Houtversnipperaar op rupsen: een Timberwolf in schaapskleren |
|
|
|
|
| 267 sec |
Weltens is enthousiast gebruiker én dealer van het merk
Steffan Weltens startte zijn eigen onderneming in 2015. In het najaar van 2023 schafte hij een Timberwolf TW 230VTR-houtversnipperaar op rupsen aan. De ondernemer zegt over zijn professionele machine: 'Hij is robuust, gromt heerlijk en laat daarmee zien dat hij zin heeft om te presteren.' En passant werd de Limburgse onderneming ook dealer van dit Britse merk.
|
Vóór de start van zijn eigen onderneming volgde Steffan Weltens een hoveniers- en een boomverzorgersopleiding. In die tijd werkte hij een aantal jaren in loondienst bij een hovenier. Vanuit zijn ervaring in de bosbouw focust hij zich nu met zijn eigen onderneming op de boomverzorging. Dat doet hij in parken en in tuinen bij particulieren. Daarnaast controleert Weltens Groenwerken de veiligheid van bomen. Het bedrijf werkt vanuit Zuid-Limburg en landgrensoverschrijdend. De omzet is voor circa 60 procent afkomstig uit de directe omgeving; ook Belgische opdrachtgevers dragen er substantieel aan bij. De onderneming beschikt over vele certificaten en heeft inmiddels zes medewerkers. Weltens: 'Snoeien en het weghalen van bomen is een vak apart. Dat vergt expertise, veilig werken en inzicht. We werken met goede materialen en zijn goed verzekerd. Bij een goede verzorging van bomen zijn tuinen en parken mooier en heeft de opdrachtgever minder onderhoud. Dat biedt bovendien een stuk veiligheid, ook voor de omgeving. Bij moeilijk bereikbare bomen zorgen wij voor de juiste materialen en het juiste materieel.'
| Steffan Weltens koos voor de Timberwolf TW 230VTR-houtversnipperaar. |
|
|
Het materieel
Weltens spreekt met overtuiging over het materieel waarmee zijn bedrijf opdrachten veilig en efficiënt uitvoert. Zo beschikt hij sinds drie jaar over een TwinTrailer TT237. 'Daarmee kan ik gemakkelijk mijn materieel transporteren én bijvoorbeeld grote volumes houtsnippers afvoeren. Als houtversnipperaar heb ik gekozen voor de Timberwolf TW 230VTR. Dit Britse merk wordt voor de Benelux geïmporteerd wordt door Firma Thomas in het Belgische Merchtem. Een jaar geleden kwam ik met dit bedrijf in contact tijdens een vakbeurs in Libramont in België. De kennismaking met vertegenwoordiger Seb Merckx resulteerde in een prettig zakelijk gesprek. Wij hadden net een onderhoudsproject in een groot park op stapel staan. Merckx bood spontaan aan deze machine te brengen en ik mocht hem een week lang uitproberen.' Voor Weltens was het al de zoveelste houtversnipperaar waarmee hij in aanraking kwam. Hij had in zestien jaar tijd een schat aan ervaring opgedaan met verschillende houtversnipperaars in diverse situaties.
|
'Ik was er meteen aan verknocht'
| |
|
Weltens zegt dat hij meteen verknocht was aan deze krachtige machine, met een invoeropening van 23 bij 16 cm. 'De kwaliteit van de machine is hoog. En wat je ook doet, de bijna 25pk-Kubota-dieselmotor blijft op toeren', vertelt hij. 'De capaciteit is dus groot. Dat lage, donkere geluid als we hem 's ochtends opstarten, vind ik fantastisch. Vanwege het geluidsniveau moet je dat in achtertuinen in een woonwijk echter niet al te vroeg doen, wanneer de mensen nog slapen. Deze rupsmachine heeft een minimale spoorbreedte van 81 cm. Daardoor kunnen we vrijwel overal komen, ook door smalle doorgangen. De beide rupsen van de onderwagen kun je namelijk variabel in breedte verstellen. Bij zo'n smalle doorgang is het nodig om de invoertrechter te verwijderen; dat gaat heel eenvoudig. Je hoeft slechts twee clips en een kabel los te maken. Met 50 kg is hij niet zwaar, maar vanwege het formaat heb je voor het verwijderen twee man nodig. Bij een maximale spoorbreedte staat de machine zeer stabiel op een hellend vlak. Verder rijdt de machine snel en is hij oersterk! Ik heb er zelfs eens een zwaar voertuig dat was vastgelopen in modderige bosgrond mee vlot getrokken. Mijn TW 230VTR is uitgerust met een trekhaak aan de dissel. Daaraan koppel ik mijn TwinTrailer om er de houtsnippers in te blazen. Recentelijk heb ik er ook een lier aan bevestigd. Dat leek me handig om in beperkte ruimtes bij het vellen van bomen de val zorgvuldig te kunnen sturen. Dat scheelt ons soms veel onnodig werk.'
| Weltens is heel tevreden over zijn Timberwolf TW 230VTR. |
|
|
Als een raket
Staand op het inklapbare bedieningsplatform beschikt de machinist over een overzichtelijk bedieningspaneel met grote knoppen en robuust uitgevoerde hendels voor de rupsaandrijving. 'De machine gaat er als een raket vandoor', aldus Welten, 'als je de gashendels op standje "haas" zet. Aan beide zijden van de machine zit een grote knop, geschikt om ook met dikke handschoenen aan de verticaal geplaatste aanvoerrollen te bedienen.' Weltens ziet op het dashboard slechts één minpunt. Dat is essentiële grote rode noodknop: 'Op die plek raak je de noodknop te gemakkelijk met een tak en dan staat de machine stil. De opstart daarna vormt overigens geen probleem.'
|
'Je hebt alleen sleutelmaat 19 nodig om bouten en moeren los te maken'
| |
|
Naast het krachtige geluid roemt Weltens het gemak waarmee de twee vaste messen kunnen worden verwisseld: 'Als de tijd voor slijpen ontbreekt, kun je ze in tien minuten omdraaien. Dankzij de conische gaten en bouten monteer je ze altijd exact goed. Je hebt trouwens alleen sleutelmaat 19 nodig om alle bouten en moeren los te maken. Het slagwiel dat het ingevoerde hout haaks afhakt, spuit de circa 4 cm lange houtsnippers een behoorlijk eind weg. Dat komt door de krachtige trommel met slagmessen, die veel toeren maakt en veel lucht verplaatst, in combinatie met een vrij smalle uitblaaspijp. Onderhoud vind ik belangrijk. Na elke klus blazen we de machine met perslucht schoon en voorzien we de draaiende onderdelen van nieuw vet via de vier centraal geplaatste nippels. Het fijne is ook dat je bij deze machine alle onderdelen, zoals de invoertrechter en de buis, gemakkelijk kunt demonteren of inklappen.'
| Eenvoudige bediening van de rupsbanden |
|
|
Dealerschap
Terugkijkend op het aankoopmoment vertelt Weltens: 'Ik vond het een machine die zin had in het werk.' De keuze sprak voor zich. 'Ook een uitvoering in de kleuren van onze bedrijfsstijl vormde geen probleem', vervolgt hij. 'Wel een probleem was dat Firma Thomas/Timberwolf juist in ons bosrijke Zuid-Limburg nog geen dealers had.' Aangezien Weltens nadacht over een neventak voor zijn onderneming, bracht hij een dealerschap van de Timberwolf ter sprake bij Merckx. Uiteindelijk bleek dat de importeur daar wel oren naar had. Het dealerschap ging afgelopen herfst in; daarmee telt ons land nu zeven dealers van dit merk. Inmiddels heeft Weltens een aantal hoveniers en bosbouwers een Timberwolf-demomachine laten uitproberen.
'Ze staan er versteld van wat hij allemaal kan', aldus Weltens. 'Bij aflevering licht een mecanicien van Firma Thomas de werking en het onderhoud van de machine uitgebreid toe. Overigens staan de ontwikkelingen in de hovenierstak van mijn onderneming niet stil. We hebben volop werk en ervaren het als lastig om extra personeel te werven. Daarom leiden we tegenwoordig zelf personeel op. Daarnaast hebben we medio februari kennisgemaakt met een bijzondere hybride houtversnipperaar. Dit gaat om de Timberwolf TW 280HB Hybrid, met een 24.8 pk Kubota-dieselmotor als krachtbron. Maar - en dat is het bijzondere - deze houtversnipperaar heeft ook een elektromotor aan boord. Die laadt geen accu's op, maar een enorm industrieel condensatorblok.' Weltens voelt zich als dealer en als importeur uitgedaagd om deze nieuwe hybride houtversnipperaar te testen!
| De elektromotor laadt geen accu's op, maar een condensatorblok. |
|
|
De hybride houtversnipperaar
Desgevraagd vertelt vertegenwoordiger Merckx over deze hybride houtversnipperaar: 'Dat 53V-condensatorblok is voortdurend opgeladen. Bij piekbelasting voedt het een elektromotor, die de hybride machine een handje helpt. Zodra het condensatorblok volledig ontladen is, wordt het in 17 seconden opnieuw opgeladen door de benzinemotor met een generator. En dat is uniek. Hierdoor krikken we het vermogen van deze machine op van 24,8 pk naar maximaal 62 pk! En het brandstofverbruik is een derde tot de helft minder dan bij een vergelijkbare machine met een Kubota-dieselmotor.'
| De hybride Timberwolf TW280 HB op de Agribex |
|
|
Merckx: 'Deze noviteit van Timberwolf hebben wij voor het eerst gepresenteerd tijdens de Agribex-vakbeurs in Brussel. Het condensatorblok is hier nog rechts op de machine gemonteerd. Timberwolf is marktleider voor professionele houtversnipperaars in het Verenigd Koninkrijk en groeit wereldwijd nog steeds.'
Timberwood TW 230VTR-houtversnipperaar
Motor: 24,8 pk Kubota V1505 4-cilinder Stage V-motor Brandstof: diesel Tankcapaciteit: 36 liter Gewicht: 1.285 kg (exclusief lier) Lengte: 2.815 mm (invoertafel omhoog), 3.350 mm (invoertafel omlaag) Breedte: 810 mm (1302 mm met verlengde tracks) Hoogte: 2.225 mm Max. diameter houtinvoer: 160 mm Doorvoercapaciteit: meer dan 4 ton per uur Invoermethode: twee hydraulisch aangedreven invoerwalsen voorzien van auto- feed-controle Messen: 2 x 135 mm, dubbelzijdig snijdend, gehard staal Rupsen: WolfTrack, variabele spoorbreedte en twee rijsnelheden
|
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|