Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Hoveniersbedrijf krijgt deels deksel op de neus in uitspraak Geschillencommissie

NIEUWS
KUNSTGRAS
REGELGEVING & JURIDISCH
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Willemijn van Iersel, maandag 29 april 2024
74 sec


In een recent bindend advies van de Geschillencommissie Groen is een hoveniersbedrijf gedeeltelijk in het ongelijk gesteld na klachten over de kwaliteit van geleverd werk. Het geschil ging over hobbelig kunstgras, slecht gemonteerde cortenstalen randen en rommelig straatwerk.


Na een deskundigenonderzoek werd geconcludeerd dat er inderdaad diverse tekortkomingen waren in het uitgevoerde werk. De deskundige merkte op dat het straatwerk rommelig was uitgevoerd, de klinkers niet correct waren geplaatst, en dat de cortenstalen randen slordig waren geschroefd. Hoewel de totale kosten van het werk in lijn waren met de geleverde arbeid, waren correcties noodzakelijk.

Commissie besloot dat de hovenier tekort was geschoten en kende een vervangende schadevergoeding toe

Schadevergoeding

Als gevolg hiervan besloot de commissie dat de hovenier tekort was geschoten en kende een vervangende schadevergoeding toe. Deze vergoeding bedroeg €1.155,— na aftrek van kosten voor eventueel hergebruik van het bestaande cortenstaal, indien de consument ervoor kiest dit niet te vervangen. Dit bedrag zou de consument in staat moeten stellen de nodige correcties door een derde partij te laten uitvoeren, zonder verdere herstelwerkzaamheden door de hovenier.


Ondernemer

De ondernemer erkende specifiek dat het cortenstaal niet netjes was geschroefd, verder verdedigde de ondernemer bepaalde aspecten van het werk, zoals de aanleg van het kunstgras en de bestrating. Hij gaf aan dat het kunstgras bewust lager was geplaatst om esthetische redenen en dat eventuele hobbels in het kunstgras het resultaat waren van het zich natuurlijk settelen van het instrooizand. Voor de bestrating legde hij uit dat hij samen met de klant had besproken hoe de klinkers gelegd zouden worden, en dat de klant ervoor koos om bepaalde zaken zelf af te handelen, wat uiteindelijk niet is gebeurd. De ondernemer bood ook aan om de tekortkomingen in de tuin kosteloos te herstellen. Dit toont een proactieve benadering om de situatie te corrigeren en de klanttevredenheid te herstellen, hoewel de klant uiteindelijk koos voor een schadevergoeding in plaats van het toestaan van herstelwerkzaamheden. Naast het herstelwerk boodt de hovenier ook een financiële compensatie aan, in de vorm van een korting van €500.


Hovenier gaf aan dat het kunstgras bewust lager was geplaatst om esthetische redenen en dat eventuele hobbels in het kunstgras het resultaat waren van het zich natuurlijk settelen van het instrooizand

LEES OOK

LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Kady Kruithof
maandag 29 april 2024
Buiten dat je allemaal de verplichting aan gaat je werk netjes te doen klinkt dit toch ook als een klant die je je vijand nog niet gunt. Waarschijnlijk is de klant blij met zijn €1155,- om vervolgens zijn corten zo te laten, zijn straatje zelf in te vegen en op vakantie te gaan.

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Workshoptour TuinKeur: 21 sessies van november 2024 tot februari 2025
maandag 4 november 2024
t/m dinsdag 4 februari 2025
Groene Sector Vakbeurs 2025
dinsdag 7 januari 2025
t/m donderdag 9 januari 2025
Tweedaags seminar zwemvijver: Hydrobalance filtratiesysteem
donderdag 20 februari 2025
t/m vrijdag 21 februari 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Groenversneller
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER