Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

'Oplossing voor roetfilter verplichting bij kleine dieselmachines'

NIEUWS
TUIN- EN PARKTECHNIEK
REGELGEVING & JURIDISCH
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Willemijn van Iersel, vrijdag 29 maart 2024
53 sec


Recent werd bekend dat de Arbeidsinspectie vanaf 1 januari dit jaar strenger gaat controleren op dieselemissie bij werkzaamheden. Dit resulteerde in een storm van kritiek waarna diverse brancheverenigingen met de Arbeidsinspectie om de tafel zijn gegaan. Het is de redactie tot op heden nog onbekend wat de resultaten zijn van deze gesprekken.

Een eis die de Arbeidsinspectie stelt in haar nieuwe handhavingsbeleid is dat er bij veel machines per direct een roetfilter aanwezig is. Zelfs bij de schoonste motoren.
Een eis die de Arbeidsinspectie stelt in haar nieuwe handhavingsbeleid is dat er bij veel machines per direct een roetfilter aanwezig is. Zelfs bij de schoonste motoren.

Ook Jeroen van de Ven van Intrak sprak zich kritisch uit over het nieuwe emissiebeleid in een column. De Limburgse machineleverancier laat nu aan de redactie weten dat hij bedrijven een oplossing kan bieden waardoor je kan voldoen aan het nieuwe beleid. In het nieuwe beleid is het immers zo dat er bij veel machines per direct een roetfilter aanwezig moet zijn. Bijvoorbeeld bij trilplaten en stampers, graafmachines, wielladers, minigravers, compressoren en hoogwerkers.

LEES OOK

Van de Ven: 'We kunnen groenprofessionals twee opties bieden zodat werknemers zonder roetdeeltjes op de werkvloer kunnen werken.' De eerste optie stelt eigenaren in staat om de roetfilters zelf aan te schaffen en te installeren. Van de Ven heeft op zijn website diverse roetfilters beschikbaar vanaf 3.000 euro.

Volledig ontzorgd

Van de Ven: 'Wij kunnen ook de volledige montage op de machine uitvoeren in samenwerking met een bevriend metaalbewerkingsbedrijf in Steenbergen. In dit geval wordt het filter geheel in stijl op de machine gemonteerd op een plek die het best daarvoor geschikt is, waarbij gekeken wordt naar risico op schade, uitblaasrichting uitlaat in verhouding tot luchtinlaat cabine, bereikbaarheid voor onderhoud, etc.' Op dit moment wordt de laatste optie uitgewerkt, van de Ven verwacht dat over één maand de eerste machine op deze manier is aangepast.


LEES OOK

LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Webinar Beplantingsspecialist
maandag 25 november 2024
Groene Sector Vakbeurs 2025
dinsdag 7 januari 2025
t/m donderdag 9 januari 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Groenversneller
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER