een compacttractor, koos Kuster in overleg met de mensen die ermee moeten werken juist voor een alternatief. 'De trekkracht en de overbrenging van kracht bij de Leffert FM-90 gaven de doorslag. Zeker toen we hoorden dat Frisian Motors ook nog een kleinere wielmaat kon monteren. Met de Leffert 90 slepen we de borstels over onze kunstgrasvelden, om te vegen, maar ook om de infill weer netjes te verdelen. Het gaat op de campus om drie grote voetbal-, hockey- en rugbyvelden, maar er is ook een tennispark met acht banen waar dat slepen gedaan moet worden.'


'Met onze Leffert 90 slepen we de kunstgrasvelden'

Kuster legt uit: 'Daarnaast kon deze machine ook onze eigen kunstgrasreiniger aandrijven en trekken. Die borstelt de infill in de machine, de ongerechtigheden worden eruit gezeefd en de kunstgrasreiniger legt de infill vervolgens weer netjes terug in de heropgerichte kunstgrasvezels. De aangehangen kunstgrasreiniger heeft trouwens ook nog een magneetbalk, om haarspelden en dergelijke uit het kunstgras te verwijderen. Verder is dit elektrische voertuig op accu's ideaal op een tennispark, waar uiteraard vaak ook tennislessen gegeven worden. De Leffert 90 is vrij geluidloos, in tegenstelling tot het voertuig dat we eerder gebruikten voor dit werk. Dat produceerde een oorverdovend geluid. Oorbescherming is nu onnodig; we kunnen ons werk zelfs tijdens de tennislessen en de examens blijven doen.'

Openbare weg

Kuster vertelt dat de nieuwe machine zijn werk voor 99 procent op de campus doet, hoewel hij ook is toegelaten op de openbare weg: 'Hij is bestemd voor het onderhoud van de sportvelden die ik al noemde. Maar ook voor een 400-meteratletiekbaan met binnenterrein, kleinere veldsportfaciliteiten zoals een beachvolleybalterrein, en een klimwand. We verplaatsen er ook oefendoelen, sporttoestellen en andere objecten mee op het terrein. We hebben onze Leffert FM-90 laten uitvoeren met een afgesloten opbouwbak. Daardoor kunnen de medewerkers hun handgereedschap in de Leffert achterlaten zonder risico op diefstal. Voor de aanvoer van nieuwe infill of de afvoer van gevallen herfstblad gebruiken we een aanhanger. Deze past achter de Leffert FM-90, die hem dankzij zijn kracht en de gunstige overbrenging goed kan trekken. Er valt hier veel blad op de sportvelden. Om dat naar één zijde te kunnen blazen en vervolgens te ruimen, bestond er bij ons ook behoefte aan een nieuwe bladblazer.'


Elektrische bladblazer

Een elektrisch aangedreven bladblazer, zoals Kuster wenste, bleek voor Frisian Motors geen groot probleem te vormen: 'Ook niet toen we aangaven dat we zo'n bladblazer voor op het voertuig wilden hebben', vertelt Kuster. 'Uitgaand van een vrij standaard type bladblazer ging Frisian Motors aan de slag; die blazer werd omgebouwd tot een elektrisch aangedreven versie. Aan de voorzijde werd een hefinrichting geïnstalleerd en de benodigde bekabeling aangelegd. We kunnen de elektrische bladblazer nu bedienen vanuit onze airconditioned en verwarmde cabine, zonder ons om te draaien. We hebben bij Frisian Motors meteen ook een sneeuwschuiver aangeschaft, waarmee we vuil en sneeuw kunnen ruimen. We merkten dat Frisian Motors goed is in het vinden van technische oplossingen; uit alles bleek ook de ervaring die ze hiermee hadden. Al met al slagen we erin een emissieloos gebied te worden. Onze twaalf dieselvoertuigen hebben plaatsgemaakt voor zes elektrische voertuigen, waarbij de diensten nauwer zijn gaan samenwerken', aldus Kuster.


Bladblazer met elektromotor aan de hefinrichting met de nodige bekabeling
Bladblazer met elektromotor aan de hefinrichting met de nodige bekabeling

Snelheden

De Leffert FM-90 beschikt in verband met de 4WD-functie over twee elektromotoren voor de aandrijving. Eén hiervan kun je uitschakelen, en de 4WD-functie dus ook. De topsnelheid ligt op een kleine 45 km/uur, hoewel daar op de Nijmeegse campus sporadisch gebruik van gemaakt wordt, Zodra je de weg op moet - waarvoor deze Leffert al een kenteken heeft -, schakel je dus over op één motor. Met een zware vracht erachter zal er ook op de campus geen 45 km/uur worden gereden. Met beide ingeschakelde motoren is de snelheid tot 25 km/uur begrensd. In die situatie zouden hogere snelheden de transmissie namelijk kunnen beschadigen door de warmteontwikkeling. Daarnaast is 25 km/uur op ruw terrein of op een nat grasveld meer dan genoeg. Verder kun je de maximale snelheid zelf afstellen. Dit kan handig zijn bij gebruik door stagiairs.


Voor hoveniers

Zijn de Leffert FM-90 en de andere elektrische voertuigen van Frisian Motors geschikt voor gebruik door hoveniers? Frisian Motors geeft als informatie: 'Voor een uitgelezen groep zeker! En zeker ook voor hen die in stedelijke gebieden werken, waar ze steeds vaker geconfronteerd worden met zero-emissiezones. Als hoveniers aanhangers of werktuigen tot 2.000 kg willen gebruiken en regelmatig in extreme omstandigheden werken, is de Leffert FM-90 4×4 juist voor hen de ideale machine! Naast een 30kW-motor (40 pk) heeft hij een kruipversnelling, voor een extreem sterke tractie. Ook beschikt de machine standaard over vele extra's, zoals stuurbekrachtiging, een sperfunctie en 400 kg laadvermogen in de laadbak. De motor werkt regeneratief. Dat betekent dat de accu tijdens afremmen wordt opgeladen. Dat geeft de machine een zeer comfortabel rijgedrag en een extra actieradius.'


Technische highlights:

Topsnelheid 70 km/uur
Actieradius 60-80 km
Schakelbare 4WD met sperfunctie
Stuurbekrachtiging, kruipversnelling
Regeneratief remmen
Tanken voor nog geen 3 euro
Subsidiemogelijkheden
Standaard levering op terreinbanden

Alle onderdelen en accessoires die verkrijgbaar zijn bij de Leffert FM90, maar ook bij alle ander types van dit elektrische voertuig van Frisian Motors, zijn te vinden op www.frisianmotors.com.

Leffert FM 90 op de Radboud Universiteit
Leffert FM 90 op de Radboud Universiteit
LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Webinar Beplantingsspecialist
maandag 25 november 2024
Groene Sector Vakbeurs 2025
dinsdag 7 januari 2025
t/m donderdag 9 januari 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Groenversneller
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER