Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Ontwerpstudio VDK·VDW ontwikkelt interactief concept rondom booming Ibiza tuin

ARTIKEL
MARKT & ACTUEEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Sarah Westenburg, dinsdag 28 mei 2024
200 sec


Concept Little Ibiza wil dé Ibiza tuin schaalbaar maken

Ontwerpstudio VDK·VDW heeft een eigen concept ontwikkeld voor het ontwerpen van tuinen, de zogenaamde Garden Design Experience: een interactief event dat zij in samenwerking met groenprofessionals organiseren voor klanten die een tuin willen aanleggen of vernieuwen. Zij maken daarbij gebruik van moderne technieken, zoals 3D-modelleringsinstrumenten en visualisatietechnieken. Daarmee bieden ze klanten de mogelijkheid om tuinontwerpen digitaal te ervaren via op maat gemaakte presentaties.

Team VDK·VDW
Team VDK·VDW

Dico van der Weijde, landschapsarchitect en medeoprichter van VDK·VDW, vertelt dat ze inmiddels zo'n anderhalf jaar met dit concept werken. Dat doen ze vanuit drie locaties: in Rotterdam Hoogvliet bij Hoveniersbedrijf Tim Kok, in Beinsdorp bij Kroon Tuinen en in Uden bij LujoGardens. Op jaarbasis organiseren ze momenteel zo'n vier events per partner. Het thema voor hun Garden Design Experience is: Ibiza. Van der Weijde: 'Het idee is om de look-and-feel van Ibiza naar je tuin te halen.' Het concept heet dan ook Little Ibiza. Dit thema is nu hot and happening, omdat Ibizatuinen weinig onderhoud nodig hebben en vanwege de vakantievibe.

Het idee is om de look-and-feel van Ibiza naar je tuin te halen

Volgens Van der Weijde zijn de kinderziektes er inmiddels uit en is de tijd rijp om op te schalen. Ze willen hun concept graag in heel Nederland en België aan de man brengen en zijn daarom actief op zoek naar groenprofessionals/partners die met hen willen samenwerken.

De aanloop naar het event

Maar wat houdt het concept nou eigenlijk precies in? Van der Weijde vertelt dat het proces start met een inventarisatie. Voordat de Garden Design Experience daadwerkelijk plaatsvindt, worden klanten thuis bezocht om de huidige staat van de tuin, de wensen én het budget van de klant te inventariseren. Dat laatste is natuurlijk niet onbelangrijk. Zoals Van der Weijde beschrijft: 'Aan de ene kant heb je een droom en aan de andere kant de realiteit. En die moeten natuurlijk met elkaar stroken. Wij vinden het belangrijk dat er een uitvoerbaar plan op tafel komt te liggen.'


Tijdens het bezoek wordt ook de tuin ingemeten en een zon- en schaduwstudie uitgevoerd, zodat klanten dat niet meer zelf hoeven te doen. Op dat vlak willen klanten graag ontzorgd worden. Vervolgens maken de tuinarchitecten op basis van de inventarisatie een eerste tuinontwerp.

Het event: van ontwerp tot opdracht

Pas daarna volgt het event zelf. Tijdens de Garden Design Experience krijgen klanten een persoonlijke 3D-rondleiding door de tuin die voor hen vooraf ontworpen is. Ze kunnen virtueel in de tuin rondlopen en zo ervaren hoe het ontwerp in de praktijk uitpakt. Vervolgens kunnen klanten het ontwerp naar wens laten finetunen door de tuinarchitecten van VDK·VDW.


Tijdens het event zijn ook alle benodigde groenprofessionals aanwezig: ontwerpers, hoveniers, beplantingsdeskundigen en leveranciers van tuinmaterialen. In de showroom worden de keuzeopties qua materialen en beplanting tentoongesteld, zodat klanten ter plekke kunnen uitzoeken wat ze willen hebben.
Het doel is om gedurende het event een compleet plan samen te stellen voor de aanleg en inrichting van de tuin, inclusief een uitgewerkte offerte. Groenprofessionals zijn ter plekke aanwezig om met klanten de details en planning van de uitvoering te bespreken. Klanten weten dus binnen één dag hoe hun toekomstige tuin eruit komt te zien en hoeveel het gaat kosten. Alleen de uitvoering resteert nog.


Win-wins

Door de krachten te bundelen wordt het proces om te komen tot een kant-en-klaar ontwerp gestroomlijnd. De samenwerking tussen alle benodigde professionals levert win-wins op voor alle betrokkenen. De aangesloten groenprofessionals zorgen voor klandizie. Tijdens het event kunnen de architecten van VDK·VDW meerdere klanten helpen met hun ontwerp, wat de kosten drukt. De groenprofessional hoeft het voorwerk niet meer zelf te doen en dat scheelt tijd en geld. Hij/zij kan in principe meteen aan de slag met de uitvoering en daarmee de gebruikelijke inkomsten genereren. En de klanten zelf worden ontzorgd en weten binnen één dag waar ze aan toe zijn.


Voor ieder wat wils?

Al met al is het een mooie pitch, maar er zitten nog wel twee addertjes onder het gras. Het eerste is het gekozen thema voor de Garden Design Experience: Ibiza. Spreekt dat voldoende klanten aan? Volgens de website is een Ibizatuin heel veelzijdig, omdat het in feite niet om één, maar om meerdere stijlen gaat: 'Van natuurlijke tinten tot uitspattingen aan kleur en van strak design tot franjes en tierelantijntjes. De mogelijkheden lopen uiteen. Voor iedere smaak is dan ook een Ibizatuin te ontwerpen.' Het Ibizathema is eigenlijk vooral marketingtechnisch erg interessant: het verkoopt zichzelf goed.
De website laat zien dat er inderdaad veel keuzemogelijkheden zijn qua beplanting en inrichting. Wél moet je een voorliefde hebben voor een tuin met een mediterrane uitstraling en overwegend natuurlijke kleuren. Maar niet getreurd, want voor mensen met een andere voorliefde is er nog de optie van een algemene Garden Design Experience. Deze is bedoeld voor tuinontwerpen die niet per se aansluiten op het Ibizathema.


Voor ieder een prijs?

En hoe zit het dan met het prijskaartje? Is een Ibizatuin voor elke klant financieel haalbaar? Volgens de website zijn Ibizatuinen schaalbaar: zowel toepasbaar in kleine stadstuinen als in grote villatuinen. Het spreekt voor zich dat het prijskaartje van een kleine stadstuin van een andere ordegrootte is dan dat van een grote villatuin. Het concept Garden Design Experience is echter primair gericht op klanten met een groter budget, die tussen de 50.000 en 150.000 euro te besteden hebben. Het is dus niet voor iedereen weggelegd. Van der Weijde: 'We merken dat deze doelgroep vaak meer aandacht aan een ontwerp wil besteden dan wat een hoveniersbedrijf over het algemeen bieden kan. Aangezien wij ons met de ontwerpstudio in het hoge segment bevinden, kunnen wij met onze efficiënte Garden Design Experience tegen een gereduceerde prijs een prachtig ontwerp aanbieden.'
Daarnaast kunnen mensen via de website voor een deel van hun tuin een ontwerp laten maken, vertelt Van der Weijde. Het kostenplaatje daarvan is een stuk lager en vervolgens kunnen ze zelf bepalen hoe ze het willen realiseren door middel van een shop the look-webshop die binnen niet al te lange tijd zal komen.
Nieuwsgierig geworden? Neem dan een kijkje op de website.


portretfoto Dico van der Weijde
portretfoto Dico van der Weijde
LEES OOK

LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Ahlmann Nederland viert 50 jaar met open dagen op 13, 14 en 15 december
vrijdag 13 december 2024
t/m zondag 15 december 2024
Groene Sector Vakbeurs 2025
dinsdag 7 januari 2025
t/m donderdag 9 januari 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Groenversneller
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER